AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.843

Körglädje 118xd

Tänkte ta ut en ny tjänstebil som skall frakta mig till och från jobbet (55 km enkel väg). Vill ha en bra kombination av körglädje, komfort och ekonomi.
Manuell och fyrhjulsdrift är en förutsättning.
Funderar på en 118xd med nedan specifikation, men är osäker på körglädjen i dieseln. Tycker att BMW's dieselfyror fungerar OK med automat (har även en X3 20dA), men nu behöver jag ta ut en manuell bil. Har tidigare haft en E87 116i som var väldigt trevlig att köra men lite klen vid omkörningar på landsväg. Hur blir 118xd i jämförelse?
Eller blir det mer körglädje med en 318xd (väldigt förmånligt prissatt nu) eller en lite mindre utrustad 320ix?

Model M Sport
Estoril Blue
17" M Lättmetallfälg Stjärneker 383 M
Tyg 'Hexagon'/alcantara antracit
Interiörlist Aluminium Hexagon med accentlist Blå matt
Navigationspaket
Variabel sportstyrning
Adaptive M suspension
Park Distance Control (PDC) Bak och fram
Högtalarsystem Harman/Kardon
Fällbara ryggstöd
Komfortöppning
fa
104
falkn
116iM 5d -15
118d bör man ha automatlåda till annars får du växla ihjäl dig är min uppfattning efter att ha kört den. 116i (136 hk) är en betydligt trevligare motor som passar bättre med manuell låda. Dock blir ju bränsleekonomin något sämre än en diesel.
116i är numera trecylindrig med 109hk. 118i har 136hk. Bägge blir svår att få med fyrhjulsdrift. Skall inte nya x18d motorn vara bättre, den har ju 320nm mellan 1500-3000 rpm?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har inga problem att köra liten dieselfyra med manuell låda, men visst är det lite mera behagligt på landsvägen än i stadsmiljö.

Att byta till en 318dx ger nog inget direkt mer på körglädjekontot.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tycker inte du kan jämföra en X3 20d med en 118d xDrive och ifrågasätta om 118:en blir lika körglad som X3:an, för i mitt tycke är 20d:n lite väl klen både för X1 och X3, men däremot tycker jag att både 118d och 120d är mer än tillräckligt i vanliga 1-serien.

118d Msport Xdrive är väl rolig så det räcker, särskilt med Harman Kardon och navigation. Dock tycker jag inte att vare sig variabel styrning eller adaptiva dämpare behövs i en 1-serie.

Jag tror inte du kommer tycka den är klen - men det är bara jag med min högst personliga uppfattning.
118d är inte klen men tråkig. Du köper bara en dieselfyra för att totalekonomin är bättre än med en bensinfyra. Körglädjen försakas.
Ca
28
Calle S
330e (G20) M-sport safirsvartmetallic -20
Finns verkligen 1-serien med komfortöppning?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Ja. Varför skulle den inte göra det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.