|
|
|
|---|---|
|
Tjena nu har polarens koppling lagt av på hans m3a e46a. Han var ute och körde på 2:ans växel och varvade upp den lite grann och skulle i med 3:an och det började skrapa så han la den snabbt i manuell och stannade och stängde av bilen. Därefter kollade han bromsvätskan och det fanns vätska i behållaren dock inte Max, så bilen blev bärgad till närmsta BMW verkstad. Där konstaterades det att kopplingen är kass för dom hittade inget läckage? Priset på detta kopplingsarbete skulle kosta 17000kr. Efter mycket surfande och ringande så har jag fått höra att om kopplingen är kass så ska du fortfarande kunna växla men bilen kommer inte gå framåt. Är dock slavcylindern sönder så får du inte i växlarna och kopplings pedalen blir lätt och svampig vilket hans har blivit. Det går att trycka ner pedalen med 2 fingrar. Så snälla ni som har erfarenhet av detta med kopplingar och slavcylinder all hjälp uppskattas tycker verkligen synd om min kompis och han är en så bra människa och förtjänar inte att bli lurad. Bromsvätske behållaren har bromsvätska lite över minimum. Kan det ha kommit luft i systemet till slavcylindern? Kärvar slavcylindern? Har kopplingen/urtramningslagret gått åt helvete? Kan slavcylinder läcka vätska fast man inte ser något läckage? Alla tips uppskattas! Bör tilläggas att bilen stått i garage i 8 månader dagen innan den gick sönder och bilen är en manuell med 11 000 mil på mätaren | |
|
Polarens:)? Iaf,om kopplingen är "kass" så kan du i de allra flesta fall växla stillastående, så länge motorn inte går. Vid rullande bil (typ 5 km/h) kan man få i 1:an utan skrap om man vet hur man gör, samma gäller 2-6. Man kan växla upp/ner utan skrap, om man gör rätt. Däremot är det liite svårare att få i 1:an om bilen står stilla o motorn går, om man nu inte vill vålda in 1:an med tillhörande skrap o allt annat... Iaf, om bilen driver (dvs körbar enligt tidigare beskrivning) så kan man rimligen anta att kopplingen är OK. Att man inte kan frikoppla normalt kan givetvis bero på kopplingen, dvs tryckplatta och/eller lamell, och/eller urtrampningslager. Men det kan även vara så enkelt att kopplingens huvud och/eller slavcylinder lagt sig. I regel ser man läckage då, men det kan vara svårupptäckt. När du skriver att kopplingen kan tryckas ner med 2 fingrar så låter det i mina öron som ett definitivt problem med antingen huvud och/eller slav -cylindern. Att byta en/båda dessa "cylindrar" är relativt enkelt, iaf slaven borde vara rätt lättåtkomlig underifrån, huvudcylindern kan nog sitta lite värre till, gissar jag... |
|
| Bilverkstaden har nu sagt till honom att han kan köra hem bilen om han vill att det går att växla nu. Men när den gick sönder fick han varken i någon växel när bilen var avstängd!? | |
| Svårt att få i växlar med motorn igång låter ju som att den inte kopplar ur så troligtvis luft i hudrauliken då bromvätskenivån är låg. fyll upp med bromsvätska och lufta. Kopplingen tar vätskan en bit upp i behållaren så räcker att det är låg nivå så lägger den av | |
|
Precis som MR Irwing säger så tar kopplingen vätska högre upp i behållaren vilket medför att kopplingen ger upp innan bromsarna ger upp på grund av låg bromsvätskenivå, en liten säkerhetsdetalj som är lika på de flesta bilar. Jag gissar på att det finns ett läckage i antingen kopplingens huvud eller slavcylindern vilket gör att kopplingen ger upp då vätskan runnit ur. /Johan |
|
|
