AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.732

Vill inte maila bild på briefet

Hej, har läst om import och letat efter en vettig M3 e46 som en galning nu i 3månader. Vad som förbryllar mig är att en del säljare inte vill skicka bilder på fahrzeugbriefets alla sidor? Oftast säger de att de inte vill avslöja sitt namn och adress. Är dessa skojare eller är det för mycket begärt innan man åker ner och köper?

Tackar i förhand!
Vill de inte skicka kopior på briefet skulle jag skippa de bilarna. Alla jag köpt av har skickat kopior. Varför ska du satsa flyg, ledighet och andra kostnader om du inte får reda på om de verkligen äger bilen? De kan ju få täcka över adressen om det är så. Är det ändå osäkra på dig får du väl skicka alla dina uppgifter för att visa att du är en reko person.

Det brukar ordna sig, bra bilar ägs av bra personer generellt.

Mvh Stephan
Hej Stephan, ja jag håller med. Är det vanligt med förfalskade brief? Tycker också att alla verkar se olika ut! Jag har kontakt med en säljare nu som skickat över bilder på briefet och serviceboken. Skulle du kunna se om briefet är förfalskat om jag PMar dig bilderna?

Mvh
Andreas
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tyskar värderar sin integritet högt ibland, har också råkat ut för detta

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Egentligen inte alls konstigt att de inte vill lämna ut sina personuppgifter. Dessutom, precis om weeeman är inne på, så finns det en historisk koppling.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har också svårt att förstå varför man inte skulle vilja skicka en bild på sitt FZ-brief. En seriös och bra ägare har väl inget emot det. Har han det skulle jag välja en annan bil helt enkelt.

Men då kan man ju ge sig sjutton på att den bilen som har exakt den mil/färg/inredning/fälg-kombination man vill ha har en skum ägare, men då hade jag värderat säljaren som person högre än färgen.

Vad är den historiska kopplingen? Gestapo eller? I så fall skulle väl svenskar vara ännu mer integritetssökande, eftersom i stort sett allt om oss finns tillgängligt på nätet.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@AlexanderK: Din kommentar är inte bara otrevlig utan också arrogant och okunnig, trots att du (oavsiktligt) landar ganska nära sanningen. Under hela efterkrigstiden levde tyskarna på den östra sidan i ett övervakningssamhälle, vilket efter integrationen har satt sina spår i stora delar av det tyska samhället. Det har gjort dem oerhört restriktiva när det gäller hantering av personuppgifter, särskilt över landsgränserna. Det blir lätt fel när man tillämpar svenska värderingar om vad som är praxis, rätt eller fel på folk i andra länder. Det vi tycker är en "seriös och bra ägare" är inte alltid samma sak i ett annat land. Att säljaren inte vill skicka kopia på briefet kanske är en "seriös och bra ägare" - i Tyskland med tyska värderingar.

Självklart kan man söka efter en ny bil, om man inte får kopia på briefet, men att regelmässigt kalla sådana ägare för "skumma" tycker jag är att gå för långt.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Om jag hade varit en ovan säljare så hade jag lätt tvekat på att skicka iväg saker till eventuell köpare i annat land.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Schwedenkreuz, vart står bilen? Jag har plockat hem över 100 bilar och brukar hjälpa folk med detta. Åker troligen ner på torsdag för att hjälpa en kille får hem en 325 cab, hämtar den i München. Så är det i närheten kan jag gör en insats
Jörgen: Tackar ödmjukast för din hjälp. Bilen står dock i närheten av Mannheim, länk: Länk

Ett annat intressant exemplar står i Berlin om ni råkar ha vägarna förbi, länk: Länk

Robert: Har man en lång diskussion med en köpare som presenterar sig själv fullständigt och ställer seriösa och detaljerade frågor om bilen så förstår jag inte varför man skulle vararädd för att presentera tidigare ägare på bilen?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@Schwedenkreuz: Åter igen, det kan vara av respekt för de tidigare ägarna - sett i ljuset av det jag beskrev tidigare. Som alltid när man interagerar med folk i andra länder så gäller det att försöka förstå situationen från deras perspektiv.

Med det sagt så kan det ju fortfarande vara en oseriös säljare, det vet vi som sagt inte.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Nu är det bokat, ska hjälpa en kille få hem sin drömbil, en BMW cab:)
Jag lovar inget, då resorna kan sluta lite hur som med tiden, men passerar jag Berlin under öppettid, så kollar jag in bilen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.