|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag Har köpt några trimdelar till min 1M Coupé. Jag tänkte låta en verkstad montera delarna och undrar om jag ska välja en auktoriserad BMW verkstad eller en Meca Verksatad. Det som ska monteras är: Wagner downpipes och intercooler, Eisenmann race avgassytem och BMW M Performance ratt. BMW vill ha ca 9400kr och Meca vill ha 7800kr. Är det värt att få delarna monterat hos BMW? Det ingick även en Cobb Accessport v2 i köpet. Vad är det för skillnad på Accessport V2 och Accessport V3? Vad är en Accessport V2 värd idag? | |
|
Aha d va du som köpte allt. Jag var spekulant på cobben och downpipen nämligen ☺ Tyckte bägge lät dyrt om jag ska vara ärlig. Jag böt min ic och avgassystem på 1,5 tim i garaget hemma utan några special verktyg liggande på golvet och kräla. downpipe har jag läst att man byter på någon timme när man har plastdetaljerna ner plockade redan. Borde inte ta mer än ca 3 Tim på en verkstad. Men jag kanske e ute och cyklar Mvh robert |
|
|
Angående AP v2/v3. Skiljer bara utseende mässigt. Lite annorlunda meny o mindre skärm på v2. Kanske skiljer någon parameter, men de ska va samma optimering möjligheter. Nån får gärna rätta mig om jag är helt ute o cyklar. The Sound From A Big M :) |
|
|
Är du i närheten av Stockholm kan du ju kolla med Stertman i Nynäshamn. Mycket erfarenhet av BMW 335i iallafall. Länk //Anders |
|
| Stermann kan jag varmt rekommendera! Jag åker numera ner dit från Borlänge för service på 1Man ;) | |
|
Tack för alla svar! Jag kommer i alla fall lämna in bilen till en verkstad för att få ratten och downpipes och intercoolern monterade, ska kontakta Stertman Motorsport. Jag förstår att personer lägger olika vikt på om trimdelar monterade av en verkstad eller en privatperson vid en vidareförsäljning av bilen. Men har ni märkt att det är svårt att få sålt en bil som ni själva har monterat trimdelar på? Om det inte spelar så sot roll om jag själv har monterat avgassystemet så kan tänka mig att montera det själv. Vad för verktyg behöver man för att montera avgassystemet? |
|
| En hylsnyckelsats, garagedomkraft och ett par rejäla pallbockar. Antar att du redan fått på systemet. Hur låter det ? | |
| En hylsnyckelsats, garagedomkraft och ett par rejäla pallbockar. Antar att du redan fått på systemet. Hur låter det ? | |
|
Stertman hade ca 2 månaders väntetid så jag lät en mecaverkstad montera delarna. Eisenmann systemet och de okattade Wagner Grenrören en låter riktigt bra, åker alltsom ofta med nerdragna rutor :) Installerade även cobb så den har bättre acceleration och högre toppfart vilket e roligt :D |
|
| Själv kör jag med ett lätt modifierat original alpina system. Mittendämparen ersatt av raka rör, samt saboterat vacuumstängningen av det ena röret i slutdämparen. Nervevade rutor är hur skönt som helst. Räknade för övrigt ut med ap's lathund att teoretisk toppfart 1M med original fälgar och däck är 329 blås. Känns som det finns utrymme att montera lägre utväxling i diffen. M3 F80 har 3,46. 1M har 3,15. Jag bytte på min alpina från 3,15 till 3,64. Blev en helt annan bil......... Vågar man fråga vad den toppar efter monteringen av trimmet ? | |
|
Kör en 4.10 slutväxel från Köhler Racing så blir det fart i skällan =) Då kanske den bara toppar 280 Km/h men till priset av ett fenomenalt gensvar samt acc inkl trimmet.. |
|
|
Toppfart 1m med 4.10 slutväxel är 252 km/h vid 7000 varv (redline). Blir väl korta växlar och höga varv på motorvägen. Kanske 3.62 som m3 e46 kan va en bra kompromiss. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.