|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har skaffat en 330Xi E46, 2002, 15000 mil. En underbar bil som ger verklig körglädje. Det är bara ett par saker som jag noterat, och skulle därför nu vilja ha andra e46, och då helst 330 Xi ägares åsikter och kunnande. Har läst runt på forumet, men inte riktigt hittat vad jag söker på en av punkterna. 1. Tankmätaren svajar lite vid start, men stabiliserar sig efter någon minut. Mina åtgärder: Har tankat 98 och tillsatt STP bränslerensare. Får se om problemet försvinner. 2. Bilen känns trögstyrd. Framförallt märks det i väldigt låg hastighet. Ratten vill inte leta sig tillbaks till neutralläge, utan man måste styra tillbaks själv helt. alltså ingen "pekfingerstyrning". Vid högre hastighet blir det bättre. Mina åtgärder: Har kollat servo oljan. Har kollat om servot fungerar genom att lägga belastning på ratten innan jag startar motorn, och noterar att ratten svarar när motorn startar. Nu skulle jag vilja veta från andra 330xi ägare, men även andra e46 ägare om det skall vara så här? Hade en E61 523i tidigare, och på den var styrningen alltid "pekfingerkänsla". Mycket lättare styrning än på 330Xi. Kan det vara filtret i oljebehållaren kanske? Har också läst något om en servotronic ventil som kan fela. Har e46 en sådan? Hoppas nu på er kunskap. :-) Staffan | |
|
Vad har du för däckdimensioner? Jag märkte ju en klar skillnad när jag bytte från vinterdäcken som är 205/50/17 till sommardäcken som är 225/40/18, 255/35/18. Med vinterdäcken var det pekfinger styrning men med sommardäcken blir det att ta i lite grann :) |
|
|
Jag har sprillans Pirelli 225/45/17. Ska inte styr servot vara tillräckligt dimensionerat, utan att vara känsligt för däcksdimensioner? |
|
|
Är bilen utrustad med servotronic? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Vet inte om den har servotronic. Hur kollar jag det? |
|
|
Här är utdraget från BMWVIN Order options 167 EU4 EXHAUST EMISSIONS NORM 203 ALL-WHEEL-DRIVE SYSTEM 205 AUTOMATIC TRANSMISSION 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 261 SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS 290 LT/ALY WHEELS STAR SPOKE 44 302 ALARM SYSTEM 313 EXTERIOR MIRROR PACKAGE 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 356 CLIMATE COMFORT LAMINATED GLASS 358 CLIMATE COMFORT WINDSCREEN 403 GLAS ROOF, ELECTRIC 415 SUNBLIND FOR REAR WINDOW 423 FLOOR MATS, VELOUR 428 WARNING TRIANGLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 434 INTERIOR TRIM 441 SMOKERS PACKAGE 459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY 465 THROUGH-LOAD SYSTEM 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 522 XENON LIGHT 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 601 TV FUNCTION 609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 620 VOICE INPUT SYSTEM 644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. 672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS 676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM 775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS 801 GERMANY VERSION 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION 915 NO OUTER SKIN PROTECTION 934 WINTER TYRES ON LT/ALY WHEELS 936 REQUEST BMW MOBILE PHONE ON DELIVERY 937 REQUEST CD-ROM ON DELIVERY 972 COMFORT PACKAGE Series options 210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC) 240 LEATHER STEERING WHEEL 411 WINDOW LIFTS, ELECTRIC 473 ARMREST, FRONT 520 FOGLIGHTS 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 550 ON-BOARD COMPUTER 832 BATTERY IN LUGGAGE COMPARTMENT 851 LANGUAGE VERSION GERMAN |
|
|
Inte helt ovanligt att pumpen ger upp på dessa Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Pumpen funkar. Börjar luta åt att spola/byta servo oljan och samtidigt byta oljebehållaren. |
|
|
Jag har en 540 med servotronic. "Pekfingerkänsla" Sen har jag en 530 utan servotronic. Den är inte pekfingerkänsla i... Man får ta i lite när man parkerar etc. Har jag inte kört den på ett tag så tror jag nästan att det är fel på den. Fast det är ju alldrig fel att byta oljan StAh men någon "pekfingerkänsla" kommer du nog aldrig få. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Även om den inte har servotronic, skall inte ratten ändå sträva efter att gå tillbaks till neutralläge i låga hastigheter? Tydligast i garaget där jag får styra tillbaks ratten själv. Annars kör bilen runt i cirklar., :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.