AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.886

2016 1-serien vs 2-serien

Hej!

I samband med att BMW nu uppdaterat 1-serien måste jag säga att den ser riktigt fräsig ut!
Vet ännu inte hur priset ligger men misstänker att den blir billigare än 2-serien i vilket fall, om man t.ex. jämför 120d xDrive vs 220d xDrive.

I vilka scenarion skulle ni välja 1-serien över 2-serien, och vice versa?
Förutsatt att man är 25-30 årig man, har sambo, bor i Stockholm samt inga barn (än)?

Också; Finns det några skillnader på tillvalen i dessa två bilar? Ex: Är nav pro samma i 1-serien som den är i 2-serien? Med tanke på att 1-serien är nyare tänkte jag? Andra tänkvärda skillnaderna mellan de två bilarna?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
F22 är ca 15000 kr dyrare än femdörrars F20 (lite mer i prislistan men då saknas alufälgar på F20).
Standardutrustningen är likvärdig men F20 LCI har några tillval som F22 än så länge saknar, t ex LED-ljus i stället för xenon och aktiv farthållare ("fartpilot"). Navigator och sånt kan man nog förutsätta att dom stoppar i samma, skulle bli onödigt krångligt annars..

Personligen skulle jag nog bara välja 2-serie som andrabil. Även om jag oftast är själv i bilen så får nytta gå före utseende..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är ju en fråga om nytta vs utseende och du måste fråga dig vad du prioriterar högst.

Jag skulle valt 2-serien. Men då har jag inte så stort behov av en praktisk bil.
Kan man anta att t.ex. 2-serien också får fria uppdateringar till navi pro som nya 1-serien verkar få?

Kan också tillägga att jag inte är ute efter köpråd, ska ej köpa bil. Var mera tänkt som en diskussion om denna nya "sportigare" variant av 1-serien och hur den jämför mot t.ex. 2-serien som är den närmaste liknande bilen då dom ungefär är lika stora/små.

Som svar på era svar; På vilka sätt är 1-serien mera praktisk, om man bortser från att den har 5d? Eftersom scenariot var att inga barn fanns med i bilden så är de bakre dörrarna inte *superviktiga*, dom få gånger man skjutsar någon/några så kan man anta att det är acceptabelt att behöva luta fram framstolarna för att komma in. Och lastutrymme har dom väl ungefär snarlika?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trots att inte barn är med i bilden så åker man kanske fler än 2 personer relativt ofta. Att "trycka" in herrar över 180cm i ett coupebaksäte är aldrig enkelt. Varken för dem att sitta där, eller att sig in utan extra skador. Sen är kombiluckan praktiskt vid transport av skrymmande varor osv.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Lastutrymmet i en 1-serie är ju såklart bättre då det är en hatchback och sätena fälls i princip helt platt. Detta räcker som argument för mig om man bara ska ha en bil. Utseendet kan man ju diskutera, men jag anser inte 2-serie vara särskilt snygg.
Verkar vara många som föredrar 1-serien.
Har 1-serien större lastutrymme? Känns på något sätt som att 2-serien borde ha större.. men att 1-serien är lättare att lasta in saker. Men 1-serien kanske har större lastutrymme ändå..

Hur är takhöjden i baksätena på båda modellerna?

Verdi
Tanax, Vilken 2-serie är det du menar? Finns ju två. Dels coupé-versionen av 1-serien och dels grand tourer eller vad den där "minibussen" heter.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Med dom förutsättningarna du nämner hade jag valt 2-serien (coupé). Tycker BMWs coupémodeller generellt är snyggare. Hade jag själv inte haft barn hade jag gärna kört runt i en 4-serie och inte 3-serie. Körde coupé under mina problemfria år... ;) Åker så sällan många vuxna i bilen så det hade fungerat rätt bra nu också, förutom barnstolen som är lättare att hantera genom en bakdörr.

Vad gäller utrustning och tillbehör kan man nog generellt räkna med att de är identiska, dvs en Navi Pro är samma sak på 1- och 2-serien.
@Verdi: Syftar på Coupé, ej Active Tourer och heller inte Grand Tourer.
@Wiberg: Vet du skillnad på lastutrymme i 1- respektive 2-serien? Samt takhöjd för baksätena?

Frågan är dock om man ska ta i beaktande att t.ex. barn kanske blir aktuellt inom bilens livslängd (3-år~), förändrar det förutsättningarna? Eller skulle ni då sälja bilen tidigare och skaffa en som passade för barn?

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nix, vet ej. Brukar gå att googla fram om man är lite motiverad. :) Lastlängden bör vara ganska lika, och med fällbart baksäte i 2-serien så är det nog rätt långt också. Men höjden är ju klart lägre i coupén och ibland kan det vara störande med den mindre öppningen som blir på en sedan-lucka. Har ingen koll på just skillnaden 1- vs 2-serie dock.

Utan att ha provsuttit så ser taklinjen på 2-serien ut att göra att man ogärna sitter där länge om man är hyfsat lång..

Om det bara kanske är aktuellt hade jag nog kört coupé så länge jag kunnat.. :) Sen kan man köpa den obligatoriska kombivagnen när man vet att barnet är på gång.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är väl klart att en bil med 5 dörrar alltid är mer praktisk än en bil med två.

Även om man inte har med barn i bilden så är det ju som så att barn har en tendens att tillkännage sin ankomst med omkring 8 (inte 9) månaders väntetid. Och det är ju vanligt förekommande att en man och en kvinna som sammanbor "under äktenskapsliknande former" har en tendens att kunna bli fler... Som sagt vanligt förekommande.

Även om man då inte skulle föröka sig så är en 5-d enklare när man ska till Ikea, eller åka och slänga skräp, eller bara ska plocka upp några polare på stan?
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Jag matchar ditt scenario. Har gått från F21 till F22 och tycker inte att tvåan är mindre praktisk på något för mig relevant sätt. Väl bakom ratten och invändigt är det i princip ingen skillnad vad gäller inredning och teknisk utrustning.
Intressant. Vissa verkar helt inställda på 1-serien, andra tycker 2-serien.
Angående inredning, teknisk utrustning och tillval; Hur mycket brukar ni landa på i tillvalskostnader?

Finns det vissa tillval man bara *måste* ha? Vilka tillval klarar man sig utan?

Jag hade helt klart kört på Coupé, dvs 2-serie. Kanske din sista chans på ett par år ;)

Ang. utrustning: M-sport! Och hade personligen valt 20d motorn, om du nu är ute efter lite ekonomi.
Enbart M-sport? Väljer ni inte till någonting extra?

När jag leker lite med konfiguratorn kommer jag ofta upp i ca 130k i tillval men jag misstänker att allt inte är sånt man *måste* ha, därav min fråga vad ni brukar välja till och vad ni anser är "must-have's"?

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
M-sport innehåller ju det viktigaste som t ex sportstolar, M-sportratt, LED/xenon, PDC bak, sjyssta fälgar och belysningspaket.

Vad man "måste" ha därutöver är förstås högst individuellt och plånboksberoende.. Om vi bortser från tunga poster som automat och navi, så skulle jag rösta för adaptivt chassi, svankstöd och utökat instrumentkluster.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.