|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Länk Detta har väl varit känt ett tag. Men knappast bland den mindre bilintresserade allmänheten. När media nu skriver om det och det blir allmänt känt lär ju BMW och Audi få press på sig att kunna förklara för kunderna varför man prissätter som man gör. Annars lär privatkunderna dra sig för att handla av dessa märken. | |
| Läste artikeln tidigare idag. Frågan är vilka alternativ man har som nybilsköpare? | |
| Man kan ju köpa en Volvo eller VW eftersom dessa inte gör skillnad på företagskunder och privatkunder. Men ska man tvunget ha en BMW är man väl rökt. (Denna fråga har varit uppe tidigare i en annan tråd.) | |
|
Det här är ju faktiskt ren bullshit. Artikelförfattaren har nog glömt att ta sin medicin. //Mats |
|
| Salesman - varför är det ren bullshit? | |
|
Att Volvo, eller andra, inte skulle ge bättre priser på TJ-bilar. //Mats |
|
|
Artikeln kanske inte är helt genombearbetad, men behandlar en viktig sak. Som privatkund kommer man inte alls åt samma pris som företagskunderna och får betala ett rejält merpris. Ett merpris det inte finns mycket kvar av (rättare sagt: inget) den dag bile skall säljas. Då värderas bilen till samma pris som företagskundernas bilar. En riktig lose lose situation. |
|
|
Det handlarna förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna - dvs. företagsbilar servas nästan alltid på märkesverkstäderna och man "passar på" att byta det som är lite "slitet" eller kanske kan gå sönder framöver etc...och det är på eftermarknaden (service och reparationer) som bilhandlarna tjänar absolut mest oavsett om det gäller privat- eller företagskunder. Sedan är det nog också så att man räknar med att många av leasingbilarna köps loss av brukarna och övergår till deras privata regi när leasingkontrakten förfaller - på så vis har man fått in en privatkund i märket också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag förstår inte vad som är konstigt med att privatkunder inte får samma pris som företagskunder? Är det på något annat sätt i någon annan bransch? //Mats |
|
|
Salesman: "inget konstigt med att privatkunder inte får samma pris".. Nu pratar vi ju inte om några enstaka procent utan upp till 135k i skillnad enligt artikeln. Helt oberigplig skillnad och inget som gör att man vill köpa en nybil och gynna detta förhållande. Tror att handlarna "biter sig i svansen". Uppenbarligen orimligt högt prissatta bilar om man kan ge dylika "rabatter". |
|
|
stockbroke - det är väl samma sak i byggbranschen? Byggarna får 30-50% rabatt på byggmaterial medan privatpersoner betalar fullpris? Är säkert samma sak i andra branscher. |
|
|
Stockbroke: Det är inte så att man jämför Företagsnetto med listpris på bil + utrustning? Jag har en känsla att det ligger en del sensationsmakeri bakom artikeln, det är väl journalistens jobb? Eller förutspår vi, i enlighet med skribenten, ett radikalt prisfall på nya BMW och Mercedes pga att dom blir omöjliga att sälja? Det har jag svårt att tro. |
|
|
Tjänstebilsbilister lämnar nästan alltid in på märkesverkstaden där bilen köps plus att de statistiskt sett byter bil oftare. En nyköpt privatbil byts efter 5 år, en nyköpt företagsbil oftast efter 3. Det är helt enkelt mer lönsamt att sälja till företagare, då rabatterar man mer. Till privatpersoner kan man å andra sidan rabattera demobilar och liknande som är ointressant för företagare. Inget nytt i denna, ganska dåligt skrivna, artikel. ------- //Lövet |
|
|
Att företag med stora vagnparker ska få ett bättre pris är de väl ingen som har något att invända i mot. När detta kom upp första gången visade man även på att det spelar ingen roll om ett stort företag som kanske plockar ut låt säga 50 bilar inom en viss period och ett annat litet företag som plockar ut kanske 2 bilar. Dom har ändå tillgång till väldigt stora rabatter, om inte samma. Då kan man inte komma med de här att företag byter oftare, eller alltid vänder sig till märkesverkstaden. Om det nu bara skulle hänga på nåt sånt är det väl bara att bilen säljs med ett serviceavtal?! Sen får man ju inte glömma bort och nämna att dom här kraftiga rabatterna gäller endast utvalda modeller. |
