AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.159

Byta ut främre ljuddämparen, X5 4,6

Tänkte att jag skulle ordna lite "roligare"avgasljud i min X5 4,6iS,och letat runt på bla Ebay om det finns ngt typ ersättningsrör för främre ljuddämparen ! Sett att det finns till övriga E53:or,men inte 4,6 !
Tänkte i så fall antingen bygga nåt eget som går att återställa till standard om det skulle bli fel !

Men jag funderar på att sätta dit nån typ av x-pipe med skarvar i båda ändar, men undrar om detta gör så
att det låter på nåt speciellt sätt? Jag byggde ett avgassystem till en Mustang med V8 för många år sedan,och då snickrade jag ihop en x-pipe direkt efter växellådan.Men även fast det var ett 2,5 tums system blev ljudet så vasst,så jag var tvungen att svetsa dit "kors"i ändrören som slog sönder ljudet !

Jag vill bara att det ska låta lite mer( som tex 4,8 låter org),och inte vara påfrestande vid motorvägsfarter.

Jag har sett att det finns såna som tar bort bakre ljuddämparna, men eftersom jag tycker att 4,6 har ett snyggt avslut i bakre stötfångaren så vill jag behålla det !

Om det är nån som har tips på firmor som antingen säljer ersättningsrör,eller x-pipes i lämpliga dimesioner vore jag tacksam!!
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Hej

Om jag skulle vara dig så skulle jag köpa cutouts.
Kompisen satte dit det på sin c63:a och det blev helt kanon.
När man vill att det ska vara tyst så stänger man dom bara och ska det ryta lite mer så öppnar man dom. Man får det bästa av 2 världar helt enkelt :)

M.v.h Rille
En gång BMW, alltid BMW!
Hej o tack för svar!

Vad är du menar? Är det som "silent choice"(för båtar),alltså spjäll ? Det jag inte vill är att det
låter för mkt och att det är smidigt !!

/ Thomas
Visa användare
105
Rille_h
BMW 320d Touring -13
BMW 116i 5d. -04
Hej

Googla på cutouts så har du hur mycket som helst att läsa och lyssna på :)
Men det stämmer det är ett spjäll man öppnar på det befintliga avgassystemet söt har stängt så låter det precis som orginal.
Det låter mycket bra på en 6.3L V8 :)

M.v.h Rille
En gång BMW, alltid BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.