|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Det är inte själva bilarna som försäljarna tjänar merparten av sina pengar på, det är eftermarknaden i form av tillbehör, service och reparationer samt finansierings- och leasingtjänster mm. Och företagskunderna är nog trots allt betydligt mer "trogna" än merparten av privatkunderna. De köper säkerligen oftare försäkringspaket, leasingavtal, serviceavtal etc. - alla de sakerna tjänar handlarna pengar på. När det gäller finansierings- och leasingavtalen är det ju dessutom "rena pengar" utan några större overhead-kostnader. En företagskund ifrågasätter t ex. oftast inte att en uppsättning vinterhjul kan kosta 20-30.000 kr, medan privatkunden kanske ställer sig frågan varför denne skall betala mer än dubbelt så mycket som om motsvarande hjul köps hos lokala däckhandlaren och motsvarande hjul kostar ytterligare en bra slant mindre om de köps på nätet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
JohanB: Helt rätt, tjänstebilsförare ifrågasätter absolut ingen kostnad. För ett antal år sedan när jag körde Audi så i väntan på min tur vid servicedisken så hörde jag en kund som sade 'Va, 5600kr för oljebyte + lite annat?', Audi personalen svarade 'Våra kunder brukar inte kommentera eller tycka det är konstigt'. Ovan hände på Audi Järva Krog, var säkert 85% är tjänstebilskunder från Kista/Solna. Måste säga att jag är en nöjd BMW kund och gärna låter dom göra god vinst på min bekostnad om jag inte blir 'lurad' från början, dessa 4-6% rabattet är ju i princip att lura kunden när 50% av deras kunder får dubbelt högre rabatt. Men men... igen, hade tur denna gång så ny bil påväg :) |
|
|
Myt att tjänstebilsförare inte ifrågasätter kostnader. De flesta "tjänstebilar" idag är kopplade till olika former av bruttolöneavdrag där kostnaderna styr avdragen. För tjänstebilar som är personalbilar betalar föraren vartenda öre! ------- //Lövet |
|
|
Att säga att föraren betalar varje öre är inte hela sanningen. I de fall kostnaden läggs på föraren genom bruttolöneavdrag så blir nettokostnaden betydligt lägre än om föraren haft bilen privatägd. Föraren av en personalbil betalar alltså med oskattade pengar och kommer således billigare undan. Däremot kan den totala kostnaden inklusive förmånsbeskattningen göra att det ändå blir kostsamt. Jag har köpt flera nya bilar privat och som företag hos Audi och BMW och vet att det går att få likvärdigt pris i båda alternativen. Handlarana visar utåt en sida att de inte prutar lika mkt på privatbil som företagsbi men när det till sist gäller så är det klart att de vill sälja bil även till privatpersoner. |
|
|
Jo, jag kan upplägget och det finns mer att skriva än det korta inlägget ovan förstås. Men det är bara så tröttsamt att höra alla myter om "tjänstebilsbilister" och hur de beter sig. Det är tydligt att de som uttrycker sig på det sättet aldrig haft någon själv eller knappt känner någon som har det. ------- //Lövet |
|
|
Andreas, jag har haft tjänstebil och vet hur många (inte alla) resonerar när det gäller kringkostnader runt tjänstebilen. Utöver det som KN skrev ovan, får man tänka på att på många kringkostnader får tjänstebilarna automatiskt 25% "rabatt" då momsen faller bort, och sedan tas många kostnader med oskattade pengar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
AndreasL: Hoppas det inte var mig du menade att aldrig haft eller inte förstår sig på tjänstebilar. Jag kan inte prata för alla branscher (hur detta hanteras på bolag) men var jag jobbat (haft 2st tjänstebilar, dock inte senate 5år) samt var min fru jobbar idag och hon har tjänstebil så... INGA andra kostnader än bruttolöneavdrag på bilens pris enligt skattemnyndigheterna samt bruttolöneavdrag på bränslet. Sedan gör många så att personalen får bekosta bränslet själv, dvs inte bruttolöneavdrag och finns säkert många andra sätt, MEN folk i både Bank&Finance samt IT sektorn som har en 'förmånsbil' behöver i de flesta fall INTE betala något i form av service mm. För att vara mer tydlig, frugans bil skall in på Service nästa vecka, det spelar INGEN roll om den kostar 3900kr eller 7900kr, det drabbar inte vårt hushåll. Hoppas jag inte behöver skicka över lönespec ;) Ps. Jag ser enbart från mitt perspektiv med min erfarenhet, kanske det finns tjänstebilar som är nollsummespel, var bolaget lägger all kostnad på den anställda? Själv har jag inte jobbat på sådant, men finns säkert, så troligen har vi båda rätt :) |
