|
|
|
|---|---|
|
Denna bil är ju makalös. Fantastisk på det mesta förutom dessa förbannade vibrationer. Trodde jag kommit tillrätta med dessa efter tre balanseringar, nya Michelin icke RFT, nya bromsskivor fram, fina bromsskivor bak och inga dåliga länkarmar eller bussningar så vitt två olika mekaniker kunnat se. Så återkom vibrationerna idag som i en handvändning efter en timme på motorvägen. Gick kanonbra och har så gjort några veckor med sommardäcken på. Men efter ca 12 mil så vibrerar hela bilen igen de nästkommande 25 milen. Inte så man inte kan stå ut men påtagligt trots att vägens karaktär heller inte förändras. Jag misstänker starkt något annat än däcken nu. Känslan är att drivlinan är med i analysen men hur kan det komma sig att det uppstår mitt i körningen? Det är troligen inte någon balansvikten som släppt för det borde jag ha märkt tycker jag. Finns det någon som har någon idé? Varken BMW eller den andra oberoende verkstaden jag bett kolla på bilen hittar något. Nästa steg blir att sälja bilen men det vore otroligt tråkigt då allt annat är kanonbra med bilen. Den har gått knappa 5000 mil bara.. För har jag tidigare skrivit att jag tycker den känns stum och stel i fjädringen. Kan nivåregleringen ha något med saken att göra? Dämparna? Alla tips emottages tacksamt! | |
| Har samma problem! Störigt! Väntar också på svar. Har 1/2 år garanti kvar, så vill gärna peta BMW mekanikern och försäljaren i ögat. | |
|
Okej. Meddela gärna om du hittar någon lösning... Har fö automat och komfortstolar med skinn vilka jag tror man märker vibrationerna extra mycket i jämfört med vanliga tygstolar.. |
|
| Låter som värme problem. Fungerar bromsoken som de ska? Är skivorna varma när problemet uppstår. Tycker det låter som att bromsoken inte släpper tillbaka ordentligt så bromsarna ligger och värmer skivorna så pass mycket att det blir skeva, att värme får stål att expandera är ingen nyhet. | |
| Du har dessa problem både med sommardäck och vinterdäck? | |
|
Har precis svarvat skivorna och bytt belägg men det är inte det som är problemet. Samma sak idag. När bilen är kall går den bra. Sedan vibrerar den igen då man kört ett tag. Sedan slutar det ibland dessutom. Känns ganska övertygad om att det är nått med kardan eller liknande. Växellådan kanske kan spöka? Det är svårt att minska eller öka problematiken med gas eller växlingar. Möjligtvis känns det något mer då man gasar på högs växlar dvs med lågt varvtal.. Nått är det och har så vart sedan ett år tillbaka.. Och just vibrationer finns det ju en uppsjö av trådar om.. Verkar vara en känslig modell detta som jag nu funderar på att överge helt tyvärr för i övrigt är bilen fantastisk som sagt. |
|
| Och ja samma problem oavsett däck. Tom olika dimensioner på dessa så det känns både med 17 och 18 tum.. | |
|
En sak som slog mig men som jag inte tänkt så mycket på var att då jag monterade sommardäcken så var det en fälg som inte var lika distinkt över navet på bilen. Kändes som att det glappade något jämfört med de andra. Det är 18 tums orgonal BMW-fälgar som är uppmätta så de är runda men det är klart att en fälg som kanske inte sitter hundra kan orsaka vibrationer. Iof borde det alltid vibrera kanske. Men kan det vara så att man kan behöva navringar trots att det är originalfälgar? |
|
|
En sak som slog mig men som jag inte tänkt så mycket på var att då jag monterade sommardäcken så var det en fälg som inte var lika distinkt över navet på bilen. Kändes som att det glappade något jämfört med de andra. Det är 18 tums orgonal BMW-fälgar som är uppmätta så de är runda men det är klart att en fälg som kanske inte sitter hundra kan orsaka vibrationer. Iof borde det alltid vibrera kanske. Men kan det vara så att man kan behöva navringar trots att det är originalfälgar? |
|
|
Uppfattar din beskrivning som att vibrationen finns hela tiden vid normal körning när den väl har börjat. Varierar den med bilens fart eller med motorns varvtal? Har du med bibehållen säkerhet provat olika extremer som maxinbromsning från hög fart, pressa motorn i längre motlut på hög växel precis där turbon börjar ladda, stanna och backa en bit i brant motlut för att genast köra framåt med vanlig fart. Har bilen originalfälgar eller fälgar från etablerad tillverkare, är hjulen korrekt dragna? Den är väl inte X-drive? Är bränslefiltret bytt? Sitter alla plastskydd o dyl under bilen fast? Finns tyvärr fler saker att fundera över. |
|
|
Ja och nej ang vibrationerna. Oftast stannar de kvar när de väl kommit men ibland varierar det. Dock känner man de aldrig under 80 kmh. Det är BMW originalfälgar. Har inte bytt bultar. Åtdragna x-vis med momentnyckel. Upptäckte dock som sagt att en av fälgarna inte satt lika tight som övriga vad det gäller centrumhålet. Har väl inte provocerat på något speciellt sätt. Vad menar du med att backa och sedan köra framåt? Backa i uppförsbacke och sedan köra utför eller tvärtom? Bränslefiltret vet jag inte om det är bytt. Den är servad tre ggr hos BMW. 2000 mil 3500 mil och senast vid 4600 mil. |
|
| Har du mätt navhålet på den misstänkta fälgen? | |
|
Nej men jag ska göra det nu. Tänkte inte på det då jag bytte då jag utgick från att vibrationsproblemen försvunnit eftersom de gjorde det i slutet av förra säsongen innan vinterdäcken åkte på. Ska montera av alla och mäta upp dem. Vilket mått skall det vara? |
|
| 72.6 mm. | |
| Tackar! | |
|
Ang backning: Jag funderar på drivaxlarna. Test liknande det man gjorde för att kolla framspridlarna på Range Rover: man backade under belastning, alltså uppför och gjorde kraftiga styrutslag för att lyssna efter missljud. |
|
| Kontrollerade bakdäcken nu och de sitter tight runt navet. Det enda jag noterade bak var att stötdämparna rostat högst upp bakom "damasken" på själva stången så att säga. Men det kanske är normalt att det ser ut så? Har ingen erfarenhet av dem delarna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.