AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.926

Köpråd BMW Z3

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag är spekulant på en Z3 som är tillverkad runt millenieskiftet, med ganska få mil, ca 2500. Är det någon som har idéer om vad som är extra bra att vara uppmärksam på? Den har ägts sedan ny av en dam som faktiskt knappt ens kört med den på söndagar. Den gamla skrönan om "en äldre dam som bara kört på söndagar" stämmer alltså inte, för hon har inte ens kört med den då!

Det här med foglossning i bakaxeln är jag medveten om. Finns det något annat som är Z3-specifikt? Det är en 3.0i.
Z3 är en enkel bil i sin konstruktion, helt utan finesser, byggd med beprövade delar. De är faktiskt en av de mest problemfria bilarna man kan äga, så säger även besiktningen. Jämför man med efterföljaren Z4 har den mer elektroniskt lull lull som kan spöka.
Problemet med bakvagnen känner du till, och jag har framgångsrikt lagat detta genom att ersätta punktsvetsarna med M8 bult, men nu har jag bara 193 hk. Vid M-versionen med 321 hk hade det nog ej funkat.
Andra saker jag kom att tänka på är att man läst om kamvinkelinställningen, dubbla vanos, kan krångla samt att vattenpumpen ibland har skovelhjul av plast som brister. Själv har jag bytt vattenpump i förebyggande syfte. Kylsystemet är ganska dåligt på dem, läckande kylare är vanligt.
För mig är just enkelheten charmen, det är en bil rätt upp och ned. Härlig att köra.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Tack för dina tips. Det är väl ungefär så jag föreställt mig den. Bakaxeln är ju trots allt från slutet/början av 1970/80-talet eftersom den väl fick ärva E30:s bakaxel och det är ju inte en bil som haft massor av fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.