AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
30.560

Privatkunder blir lurade av BMW?

Sida 2 av 4
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Visst, det är ett bra exempel på "inte mycket till 5-serie", en riktig s.k. tomhylsa... ;-)

MVH Christofer
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Som företagskund får du även generösa rabatter på Volvo och VAG bilar. Inget konstigt med det.

Cliff barnes: Visst är dealen samma oavsett om det är ALD (större leasing bolag) eller Bosses elektriska AB som köper bilen, men sett ur ett större perspektiv är ju poängen att erbjudandena är en kamp om den största delen av kakan av kunder - som jag skrev utgör juridiska personer 80% av nybilsförsäljningen hos vissa märken så då är de ju dessa kunder som det är hårdast konkurrens om att antingen behålla eller få att byta märke - detta ger ju bäst möjlighet till framtida ökningar av totala marknadsandelar. Privatmarknaden blir ju i detta sammanhang mer grädde på moset...

Just MBs Fleet edition är ju oerhört aggressiv och ett tecken på att MB verkligen menar allvar med att slå sig in på den svenska företagsmarknaden. Till och med Porsche, som tidigare till nästan 100% varit privatköpare, har ju insett att här finns nya kunder att hämta.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
En kort replik på vad du skriver salesman (du kanske jobbar på BMW för övrigt?):

De rabatter som fås på tex Volvo är inte på långa vägar så höga som BMW och Mercedes ger. Skillnaden mellan privatkund och företagskund är kanske någon enstaka procent i mitt fall. Varför är inte så svårt att lista ut, Volvon ligger redan i utgångsläget så pass nära 7.5 prisbasbelopp att mer rabatt inte behöver ges. Med BMW och Mercedes förhåller det sig däremot annorlunda. Rabatterna blir där mycket kraftiga för att kunna få ned bilen kring dessa 7.5 prisbasbelopp. Och det är då skillnaden i rabatt mellan mig dom företagskund eller mig som privatkund blir oskälig.

Tror att de flesta privatkunder till skillnad från dig finner det olustigt.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Cliff: Nej , jag jobbar inte på BMW. Har däremot rätt god insyn i den marknaden via olika avtalskontakter. Bla inköpare som gör avtal på TJ bilar. Att det skulle skilja enstaka procent Förstår jag inte var det kommer ifrån. Tvärtom kan företag få häpnadsväckande bra dealar på ex vis Volvobilar, detta på nivåer som privatkunder inte ens kan drömma om.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag förstår inte riktigt varför alla är så upprörda över att juridiska personer får bättre erbjudanden än privatpersoner? Detta är, som det skrivits tidigare i tråden, inget unikt för bilbranschen. Skillnaden är att dessa rabatter blivit mer synliga de senaste åren iom olika typer av intypade "business edition"-varianter med lägre förmånsvärde. Men precis som i övriga samhället så är det rent marknadsekonomiska krafter som styr. En företagsbil är mer lönsam och därför också mer viktig.

Utöver de rabatterade edition-varianterna har många företag dessutom än mer förmånliga ramavtal i botten.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Ur ett företagsekonomiskt perspektiv tror jag att de flesta förstår att det uppstår prisskillnader mellan olika typer av kunder och godtar det. Men som jag ser kan det bli en pedagogisk utmaning för BMW att förklara detta för privatkunder och framförallt för de ändå ganska många privatpersoner som köper BMW för att man verkligen gillar att köra bil. Det handlar om vilka signaler man sänder som leverantör till en kund om hur viktig kunden är. Och om man nu inte kan hålla privatkunderna nöjda med hjälp av låga priser får man väl hitta på något annat.

Jag vid ett tillfälle inne hos en större BMW-handlare norr om Sthlm. Det första säljaren frågar är om man är privat- eller företagskund. Det är väl inget konstigt i sig, men när man sen efter att ha tagit fram en offert på en bil får beskedet att den väldigt låga rabatten som först erbjuds omöjlligen går att göra något åt (trots att en konkurrent erbjudit högre rabatt) så förstår man att man som privatkund är ganska ointressant i säljrens ögon. Att återförsäljaren i princip bara har 20d-bilar till provkörning är ett annat tecken på vilken typ av kunder som är lönsammast.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Om/när jag ska köpa en ny BMW så kommer jag kräva samma pris på bilen som tjänstebilserbjudanden de har annars ingen affär.
Om fler privatkunder gör så så är det klart att det blir förändring så småningom.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då blir det ingen bil för dig

-------
//Lövet
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jojomen :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men är rabatten verkligen en så stor sak? Själva rabatten är försumbar. 10% för vanliga företagskunder, och något mer med större ramavtal. Skillnaden på en "vanlig" bil för 400 000 blir då någonstans runt 15 000 kr beroende på hur bra du är på att förhandla.

Tittar man på rena erbjudanden, som exempelvis en 320d touring Advantage edition vs Business Advantage Edition så skiljer det 21 000. Det är inte direkt några dramatiska skillnader? Och går man utanför ramarna för vad som är en "vanlig" tjänstebil, dvs på exempelvis en BMW 535 så är skillnaderna än mindre.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Som jag och bla Cliff Barnes redan skrivit: det handlar om att få ner priset under 7.5 basbelopp. För BMW (och Mercedes och andra sj premiummärken) så behövs det stora rabbater, samt ett relativt snikigt businesspaket, för att få ner en större familjebil under den gränsen. Vit lack, ingen x-drive, och så vidare. Många företag har dessutom regler för utsläpp, eller utsläpp relaterat till vikt (varför en större bil kan passera genom nålsågan med samma motor som en mindre och öättare som inte gör det)

Ur företagsekonomiskt perspektiv finns är det inget intresse att ge rabatter till vare sig till juridiska personer eller privatpersoner. För företagen gäller 7.5 basbelopp och då väljer man att rabattera och sälja med mindre marginal än alternativet att inte få sälja en enda bil till det segmentet.

