AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.915

Vill byta ut alla delar på både fram- bak vagnen.

Sida 1 av 2
BM
451
BMW 580
530D -09
Hej har en BMW 530 E39 som jag ha stor fundering på att byta ut alla länkarmar osv.. på både fram och bakvagnen.

Såg denna hemsida och tyckte det va bra pris för hela kitet. Länk

Nån som ha testat produkterna och ge mig lite feedback om det är bra grejer eller ej.
Sw
48
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

Jag har också börjat planera fram- och bakvagns renovering på min E39. Intressant kit, stora frågan är vilket fabrikat? Bra pris.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Snäppet billigare från Tyskland, men jag skulle nog inte satsa på något lowend/noname om jag nu inte värdesätter min egen tid och arbete till noll.
Länk

Lägger man på €100 så kan man köpa alla delarna från t.ex Mapco som iaf håller någorlunda god (och känd) kvalitet. Ska man byta allt bara för att skulle jag även bytt subframe bussningarna till bakaxeln. Då har man bytt allt som har att göra med hur hjulen sitter fast i chassiet ;)

Länk
Länk
BM
451
BMW 580
530D -09
Alltså med tanke på e39:orna inte är värda så mycket nu förtiden så kanske man inte borde lägga allt för mycket pengar på bilen. Mest är för jag såg denna paketet och tyckte man kunde ändå lägga dem pengarna om det är någorlunda bra kvalite. Sen tror jag att hur dålig kvaliten är på dem så skulle det vara bättre än dem jag har nu på bilen som ser rätt slitna ut allihopa.

Har kollat ebay också men tyckte att allt stå på tyska och jag fattar ingenting och det tillkommer ganska saftig frakt pris.
Har ni inte kollat in clausautoparts.se?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Frakten brukar oftast vara billigare från Tyskland jämfört med posten inrikes i Sveriges.. Google translate fungerar bra på tyska ebay.
BM
451
BMW 580
530D -09
JO har kollat på Clausautoparts.se. Men dem sålde inte hela paketet för både fram och bak. Dem sålde enbart fram eller bak. Dem har också bra pris men inte lika bra som min ovanämnda.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skillnaden är väl främst att Clausautoparts har bra kvalitet på sina delar.

Den stora frågan är som sagt vilken tillverkare/kvalitetsnivå det är på det billiga paketet!?

Även om bilen inte är jättedyr, är bytet av bärarmarna fram och bak inte helt gratis om man skall låta en verkstad göra jobbet och efter bytet måste du göra en fyrhjulsinställning.
Så om de billiga bärarmarna bara håller ett eller två år, blir det ändå dyra mil mht. monteringskostnaden och fyrhjulsinställningen...

Kanske kan vara värt att lägga några hundringar extra och få en bra kvalitet som man vet håller bra! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Kan nämna att jag får några år sen köpte ny pendelstag fram och bak till min E39 och bytte dessa fyra innan besiktning. När jag sen skulle besikta bilen ett år senare så påpekade dom att alla fyra stagen var slut.

Det sitter totalt 8st gummidamaster på de totalt 8st kullederna, alla dessa gummidamaster hade på ett år och 2000mil övergått till pulverform så det knappt gick att se att det varit gummi där överhuvudtaget. Så det blev Meyle HD från Tyskland till nästan samma pris som Feltema som vägrade ta en retur efter 1år och 15 dagar.

Bara ett exempel på vad man kan få när man köper grisen i säcken vilket både Biltema och noname från andra ställen är.

Lär ju säkert gå på bortåt 10 loppor att byta allt på skapligt billig verkstad, gör man det själv lär det vara några dagars jobb om man inte har gjort samma sak tidigare. Krävs ju även lite verktyg. Själv byter jag när något blir dåligt, ska man byta allt i förebyggande syfte på en gammelbil blir det dyrt. Gasa tills det rasar!
BM
451
BMW 580
530D -09
Johan B: Har du testat Clausautoparts? För deras pris är väl inte heller så farlig. Men säger du att dem ha bättre grejer så kanske jag överväger Carstuff.

Ubbe: Mest för jag känner för att få tillbaks "nybilskänslan" när jag kör. Sen vill jag också att allt ska bytas inför nästa besiktning så man inte få något överraskning. Har en bekant som kommer hjälpa mig med bytet.
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Jag skulle iaf ha lagt den extra tusenlappen för att köpa t.ex Mapco istället för något noname där kvaliteten baseras på att någon säger att ett visst företag brukar ha bra kvalitet på sina noname prylar.

