|
|
|
|---|---|
|
Hej Är det en märkbar skillnad mellan de två? Jag pratade med en däckhandlare häromdagen om däckval till min M3 E90. Han påstod att det är väldigt små skillnad mellan PSS och PS2, och att man kommer inte märka nån skillnad överhuvudtaget. Vad säger ni och era erfarenheter? Det är så att PSS i min dimension är helt slut hos Michelin och väntetiden är låång. Men handlaren hade PS2:or på lagret redo att monteras. Jag tvekar! Jag kör mest på gatan, men har tänkt dra ner till Nurburgring under april eller maj och köra några varv. R-däck är inte aktuellt. Kommer PS2 att krokna innan PSS på ringen? Tacksam för svar | |
| Jag har kört mycket med PS2 och det är ett jättebra däck, men för sportig körning är PSS tveklöst bättre. Märker man inte den skillnaden kör man inte tillräckligt hårt och då behöver man varken PS2 eller PSS. | |
| Tack för ditt svar Nockenwelle. Körde du nåt på bana med dom två? | |
|
Jag skulle nog säga att PS2 räcker fint för det mesta du kan göra i vanlig trafik. Men om du skall ut på bana så tycker jag absolut att du skall köra PSS istället. Jag har testat PS2 på bana och det räcker inte för mig. Känner några som kört PSS på bana och det funkar hyggligt sägs det. Ringen är dessutom inte så hård på däcken sägs det. /DJ |
|
| Magnlar, jag har inte kört på bana med något av däcken. På bana har jag använt R-Däck. | |
|
Om det är första gången du skall ner till Ringen så går det nog bra med både PSS/PS2, tror inte att du märker någon större skillnad. Kroknar eller rättare sagt överhetta lär båda göra vid lite mer aktiv körning. Så här såg mina i princip nya PSS ut efter ca. 15 varv under en turistkörning på Ringen: Länk Tycker nog att du skall prova Michelin Cup 2. |
|
|
MUC: Intressant. På bilden ser det ut som att däcken klarat sig rätt bra. Det är väl bara att skrapa bort gummiresterna. Får man fråga vilken varvtid körde du med PSS? Japp första gången på Ringen för mig. Kommer såklart att ta det lugnt i början, men vill gärna gasa på lite när jag väl lärt känna banan lite bättre. Michelin Cup2 känns overkill för mig. Kör det mesta på gatan. |
|
|
Har faktiskt ingen aning om tiden, men det gick inte att köra mycket fortare med de däcken i vilket fall. Problemet är när de överhettar så blir de hala och då börjar min bil understyra å det grövsta, så även om det bara är gummikladd så blir körupplevelsen förstörd. Men som sagt, har du aldrig kört på Ringen så går det inte så fort de första varven och då spelar det ingen roll om du kör PSS eller PS2 även om PSS kanske är 10% bättre på bana. När du sedan börjar bli varm i kläderna så räcker inte heller PSS till och då tror jag att Cup2 är ett ypperligt alternativ. De är inte mycket dyrare än PSS (åtminstone inte i min dimension 235/40/18, jag gav runt 2400kr/st på dackonline), de skall vara snabbare än gamla Cup och även vara fullt Ok i väta. Cup2 sitter som standard på en del sportiga bilar nuförtiden och då kan de inte vara helt okörbara när det är blöt. Åtminstone hoppas jag att allt positivt jag har hört om detta däck stämmer eftersom jag har en omgång liggande i garaget som skall på inför höstens Ringen-äventyr! |
|
|
Vad jag har hört så slits Cup2 mycket fortare på gatan jämfört med PSS och PS2, och då blir det ju dyrt. Dessutom sämre grepp kallt, och man kommer ju aldrig upp i temp på gatan heller. Jag tror att PSS passar mig bra. :) |
|
|
Är nog beredd att hålla med däckhandlaren, väldig liten skillnad. Varken PS2 eller PSS håller speciellt länge för bankörning men det är bara att låta däcken svalna och på't igen. Jag har kört ungefär 10 trackdays i Sverige och det är framförallt där däcken tar slut snabbt. På Nurburgring kommer du garanterat inte märka någon skillnad, speciellt som nybörjare på turiståkningen, banan är ganska snäll mot däcken + att det är annan trafik i vägen så det kommer gå långsamt vissa perioder. Just nu har jag PS2 fram och PSS bak men kommer byta till PSS fram nu i vår. Jag skulle dock rekommendera PSS endast av den anledningen att det är ett nyare däck och att det "sägs" vara lite bättre. Dock, mina PS2:or har hängt med sen 2012 och klarat 10 trackdays + 2 ringenresor(ca 20 varv på ringen) och det är fortfarande ett par millimeter kvar. Bästa gatdäck jag haft hittills. |
|
|
Vad ska du ha för dimension? Har en komplett uppsättning med M3 Style 219 plus Michelin Cup 265/35-18 om som är perfekta för ringen till salu. Helt nya inget slitage Länk PM:a vid intresse. P o K |
|
|
Jag har erfarenhet av PS2 på Ringen. Beroende på temperatur ute (och på asfalten) så blir det halt med PS2:orna efter cirka 2 varv på sommar och 25 grader sol - in och kyl av både dig, bromsar och däck och sen på det igen. Dock föredrar jag R-däck då de är mer förutsägbara. Som sagt, går att köra med - åtminstone två varv, men bäst med R-däck. |
|
|
Beolab: Jag har 19 tum, men tack ändå. |
|
|
fregru: Tack för info. Tror inte att jag vill köra 2 varv på raken, när man är en nybörjare. Kan typ ingenting om banan förutom TV spel. Antar man måste koncentera sig till fullo på en sån galen bana, båda framåt och bakåt... Får jag tag på PSS så blir det den, annars PS2. /Magnus |
|
|
Citat: Vad jag har hört så slits Cup2 mycket fortare på gatan jämfört med PSS och PS2, och då blir det ju dyrt. Kollar du på treadware-rating som är 300 för PSS vs 180 Cup2 , så anser Michelin det också. ;-) Leta på Prisjakt kanske: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.