|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 530xd -07 med ca 32000 mil på mätaren sedan ett antal månader. Bilen har oljud (klonk) i framvagnen i gupp. Det hörs mest i låg hastighet. Jag hissade upp bilen och ryckte och slet i hjulen med handkraft. Hittade en glapp yttre styrled vilken nu är bytt. Bilen har kvar samma oljud men det låter lite mindre än innan styrledsbytet. Bilen har även oljud från bakvagnen men det hörs inte i varje gupp. Jag har mest stört mig på oljudet fram så kan inte ge en bra beskrivning när det hörs och inte. Min erfarenhet av modellen är begränsad då jag kört e34 tidigare. Min enkla fråga till er med mer erfarenhet av e60 är vad brukar bli slitet i hjulupphängningar fram och bak med milen och hur kontrollerar man vad det är? Jag vill få ordning på detta då bilen är i ett fantastiskt skick och går mycket bra. //Göran | |
|
Förutom alla länkarmar med bussningar/kulleder så kan det även vara stötdämparna. Ett enkelt sätt att få en bra diagnos är att ta hjälp av bilprovningen om det snart är dags för det. Bara be dem rucka, skaka/bryta lite extra och upplysa dem om att man har oljud. Kan vara jäkligt svårt ibland att hitta glappen, många av bussningarna är ju även oljefyllda och oljan kan ha läckt ut vilket då gör dem väldigt mjuka. Finns verkstäder som har prylar för att testa stötdämpare, brukar se ut som bilprovningen bromstest men man står med alla fyra hjulen på bromsrullar som då även kan åka upp/ner. Väldigt effektivt för att hitta missljud och glapp. |
|
|
På min E36 hade jag ett konstigt oljud vid gupp och ojämnheter som störde mig flera månader utan att jag listade ut vad det var. Visades sig att bromsoken inte satt fast helt hundra, utan hade ett litet glapp. Var bara att dra åt dem och så blev det bra. Det är en enkel sak att kolla som inte kostar något. |
|
| kan va topplagringarna också. jag bytte mina nu när min gått 16500 mil, och dom va inte direkt fräscha. vanligt att det hörs i gupp. | |
|
Hej Man kan nästan aldrig få fram glappet med bilen upphissad med domkraft eller tvåpelarlyft, eftersom hjulupphängningarna inte är i driftläge. Fyrpelarlyft eller smörjgrop behövs oftast så bilen står normalt. Oftast är det kränghämmarstag som är dåliga, men bak på e60 är det vanligt med fel på kulbussningarna. Jag har bytt bärarmar med spindelled fram och övre bärarmar bak samt två omgångar kulbussningar på min. |
|
|
Det låter som fjäderbenslager i mina öron (sitter vid övre fästet för fjäder och stötdämpare) och ger ett klonk ljud som hörs när man tex. kör över farthinder. Jag har samma problem på min E39, nya sachs fästen inköpta och väntar på bra väder för att bli bytta. |
|
| Testa först att lossna penselstagen till krängningshämmaren. Glapp i dom små kullederna på bilar är vanligt och inget som upptäcks på bilprovningen. Räcker att lossna ena änden på båda sidor så känner du direkt om dom är slitna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.