AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.503

Skithöga avgasvärden på E30?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, katalysatorn kan ju inte göra underverk. Är det större fel på avgaserna in så kan ju inte katalysatorn magiskt rätta till det.

Desutom behöver katalysatorn en speciell arbetscykel för att fungera optimalt, denna arbetscykel styrs av motorstyrenheten.

Vi vet vet ju faktiskt inte ens om motorstyrsystemet arbetar i "closed loop" dvs att motorstyrenheten läser av värdet från syresensorn och justerar bränslemängden efter det.

Av misstag råkade jag köra in min Volvo 855 -96 med systemet i "open loop" (efter att testat lite och glömt radera en felkod) vilket betydde att motorstyrsystemet inte lyssnade på syresensorn alls - är samma effekt som om jag skulle skruvat bort och kastat iväg syresensorn. Det var lite knöligt med vissa avgasvärden men den gick igenom till slut :-)

Nåväl... Nej, du ska inte byta massa saker. Och inte programmera om något.

Man ska felsöka! Det är *felsökning* som är nästa steg. Jag säger ordet en gång till för säkerhets skull - felsökning :-)

EDIT : Men yes, värdena på en mager blandning. Kanske någon vakuumläcka någonstans? Eller fortfarande något problem med tändsystemet?

På verkstad har de så man kan mäta lite fler gaser (tex CO2 och O2) vilket ger mer info om vad för typ av problem man kan ha och i vilken ände man ska man börja felsöka.
Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Tack för synpunkterna BMW-slangen! Alla är lika värdefulla!

Ok jag tar dig på orden att inte programmera om nånting. Men jag ska till Örebro och köpa en M-ratt till min son, och då tänkte jag passa på att införskaffa en styrenhet i alla fall. Den finns på samma ställe. Och skulle de nu inte vara nåt fel på ordinarie så har jag en i reserv i så fall. Fick oxå ett tips om att man skulle spraya Air Sensor Clean rikligt i luftmätaren. Där kan de bli lite skit till och från tydligen som kan ställa till det med luftmängden. Kan det stämma?

Sen testade jag att att koppla ur luftmätaren (drog ur snabbkopplingen) efter att man startat motorn. De blev ingen märkbar skillnad i tomgång, men vid pådrag så storknade motorn direkt, men vid ikoppling igen så fumkade motorn helt ok igen. Och det i sin tur innebär väl att luftmassemätaren är i funktion?? Frågan är bara om den funkar rätt och "pratar" med dom andra detaljerna om rätt blandning....??? Hoppas att mina tankegångar kan stämma något sånär...???

Einmal BMW Immer BMW.....

Haddock
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det är en bit kvar till den typ av metodiska felsökning jag förespråkar - och som man ska använda.

Det är fortfarande mer i stil att byta och prova lite slumpmässigt :-)

Riktig felsökning är inte lätt och kräver kunskap och erfarenhet. Det absolut första och viktigaste är att du måste vara påläst om systemet du felsöker. Strikt sett så borde du slå igen motorhuven och läsa in dig på systemet ett par veckor eller så - OM du vill felsöka själv :-) Annars är det bättre att lämna in den.

Att felsöka och inte kombinera med massiv kunskapsinhämtning samtidigt är inte meningsfullt, enda sättet att lära sig är att kombinera teori och praktik. Då är det bättre att du sparar tid och pengar och bara lämnar in den.

Jag försöker INTE vara otrevlig på något sätt, tvärtom. Jag vill hjälpa till att vägleda hur du tar nästa steg i felsökning. MEN! Du måste först fundera på om du tycker det är värt att investera i din tid och dina pengar (jag pratar inte om nya reservdelar jag pratar om pengar som du behöver investera i när det gäller datorprogram, böcker och verktyg). Om det inte är din cup of tea så är det bättre att lämna in den till en verkstad du litar på.

En 500-hundring för en ECU i reserv är ok. Men betala inte en tusenlapp för att bara chansa att det är fel i ECU. Det är dock alltid bra att ha en ECU i reserv! Sannolikheten är låg att felet är i ECU, men är det fel där så kan det skapa fel som är svåra att felsöka. Men det ser man oavsett när man felsöker, du ser att den inte reagerar på vissa inputs eller att vissa utsignaler är bara skräp.