Glöm inte att byta subframebussningar i bakvagnen, det gör sannolikt mycket större skillnad än att byta länkarmar som det inte är något direkt fel på eller glapp. Köper du nya i solitt gummi istället för original oljefyllda blir den tajtare än nytt och billigt är vanligen i solitt gummi. Nummer två i skissen, sitter fyra stycken. Länk

Sen gör det nog även mycket större skillnad med nya stötdämpare om dom inte råkar vara fräscha. Sitter det original är dom vanligtvis trötta efter 10k mil och dyngslut efter 20k mil.

BM
451
BMW 580
530D -09
Tack för tipset Ubbe! Ska försöka byta ut dem bussningar du prata om och stötdämparna till nästa projekt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag köpte ett framvagnskit till E46:an och valde då M-sport II-bärarmarna som är förstärkta med direktlagrade spindelleder. De var av fabrikat Febi-bilstein.

Standardprylarna är av märke Topran (gjorda i Tyskland) har jag för mig.

Vet flera på forumet som har varit nöjda med standardprylarna.

Mvh
Johan B

BM
451
BMW 580
530D -09
Ja verka som ingen i forumet som har testat Carstuff.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bäst är väl att kontakta dem och fråga vem som tillverkat delarna.

Skulle gissa på "no-name"-kinatillverkat...

Mvh
Johan B

Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Topran görs inte i Tyskand, det är en tysk imports varumärke och delarna görs "worldwide". Går väl att jämföra med t.ex Biltema som köper grejor mest från Kina och ha dålig koll på vad det är för kvalitet och det kan variera mycket då det är en mix av olika tillverkare. Grisen i säcken helt enkelt.

Har faktiskt provat ett hjullager från Topran och det var ingen rolig upplevelse. Bytte hjullager på min gamla Audi A6, original Febi mäktade med 53000mil, när mitt nya Topran hjullager hade snurrat 1500mil var det dags för byte igen. Så på lagerfronten var jag inte imponerade av någon kvalitet iaf. Billigt var det iaf men inte räknat per mil ;)

Analyserade även felet och inre lagerbanorna var i typ blötjärn, gick att knacka märken med en hammare utan att ta i. Yttre ringen var däremot härdad. Nog för att hamna på min "att-undvika-för-all-framtid-lista" iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kanske inte var Topran, men han påstår att delarna är tillverkade i Tyskland med OE-kvalitet och utifrån hur nöjda de flesta verkar vara, kan det nog stämma...

När det gäller hjullager finns det nog bara två eller tre märken som håller bra kvalitet:
SKF, Timken och ev. FAG. Allt annat är dumsnålt när det gäller hjullager.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Har kört ca 2500 mil på två år efter att ha bytt hela framvagnen till clausautoparts och nu kluckar och klonkar det ganska friskt. Gummit till en spindelled är också sprucket. Men jag betalade 1995:- för det, och byter man ofta så hinner det ju inte fastna så mycket så det blir relativt lätt och billigt att byta :)
Det var också mina tankegångar när jag valde så det stämmer rätt bra mot mina förväntningar.

___

Min bil: Länk
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Med den livslängden blir det nog ungefär samma kostnad per mil som att lämna in bilen på en BMW verkstad och låta dem göra jobbet vilket normalt brukar vara det dyraste alternativet. Vill man verkligen spara pengar monterar man kvalitet själv ;)

Bra gummi spricker sågott som aldrig, bytte förra året en länkarm på min Audi A6 från 1995 med 55kmil på mätaren. Länkarmen var original sen bilen var ny men började bli lite glapp i spindeln. Gummibälgen var dock mjuk, fin och helt intakt, hade inte trängt in något vatten utan den var kort och gott uppnött (vilket man kan säga om resten av bilen också).
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Med den livslängden blir det nog ungefär samma kostnad per mil som att lämna in bilen på en BMW verkstad och låta dem göra jobbet vilket normalt brukar vara det dyraste alternativet. Vill man verkligen spara pengar monterar man kvalitet själv ;)

Bra gummi spricker sågott som aldrig, bytte förra året en länkarm på min Audi A6 från 1995 med 55kmil på mätaren. Länkarmen var original sen bilen var ny men började bli lite glapp i spindeln. Gummibälgen var dock mjuk, fin och helt intakt, hade inte trängt in något vatten utan den var kort och gott uppnött (vilket man kan säga om resten av bilen också).
Det "Classe" säljer till större delen (som jag förstått det så är inte samtliga delar i satserna "Optimal") mer eller mindre bra "Kina-prylar". Optimal tillverkas i Kina. En korrekt monterad "Kina-chassiedel" håller helt OK, jag har "billigast möjliga framvagn från ATP-Autoteile" på min bruxis (tex styrled 5€...), o prylarna (styrled,spindelled,bärarm) har suttit på i snart 11000 mil (4 år typ), gick igenom besiktningen utan besvär, har inget glapp/oljud heller...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.