Som tidigare sagts så är det nog enklast och mest korrekt att börja med hydrauliken. Kolla om det finns läckage vid huvud och slavcylinderna. Om inte, fyll på vätska och försöka avlägsna eventuell luft i systemet. Om det inte hjälper, montera loss slavcylindern och studera om den är skadad. Om så är fallet, ersätt. Om inte, gå på huvudcylindern. Jag hade problem med skrap på min gamla E36 och gjorde detta. Visade dock att det var kopplingen. Bytt huvud och slavcylindrarna själv, men inte koppling. En bekant gjorde det för en mindre ersättning och sen så var det materialkostnaden. Borde relativt enkelt gå att komma under 17000kr för ett kopplingsbyte. Det behöver ju inte direkt göras på BMW. |
|
|
Huvudcylindern är den enda del i hydrauliken som kan läcka internt så de inte syns! Om slavcylindern läcker så förlorar man vätska och de kommer synas på pistongen/dammskyddet in mot lådan. Läcker en huvudcylinder förbi kolven så går den vätskan bara tillbaka till behållaren. Men som tidigare sagt, fyll på vätska och lufta. Lufta gör ni genom att följa det jag skrivit i denna tråd Länk Det kan även vara så enkelt som att slangen till slavcylindern flexar när den blir varm. Min gör det och tänker därför byta till en stålomspunnen. |
|
|
Okej, idag var vi och hämtade upp bilen på bmw bad då min kompis överlåta mig att sätta mig bakom ratten då jag vet hur fan kopplingen ska vara på en m3, satte mig och började koppla och byta växel. Vad fan snackar du om den är som den ska vara säger jag till min kompis. Han svarar med att den inte var sån när den gick sönder, iaf jag går över och kollar bromsvätskan och visst låg den fortfarande 1 cm över minimum. Fyllde upp med 1.5 dec dot 4 bromsvätska och då hamnade den på max, sedan åkte vi hem 40 km utan problem, och ställde den hos en kompis som är bilmekaniker. Bilmekaniker kompisen har nu provkört bilen och sagt att det är inget fel på kopplingen "Lamellerna" den slirar inte med andra ord. Han varvade upp den och gav den gas på 3:ans växel och ja det är något som hindrar den när den blir varm verkar det som, så han ska ta upp bilen och börja med att lufta slavcylindern i helgen och provköra igen, hjälper inte det så ska han ta och gå igenom slav/huvud cylinder och kolla noggrant efter läckare! Det som gör mig och min kompis och bilmekanikern mest förbannade att det är sån enkel regel i alla yrken, Man kollar det lättaste först så att det är redigt sen går man vidare. Samma sak gäller här, varför ville inte BMW lufta slavcylindern OCH VARFÖR INTE ENS FYLLA PÅ BEHÅLLAREN SOM LIGGER PÅ MINIMUM???? Istället säger dom att kopplingen är kass, för att kunna tjäna 17000 kr och sen lufta slavcylindern och blåsa kunden. Ni fattar inte hur jävla trött jag är på bmw verkstäder, man kan fan tro dom har anställt mekanikerna från någon jävla djungel gud vet vart. Ringde även min farbror som har varit bilmekaniker sen 11 års ålder, "lärt sig den hårda vägen" och bara skrattade och sa det är någon slang eller slavcylindern som läcker, så du har garanterat luft i systemet! Visar det sig att det är slavcylindern så kommer jag outa denna så kallade "BMW ORGINAL Verkstad" så det bara ryker om det. Är så jävla arg ni får ursäkta mig, fortsättning följer! Uppdaterar så fort vi har något om bilen. |
|
|
