|
|
|
|---|---|
|
Bytte till sommardäcken i helgen och noterade att ett av 4 hjul rulllar mycket lättare än de andra 3. Vänster fram rullar ungefär ett varv om jag sätter fart på det - samma resultat om jag sätter fart på bara bromsskivan eller med hjulet monterat. De andra 3 rullar knappt ett kvarts varv om jag sätter fart på det med samma kraft. Jag upplever inte att bilen drar snett, varken då jag kör eller bromsar hårt. Fälgarna känns inte varma direkt efter färd så bromsarna ligger inte på rejält vid färd i alla fall. Bör jag lämna in och få bromsarna uppsmörjda eller är detta helt normal-trögt? Har låtit byta bakbromsarna för några år sedan då skölden rostat sönder och handbromsinfästningen låg mot - bytte då skivor, klossar och sköldarna. Det handlar om min E46 325i touring men frågeställningen är väl tämligen generell ås jag postar den här. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
En fråga alla känner igen, tror jag. Hjulen rullar alltid olika. Men det är oftast väldigt lite skillnad tror jag. Ett halvt varv hit eller dit är inga problem. Har aldrig fått kommentarer av bilprovningen om sådana skillnader. Gränsen går nog vid att värme uppkommer vid normal körning. Känns inga fälgar direkt varma vid normal körning kan du tänka på annat. Matthias |
|
| Är det inte bromsarna, kan det ju vara hjullagren / "hub unit". Har man bra rullande hjul sparar man ju soppapengar! Men byt inget i onödan... | |
|
Låter inte som ngt stort problem. Testa dock att trycka isär (trycka kolvarna) bromsoken manuellt vid varje hjul och se om du får ngn skillnad. Hydraulisk återgång kan va lite olika, likaså kolvarnas mekaniska återgång. Kolvdamasken agerar även återgångsfjäder på många ok. Se även till att glidpinnarna löper fint om det är glidok. och glöm inte handbromsjusteringen så det inte är den som ligger an lite. HP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.