AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.952

Hur köra äldre bil genom Tyskland / miljözoner?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Så kallade "umweltzonen" (miljözoner) har inrättats kring mängder av större tyska städer, sedan 2008 och framåt. Jag noterar att bara runt exempelvis Köln sträcker sig zonen närmare en mil utåt, i västlig riktning. Samma för många andra städer. Det krävs gröna, gula eller röda plaketter för vindrutan (kan köpas i Tyskland eller beställas via Dekra) lite granna olika beroende på bilens årsmodell och specifikationer.
Även turister/utländska fordon omfattas av detta, så att segla in i zonen som svensk och låtsas som det regnar går liksom inte.

Nåväl, den gröna plaketten som sträcker sig lägst ned i årsmodellerna (sämre miljöteknik) når som jag fattar bara ned till bilar med bensinmotor och 1993 års modell.

Frågan då: Hur gör tyskarna själva när de bilar i landet med bilar äldre än 1993? Det går ju för sjutton inte ens att komma nära de flesta av de större tyska städerna med dessa bilar. Tyskland måste vimla av "youngtimers" och andra kul fordon som är lite äldre?!

Och framförallt, hur ska jag och kompisen göra, i en bil tillverkad 1990?

Någon som har tips och erfarenheter av dilemmat? (vi vill t.ex. besöka Köln)

/Anders
Enligt tyska wikipedia klarar i princip alla bensinbilar med katalysator kraven för grön plakett

Länk

"Schadstoffklassen und Plaketten

In Deutschland ist seit dem 1. März 2007 die Verordnung zum Erlass und zur Änderung von Vorschriften über die Kennzeichnung emissionsarmer Kraftfahrzeuge in Kraft getreten. Diese sieht regionale Verkehrsverbote sowie abhängig von der erfüllten Abgasnorm Ausnahmen davon vor, die durch farbige Plaketten kenntlich gemacht werden. Die Plakette wird abhängig von der Schadstoffklasse – genauer der Emissionsschlüsselnummer in den Fahrzeugpapieren – von den Zulassungsstellen, Prüforganisationen oder zur Abgasuntersuchung berechtigten Werkstätten ausgegeben:

Fahrzeuge mit Ottomotor

Euro 1 oder besser: Grün
Euro 1 oder schlechter mit G-Kat: Grün
Euro 1 oder schlechter ohne Kat/ mit U-Kat: Keine Plakette

Fahrzeuge mit Dieselmotor

Euro 4 oder D4, oder Euro-3/D4: Grün
Euro 3: Gelb
Euro 2: Rot
Euro 1 oder schlechter: Keine Plakette"

Denna 1985års Golf II har grön plakett Länk 1985 var året Tyskland fick sina första katalysatorrenade bilar och med hjälp av skatterabatter såldes i princip alla bilar som gick att få med katalysator med katalysator. Dieselbilar utan partikelfilter måste få en sådan eftermonterad för att klara kraven för grön plakett.

Alltså bör en normal svensk bensinbil från 1990 få grön plakett.

Bilar med H-skylt är också godkända i miljözonerna. Gäller alltså bilar från 1985 och äldre som är i bra skick. Hur det går att bevisa på en utländskt registrerad bil vet jag inte.

Jag tycker det är svårt att få information, det tog ett tag att hitta det där om att alla katrenade bensinbilar får grön plakett och jag var lite orolig när jag skicka efter plakett till en 540i-95 trots att den hade grön plakett när jag köpte den 2008 i Stuttgart (rutan utbytt och plaketten försvann).

Mvh Stephan

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack Stephan!
Men du fick alltså plakett för din 95'a?

Ja, det är mycket lurigt att hitta all information, och jag lider dessutom av att jag tvingades studera franska i plugget - inte tyska. Något jag hade varit glad över idag.

Mycket intressant info, jag går vidare med detta. Tack än en gång.

/Anders D
Anders,

Ja jag fick plakett till 95an. Jag hade då en misstanke att det krävdes Euro 2 för att få grön plakett vilket kräver kallstartsregulator, något min 95a extrautrustades med av förra ägaren för att få ned vägskatten (halva kostnaden om bilen uppfyller Euro 2) och då tänkte jag att jag måste kunna bevisa det (syns inte i det svenska regbeviset) så en kopia på det tyska regbeviset kom också med i ansökan.

Men i efterhand är det ok både med Euro 1 och pre Euro 1. Det är enklare för tyskar att undersöka vilka bilar som är godkända genom koderna i deras regbevis. Jag tycker systemet är dåligt anpassat för utlänningar. Till exempel kan man få grön plakett till en jättefin svensk Volvo Amazon, en tysk sådan med H-skylt går ju bra. Tyska ambassaden kanske kan hjälpa till i ett sådant fall. Men en katrenad 90a bör fungerar genom internetansökan.

Mvh Stephan
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Du kan ju alltid åka in till närmsta Dekra besiktningsstation här i Sverige och fråga. De säljer ju märkena där.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack snälla för info!

Försökte ringa Dekra igår - satt 2h i telefonkö, gav upp. Ska kolla var det finns nån sån fysiskt.

/a
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Enligt Dekras svenska hemsida är gränsen 1992 för att få ett klistermärke till sin bil.

----
BMW CS/SC #6212
Narvselius: Om Dekra menar det, är det hårdare regler för utlänningar än för tyskar...

1990års 520i med grön plakett Länk

1988års 320i med grön plakett Länk

Samt Golfen jag fotograferade är en 85a i det läget låter det mycket märkligt att svenska bilister med en katrenade 80-talare inte får grön plakett när tyskar med likadana bilar får det. Det måste gå att lösa även om det innebär att man är lite "jobbig".

Mvh Stephan
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Förra sommaren körde jag runt i hela München - även city - med en 850i på E31-träffen. Jag körde lite här och där och parkerade varenda gång i närheten av Viktualienmarkt.

Jag blev inte stoppad en enda gång faktiskt men är mer benägen att tro på turen i det här fallet, än att poliserna var "vänliga nog att inte stoppa en svensk som åker runt i en av våra tolvcylindriga bayerska stoltheter".
Transocean
Hej, dra till Köln utan "Plakette", rättsläget har varit oklart länge, pedantiska tyskar som parkerad utan Feinstaubplakette i miljözoner och fått böter har dragit saken till rätten och fått som regel rätt; då en bil som står parkerad utan plakette släpper inga som helst avgaser. Då är frågan; hur kom bilen på den plats där boten skrevs? Det är parkeringsvakterna som ger dessa bot i Tyskland. Bot från Tyskland drivs i allmänhet inte från nordiska länder om du nu skulle få en. Skulle du nu absolut vilja köpa ett klistermärke så köp det i Tyskland, varje lite större bildelsdelförhandlare typ A.T.U säljer sådana för c a 10 €.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En gång när jag var felparkerad (uppenbarligen) så fick jag en snäll liten lapp med lydelsen:

"Mycket ärade trafikdeltagare/deltagarinna

Det är fastställt att ni har parkerat mot trafikföreskrifterna" och bla bla som innebar att jag skulle åka på böter om jag ställde mig där fler gånger. Jag kommer ihåg lydelsen på tyska nämligen:

"Sehr geehrte Verkersteilnehmer/nehmerinnen

Es wurde festgestellt dass Sie gege Verkehrsvorschritten verstossen haben".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.