AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.294

Få fälg som är 5x100 att passa på bil för 5x112

Beställde 4 fälgar av en återförsäljare i UK. När dom skulle monteras idag upptäckte jag att en av fälgarna är 5x100 de övriga 3 är rätt 5x112. Kan jag lösa detta på något sätt utan att behöva skicka tillbaks fälgen? Har kontaktat säljaren och han skulle försöka hitta en ny fälg, men tänkte kolla om det går att lösa på annat enklare sätt. Tacksam för svar :) mvh Vinyl.

Bilen är avsedd för fälgar 5x112.
Läste precis något om att man kan fräsa fälgen för att få rätt storlek?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns skruvar med flytande kona, men det vete tusan om det fungerar bra i praktiken...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...fast har de levererat fel fälg skall du ju inte behöva stå för några kostnader - returfrakten och frakten för den nya korrekta fälgen skall de betala!

Mvh
Johan B

Ja, det lutar åt att han får lösa detta ändå. Har ju monterat däcken på fälgarna så nu måste ett av igen och på, om jag får en ny fälg. Kostar ju 200:- att få ett däck monterat och balanserat. Egentligen skulle man kräva dessa kostnader med, men vet inte om jag orkar det. Får hoppas han hittar en ny fälg och att han står för frakten för retur. Jobbigt när det blir så här..

Beställde fälgarna i Sep. Dom har legat i källaren sedan dess. Öppnade bara en kartong och kikade sen lät jag det vara fram tills nu.. Han frågade vad som stod på kartongen, om fel fälg låg i rätt kartong så att säga, men dom slängde jag innan idag. Aja vi får se vad han säger..
Vad är det som skiljer 5x100 och 5x112. 5 är ju hur många bultar men det andra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Avstånden mellan bulthålen mätt i mm.

Mvh
Johan B

Aha, ok då är jag med. Såg att det fanns en adapter på eBay Länk men då skulle nog alla fälgar varit 5x100.

Hittar återförsäljaren ingen ny fälg får jag nog skicka tillbaks alla 4 så får han skicka 4 andra. Ser ingen annan lösning.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
En jättedum fråga kanske, men har du provat fälgen på bilen och sett att den inte passar? Många gånger på eftermarknadsfälgar står det stansat flera bultmönster tillsammans med en viktbegränsning i fälgen. Tänkte om du bara tittat i fälgen och sett att det står 5x100 på insidan av en eker och sen inte tänkt på att det kanske står 5x112 på nästa eker.

Man kan väl säga att jag pratar om egen erfarenhet här :)
Ja, hålen matchar inte de andra hålen. Det slog mig ju sen när jag frågade om just skillnaden mellan 100 och 112. Fan att jag inte kontrollerade detta när jag fick dom. Samtidigt litar man på säljaren. Men men.. Väntar på ett svar från säljaren nu om han hittar en ny eller inte.
Skulle det inte lösa sig med säljaren så har många firmor som håller på med fälgar, intera, fälgfixarna osv, möjlighet att ändra bultcirkeln. Så kolla med nån sån firma om inte säljaren kan fixa en fälg till dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.