|
| Visst finns det många bolag som kör nollsummespel. Det är ju bara det som är "rättvist" eller hur? Den som inte väljer att ta ut en tjänstebil borde väl i så fall få använda motsvarande kostnade för din service mm. till lön eller annan förmån. | |
|
Vad tror ni om denna? 335Xd + Advantage för 450tkr. Kan privatkunder köpa? Lägger man på m-sport och lite annat så är man iaf 'bara' uppe i 500tkr. Fantastiskt bra pris tycker jag. Länk |
|
|
Enbart företag. ------- //Lövet |
|
| Intressant att även de större motorerna börjar komma med business edition. Tjänstebilskriget trappas upp månad för månad just nu efter Mercedes aggressiva intåg. | |
|
Acey: Yups, jag hade en fantastisk offert på en C400 med AMG paket, men deras automatlåda är nog för slö, har aldrig kört Mercedes innan så visste inte, trodde först C400 hade en dubbelkopplingslåda men icke sa nicke. Anyway, on topic, Mercedes ger också rejält bra rabatter till privatperson, jag fick ner en 610tkrs bil till ca 515k. Inte illa. Det var utan tjat och gnäll, dvs 15% rabatt som 'start'. |
|
|
Intressant tes att företag inte skulle bry sig om kostnad. I fallet personalbil skulle det innebära att ett företag som Autoplan, som hanterar tusentals bilar och ägs av Swedbank, inte skulle bry sig om att pruta ned servicepriserna eftersom kunden ändå får betala det. Tänk att jag tror precis tvärtom, att Autoplan prutar på precis allt man kan i syfte att få ned slutkundspriset för att få ut bilar och för att kunna höja sin egna marginal. |
|
|
Cliff: Stämmer, nu när jag tänker efter, på min frus förra jobb körde de Leaseplan och då skulle allt vara 'billigt billigt'. Själv har jag jobbat på mindre bolag (under 200anställda) och vi har kört Handelsbanken finans eller liknande och då har det inte varit någon kostnadsfokus. Kan vara att ibland har det varit 'bra pris' men den anställda har i princip fått bestämma, även om bolaget betalar. Med risk att låta 'kommunist' ;) så dethär med tjänstebilar har nog blivit en dold extremförmån som jag tror inte många har insikt i (FÖRUTOM när bolaget tydligt kör nollsummespel, dvs alla kostnader drabbar en anställda). |
|
|
Nja det är snarare tvärtom. Upplägget att "allt är gratis" är ovanligare. ------- //Lövet |
|
| Länk | |
| Har skatteverket varit inne och läst tråden? :-D | |
|
Jag tycker skatteverket tänker fel här. De säger: "bilförmånsvärdet ska motsvara vad det hade kostat den anställde att själv som privatperson anskaffa en motsvarande utrustad bilmodell" Då är det ju lika fel att förmånsvärdet utgår från bruttopriset, eftersom inte heller privatpersoner köper till de priset. Även de får ju en rabatt på mellan 5-10%. Så då blir det lika fel, fast åt andra hållet. Men det blir ju mer skatt till staten, så då är det väl inte lika illa om det slår lite fel. Nu när det slår fel åt andra hållet är det såklart ett "allvarligt problem". |
|
|
85 miljoner kroner känns relativt lite pengar att driva in i förhållande till hur mycket tid som behövs läggas ned i form av utredningar och att snickra ihop ett bättre system...för att inte tala om att förslaget lär resultera i färre sålda nya bilar vilket också ger mindre intäkter. Man kan nästan tro att de tagit in Dansk skatteexpertis inom området... |
|
|
Lurad blir man ju inte. Då det framgår tydligt vilket pris du kommer betala. Vad andra betalar är ju en annan sasak. Likadant med ränta, skatt, andra varor mm mm. Så är det ju överallt. Tjänstebilarna går ju tebax och säljes efter kontraktet slut. Så där hämtar man kanske lite. Bara kolla vad våra saker kostar i Kina. Respektive deras saker kostar här. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.