Det som en smart säljare däremot bör göra är att sälja mer till kunden (inte sälja samma till lägre pris), kanske med hjälp av rabatter på merförsäljningen.
- Ska du inte ha en dragkrok också, bra att ha!
- Ta business ++ paket istället, kostar bara x kr mer och då får du A, B och C också!
- Snart är det vinter igen, du behöver väl vinterhjul? Du ska få ett pra pris av mig.
- Ska du inte ha däckhotell för vinterhjulen?
- Vi byter in din gamla bil. Den är fin så det blir bara X kr i mellanskillnad
- Behöver du låna pengar till mellanskillnaden? Vi ordnar det till dig.
- Försäkring... ordnar vi, första 3 månaderna kostar bara...
- .....

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Diskussionen är faktiskt över. KN har vidimerat att privatpersoner visst köper till företagsnetto. Så det finns inget case längre. Skönt, nu tar vi påsklov😊
Dessutom är det ju inte "handlaren" som sätter priset utan det är Generalagenten, där "handlaren" får sitt stöd, precis som att företaget XYZ har bättre ramavtal än företaget ABC, beroende på att man har en större bilpark osv.

Sen om man inte gillar eller inte accepterar prissättningen så är det ju upp till var och en att köpa ett annat märke, men det är i princip alltid så att företag hos alla märken har högre rabatter än man har som privatperson och det beror bland annat på vad som skrivs ovan.

Att dessutom "handlare" har enbart 20d bilar beror ju säkerligen på att det är mycket större försäljningsvolym på dessa. Väldigt lätt att förstå.

/Anders
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Nej, det är handlaren som sätter priset. Gör de inte det bryter de mot svensk och EU lag. Generalagenten sätter visserligen sina priser mot handlarna och eventuella rekommenderade kundpriser, men det är upp till handlaren att bestämma pris till kund (i förhandling med kunden).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I teorin ja. I praktiken styr generalagenten eftersom du blir av med auktorisationen om du inte gör som de säger.

-------
//Lövet
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Jag har liten insyn i hur det fungerar i praktiken mellan generalagent och ÅF. Är det handlare som blivit av med auktorisationen pga prissättning? Eller hotats med det, och därför hållit sig till "rekommenderade prislistan"?
Den stora delen av rabatten kommer via generalagenten varifrån åf får stöd, i annat fall så skulle åf göra förlust på affären.

/Anders
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag tycker mest att det är 'synd', dvs att AB köpare automatiskt får 10% och privatkunder får tjata sig till 4,5%

Ovan verkar dock inte hålla i alla fall, lite tur och otur osv, jag beställde faktiskt precis en ny privatbil med '10%+' rabatt.

Jag är själv i den lyckliga situationen att jag kan välja att ha privatbil eller tjänstebil, väljer dock privat ty vem vill ha en BMW för max 400tkr, precis. Då kör man hellre Volvo eller Japanskt.

Dock stör det förstås, att när jag väljer att säga mitt bolags namn som jag jobbar för så är det 10% och när jag kommer in som mig själv, jaa, då kanske jag inte får någon rabatt, eller tjatar mig till 5%

Men poängen i inlägget är, detta stämmer inte alltid, utan ibland verkar de kunna plocka fram % från skjortärmen även till mig som privatperson.

Lönar sig detta verkligen för BMW? Dvs, rejäla rabatter till tjänstebilsförare (de köper ju iaf, 20tkr mindre rabatt och tjänstebilsföraren väljer ju iaf en 20d, bara ännu sniknare utrustad). Jag själv som privatperson, konfigurerar jag ihop en BMW för 600tkr, så får jag då 4,7% eller 10,7% rabatt är STOR skillnad, iaf mentalt, finns ingen chans att jag beställer en 600tkr bil med enbart 4,7% rabatt, DOCK blir det oftast affär när rabatten börjar på en 1:a

hmmm, ingen aning, irriterande ty det verkar vara helt 'random'
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Men som i 5seriens fall, där det kan skilja 99000kr, där talar vi inga 10%, närmre 25-30%.

Jag har full förståelse för dessa rabatte. Men då förstår jag faktiskt inte hur privatkunder tänker som köper 320/520 modeller.

En majoritet av privatkunder tecknar samma serviceavtal, som företagskunder. Så att privatkunder inte kommer tillbaka, Njae.

Om vi leker med tanken, att priserna är då hårt pressade att bmw bara tjänar 10000kr på en företagssåld 520d. Och att de säljer 10000st tjänstebilar vilket utgör 80% av försäljningen. Dessa generar 100milj i intäkter. (vinst kan vi inte tala om förrän övriga kostnader medräknas)

Övriga 20% då? Ja, där gör de istället intäkter på 100k/bil. Vilket renderar i 2500bilar a 100k. Totalt 250milj i intäkter.

Ja, lite dumma är de nog om de behandlar kassakon så om såhär är fallet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.