AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.966

Går det att använda fälgdistans för ET?

3l
84
3lvis
Bmw 520i 2004
Jag vill köpa fälgar som har samma bultcirkeln 5x120 men fälgen jag ET34 och min bil har ET20?. Har hört ifrån säljaren att man kan ha fälgdistans så inte det tar i skärmen?. Så min fråga är om man bara kan köpa fälgdistans eller måste jag köpa spacer?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur definerade säljaren skillnaden mellan fälgdistans och spacer? Och vad är din uppfattning om vad skillnaden mellan en fälgdistans och en spacer är?

Jag vill bara reda ut så vi pratar om samma saker här, så det inte blir missförstånd vilket problem vi försöker lösa.

Jag har faktiskt aldrig hört eller sett ordet fälgdistans användas, men det är garanterat en svensk översättning av spacers.

Men generellt sett använder man spacers när man vill minska ET på fälgar. Notera att man aldrig kan öka ET på fälgar med spacers.

Här har jag gjort tre ritningar på hur spacers löser ett sådant problem.
* Utgångsläget, man har sina originalfälgar (i detta fall ET0)
Länk
* Man köper fälgar med för stort ET (i detta fall ET20) och de hamnar för långt in
Länk
* Det rättar man till genom att montera 20 mm tjocka spacers
Länk

I ditt fall vill du ha ET20, men de nya fälgarna har ET34. Då är det 34-20=14 mm tjocka spacers du ska ha. Men välj 15 mm då det är ett vanligare mått på spacers. Om den nya fälgen är lite bredare än vad som normalt sitter där så bör man istället överväga 20 mm spacers.
3l
84
3lvis
Bmw 520i 2004
Jag googlade upp det och jag tror att han menar navringar
Länk

Så jag måste fråga säljaren hur bredd fälgen är? Och sedan veta vilka spacers man ska ha?. Är inte så bra på detta.

Förresten så tack för din tid att förklara:) du är grymm BMW-slangen

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men navringar ska ju bara användas om navets storlek på fälgen är större än vad bilen har som original.

Det ska vara mycket speciella fälgar om man ska börja laborera med navringar, spacers och andra hjulskruvar (dels ekonomiskt och dels alla extra delar som försvårar balansering och arbete).

Utbudet av vanliga BMW-fälgar är enormt stort, så är det en vanligare typ av fälg man är ute efter är det enklare att bara leta vidare.

När man köper en fälg är det sex mått du måste veta (och som säljaren ska kunna uppge)
* fälgstorlek (tex 17")
* fälgbredd (tex 7.5")
* bultmönster (tex 5x120)
* inpressningsdjup (tex ET20)
* navstorlek (tex 72.5 mm)
* hjulskruvsstorlek (tex M12)

Vilka mått (se ovan) har de fälgarna du funderar på att köpa? Är det till din E60 du ska ha fälgarna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att hålla på med spacers på en modern BMW är som att be om problem med vibrationer!
De har väldigt känsliga chassin och minsta obalans eller felcentrering märks direkt.

Skall du använda spacers måste du ha sådana av mycket god kvalitet, samt med ordentliga navstyrningar, plus förlängda hjulskruvar.

Ett sådant paket med kvalitetsspacers och hjulskruvar kostar en bra slant, så räkna in det i "kalkylen"!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.