AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.272

Adaptiv M-fjädring vs standardfjädring

Hej, hur hård är den adaptiva M-fjärdingen i komfortläge jämfört med standardfjädringen? Blir det sämre komfort i vardagskörningen eller kan man få det bästa av två världar?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har den adaptiva fjädringen på min F30. Det är tänkbart att avstämningen skiljer sig mellan 1- och 3-serien, men det borde inte vara någon jätteskillnad.
Jag tycker fjädringen är riktigt komfortabel i normalläget, men den styvar upp sig om det går fort. I sportläget känns bilen väldigt krängstyv och bra, med fin feedback. Jag växlar ofta mellan lägena och tycker att den adaptiva fjädringenär ett av de absolut bästa tillvalen.
Om du skulle jämföra komfortläget med standard chassit, är det i samma paritet vad det gäller komfort i t ex stadskörning?
Jag har adaptiv fjädring i min f30, mor och far har standard i deras f31. I comfort så är min märkbart mjukare, i sport är min märkbart hårdare. Nu efter att ha provat båda så ska en bil inte vara utan adaptiv fjädring, speciellt inte om bilen har M-sport (just för att bilen då beter sig lite som den ser ut att göra..).

Jag har även variabel sportstyrning vilket morsan inte har. Stoooor skillnad även där och något jaginte vill vara utan.
No
5.161
Nockenwelle
Likt Mahhbechh så uppfattar jag att den adaptiva fjädringen är mer följsam i komfortläget, i vissa lägen till och med en aning gungig och diffus. När sportläget är valt försvinner sådant.
No
5.161
Nockenwelle
"är i komfortläget mer följsam än standardfjädringen" skulle det stå i första meningen.
OK, tack för svaren. Om det blir en F20 så blir det adaptivt fjädring!
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Ska du ha M-sport hade jag valt adaptiv då fjädringen lätt blir onödigt hård i stadstrafik utan. Då pratar vi dock M-chassi och inte standard.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.