Att man inte får i växeln är nästan i regel trubbel med hydrauliken. Det krävs så lite att den inte ska koppla ur helt och hållet. Men som sagt tidigare, en huvudcylinder är svår att felsöka den läcker internt och de syns inte på utsidan. Den är bara byta. Sen så har du gummislangen som går till slavcylindern, när den blir gammal så börjar den flexa, och ännu mer när grejerna blir varma. Byt mot stålomspunnet! Sen så har man bara slavcylindern kvar, och varför ska man snåla och inte byta den också även om den nu inte synligt läcker?? Men har bilen gått över 10 000 mil, så ska ska man nog kolla slitaget på lamellen. Det går att mäta genom att montera ur slavcylindern och med en speciellt mätverktyg sticka in och se hur långt hävarmen hamnar i förhållandet till gaven på lådan. Har bilen gått 13 000-14 000 mil och uppåt så kan jag nästan sätta en slant på att lamellen är slut. Och på dessa bilar byter man svänghjul, lamell, tryckplatta urtrampningslager, pilotlager. Sen tillkommer de skruvar till svänghjulet och tryckplattan, mothållet till hävarmen som är i plast (vilken även den kan vara en anledning till varför den inte kopplar ur som den ska). Så att mothugga på bmw att de vill att ni ska byta koppling tycker jag lite är lite väl naivt, vem vet de kanske mätte med sitt specialverktyg och konstatera att ja den är slut. Efter mitt kopplingsbyte så upplevde jag att växlarna gick i betydligt lättare, men jag bytte allt i samma omgång, förutom slangen som jag tänker byta i år. |
|
|
1: Du säger att verkstaden du tänker "outa" ringde o sa att "Nu kan man växla". Vad gjorde de, o vad kostade "åtgärden"? 2: Det kan mycket väl vara som så att "kopplingen är kass". En lamell kan vara nere vid minimitjocklek o fortfarande greppa bra, men det är bara en tidsfråga innan den slirar. På visa bilar kan man "kontrollera" lamell/koppling -slitaget, vet ej om det är möjligt på M3 E46. För vissa är något "kasst" när det nått slitagegränsen enligt BMW (tex bromsskivor), medan andra köra vidare utan minsta tanke på vad BMW tycker... 3: Vi kan nog gissa vilken "original verkstad" det rör sig om...R*****o. 4: Jag tycker du beter dig barnsligt. Bilen funkar hjälpligt, du har fått hjälp att få den att rulla igen. 17000 kr är dyrt för kopplingsbyte, men vi vet inte vad som menas egentligen (komplett koppling + svänghjul, slav+huvudcylinder + hydraulslangar?)... Jag bytte koppling "inkl alles" på min ena E36, arbetskostnaden blev 7000 men då "utan kvitto", med hade det blivit runt 11-12 gissar jag, verkstaden en kompetent BMW verkstad. Så ser jag det ur det perspektivet är 17000 inte såååå dyrt, bara koppling+svänghjul kostade ca 6000 till min bil, o då köpt på ebay, från BWM hade det kostat dety dubbla... |
|
| O precis som gOry skriver, jag bytte koppling vid ganska exakt 13000 mil. Skiten hade aldrig slirat för mig, nånsin. Inga bekymmer alls. Men jag satte ändå dit nya grejer (svänhjul,pilotlager,pivotlagring,komplett koppling). Utöver detta byttes även motorns bakre packbox inkl övriga packningar, samt växellådans ingående packbox, inte för att det syntes nåt läckage utifrån men det kunde ju vara som så att de fuktade, vilket man ser först när man tagit ner lådan. O så lägg till diverse nya bultar, luftningsventil, hardyskiva osv osv så inser man att det kostar att "säkra upp"...O till sist, den gamla lamellen var definitivt bytesmogen, svänghjul och tryckplatta såg "tokfräscha ut" men det kunde man ju inte veta innan, o att ha bilen hängandes på en lyft i 2-3 dar är inte gratis det heller...På bilden ser man att lammellen är på G, då den saknar "urfräsningarna i slitytan". Vill tillägga att den nya lamellen (Sachs) var inte mycket tjockare direkt, ska vi säg 2 mm på sin höjd allt som allt... Länk | |
|
Dawwe 17000 bara för koppling, utan svänghjul! Dom gjorde ingenting mer än felsökning, dom sa att kopplingen är kass vilket dom menar lamellerna om jag förstår rätt. Bilen bara fungerade igen, kopplingspedalen hade blivit hård igen som den alltid varit och inte svampig och mjuk "ingetmotstånd". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.