|
|
"Då kan man inte komma med de här att företag byter oftare, eller alltid vänder sig till märkesverkstaden." Varje förare byter bil oftare som tjänstebilsbilist än som privatperson. Alltså är samma motpart (förare) värd mer som tjänstebilsbilist än privatperson eftersom han under en längre tid kommer köpa fler bilar. Detta förutsätter förstås att han alltid handlar på samma ställe vilket kanske inte alltid är givet. (Men relativt sannolikt, de flesta är ganska märkestrogna). ------- //Lövet |
|
| Också SvD:Länk | |
|
Man skall också komma ihåg att 8 av 10 nya BMW säljs till juridiska personer idag. Siffran är liknande för Audi också. Då är det inte så konstigt att generalagenten väljer att fokusera på tjänstebilisterna i första hand. Som privatköpare bör man istället kolla på demobilar eller 2-3 åringar som alternativ. Dock är jag rätt säker på att du kan komma nära tjänstepriset om du är en bra kund och byter ofta... |
|
|
Det hela går ju ut på att bilhandlarna måste prissätta bilarna under 7.5 basbelopp, som är en magisk gräns för de flesta anställda som ska ha en tjänstebil. En BMW blir då relativt snålt utrustad (iaf en 5-serie) för att kvala in under denna gräns. "Problemet" uppstår i mina ögon när jag ska sälja min bil, köpt utan företagsrabbat (men inte till listpris - lite rabatt eller prutning har nog alla). Speciellt om jag säljer efter tre år och har specat min bil liknande företagsbilarna. Då drunknar min bil bland alla andra likadana som är till salu till relativt lågt pris (inköpta till lågt pris). Ett sätt att komma runt detta är ju att speca bilen högre (eller lägre) än affärspaketet för att sticka ut och ta mer (eller mindre) betalt. Jag tror att de flesta här på forumet vill ha bilar med högre spec än företagspaketet. Håller inte helt med om jämförelserna med företagsrabatter i andra branscher. Jag ska ju inte sälja mina begagnade byggvaror eller mitt använda dasspapper efter ett par år... |
|
|
bmwping: "En BMW blir då relativt snålt utrustad (iaf en 5-serie) för att kvala in under denna gräns." Ja det blir inte lätt att kvala in en 5-serie eftersom dennes officiella grundpris ligger betydligt över 7,5 basbelopp... Sen är det ju detta med rabatter som sagt, men det blir i vilket fall som helst definitivt inte mycket till 5-serie för 7,5 basbelopp (333750:-), möjligtvis får man väl en basutrustad 3-serie... MVH Christofer |
|
|
Det är i mina ögon ett oskick som kommer att slå tillbaka mot BMW. Många företag har diverse regler och förordningar för vilken typ av bil man får ta ut, det kan vara koldioxidgränser, stjärnor i krocktest eller specifika märken och modeller. För min del gäller det senare vilket konkret innebär att jag får välja Volvo, Audi, Volkswagen eller Skoda. Punkt. Om jag då vill fortsätta köra BMW så har jag att välja på att gå dit som privatkund och bli uppskörtad bortom all vett och sans alternativt att ta en duktigt rabatterad Audi. Naturligtvis blir det en Audi, om inte BMW ger mig som kund samma deal om jag tar den privat som om jag fått ta den på företaget. Vad gäller diskussion om att företag är mer lönsamma för att de servar bil och köper däck etc. hos märkeshandlaren ställer jag mig lite frågande till resonemanget. I fallet BMW ingår ju servicen de första tre åren så där är det ett nollsummespel. Vad gäller däck låter det som korkat att t.ex. Autoplan, som köper in tusentals bilar per år, skulle välja att köpa däcken av märkeshandlarna istället för direkt av grossister eller leverantörer. I synnerhet mot bakgrund av vilka volymer de handlar. Det är alltså ingen affär märkeshandlaren kan räkna in i bokslutet per automatik. Rabatt pga volymer vid inköp tar jag inte som argument eftersom man erbjuder alla företag - oavsett storlek - samma erbjudande (exempelvis Mercedes Fleet Edition). Sant är dock att företag i regel byter sina bilar oftare än privatbilister. |
|
|
Crille82, du får till exempel den här: Länk 319' för en 520d-sedan med business-paket. Vill du ha touring istället kostar den 333' |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.