Den person som nämnde Air Sensor Clean visste nog inte vilket motorstyrsystem du har.
Din bil har en luftMÄNGDmätare. Det är en vanlig flärp som rör sig mekaniskt och ju mer luft som går in i motorn desto mer öppnar den sig och detta registreras av en simpel vridpotentiometer.
Så denna air sensor clean kommer inte att göra ett dyft för ditt motorstyrsystem. Visst, det sitter en lufttemperatursensor inuti din luftmängdmätare, men den brukar man inte behöva rengöra (och den kontrollerar du ändåså när du felsöker).

Jag skulle gissa på att denna air sensor clean är till motorstyrsystem som har luftMASSAmätare, de brukar använda hot film eller hot wire och de är lite känsligare för föroreningar och kan bli hjälpta av rengöring. Men dessa är väldigt känsliga så man ska vara försiktigt. Nu har inte du denna typ, så det är inte aktuellt här.

Om du misstänker din luftmängdmätare så felsöker man med. Då börjar man att mäta direkt mot den, därefter kollar man vilka värden ECU tar emot och använder. Ser allt ok där så kan man kryssa av denna komponent och gå vidare i sin felsökning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, dubbelkollade vad CRC själva skriver om produkten - var som jag misstänkte.
Länk

Specially designed for Mass Air Flow sensors:
• Hot Wire type sensors
• Hot Plate type sensors
Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Tack BMW-slangen för svaret! Nej för sjutton! Du behöver inte varar orolig att du tror du är "otrevlig". Det är väl snarare tvärtom. Det är jag som är ganska novis fortfarande vad gäller skruvande på bilar.,....Jag tar med stor tacksamhet emot dina kunskaper och synpunkter!!!!

Nu är ju inte jag som sagt något större geni vad gäller elektronik i bilmotorer. Så jag får lämna över den delen till nån kunnig verkstad. Jag tänker inte ge mig på nånting som jag inte förstår eller kan hantera. Det där med att " läsa in sig ett par veckor(!)" på problematiken tycker jag lät jätteseriöst, så det vete fasiken om jag gör..... :O) Jag har dock införskaffat, i samband med bilköpet, Haynes Handbok för den Händige (hahaha) men den är ju inte så där våldsam mycket till hjälp här....
Och lägga ner extra pengar på att köpa instrument och ännu mer verktyg för extrem felsökning tror jag inte jag vill investera.
Nä...de blir nog kontakt med nån verkstad med gott rykte som jag får ta ett snack med och förklara så gott det går vilka problem det är. Kruxet nuförtiden är ju att bilmekkarna inte kan det där med hederlig gammal felsökning a lá min farfar, dvs med "stetoskop, lång skruvmejsel och ÖRON som LYSSNADE sig till felet! Dom där gamla gubbarna kunde konsten att hitta alla omöjliga och möjliga fel....men nuförtiden är det ju helt annorlunda. Tyvärr...på gott och ont....
Jaha, men då kan skippa den där Air sensor clean också. Ingen idé att lägga ner tid på att skruva bort luftbälgen och spraya där.

Det är synd att ett sånt här, i mitt tycke skitfel, ska ställa till med sån irritation. Det är ju ändå en hobbybil, den rullar typ 150 mil/sommar. Bilprovningens "lagar" om avgasrening känns i vissa fall som att dom som vanligt silar elefanter och sväljer knotten...... :O( man kunde väl se liiiiiite mellan fingrarna ibland....fast å andra sidan så måste man ju hitta felet, motorn mår väl inte så där bra av att den inte får rätta mängder av rätta saker.....
Ok...får väl se mig om efter verkstad till att börja med....

Tack igen för mycket bra svar och info!!!

BMW - i vått och torrt???

Haddock
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Haynes är en bra början!

Men vill gå all-in så måste man komplementera med Bentley-bibeln
Länk

Som en introduktionsbok så är "Bosch Fuel Injection & Engine Management" en utmärkt start (ges också ut av Bentley Publishers). Den tar upp de lite "äldre" systemen och är alltså riktad mot din typ av motor och motorstyrsystem (du har Motronic 1.3 som motorstyrsystem).

Men alla kan lära sig, själv visste jag inte skillnaden mellan rak sexa och V8 för tio år sedan - visste inte ens var luftfiltret satt på min M30B35-motor (använder samma motorstyrsystem som din motor).

Men det tar tid att lära sig, det är inget man vispar ihop medans man väntar på att motorn ska svalna av. Men det är ett oehört fascinerande ämne!

Ja, det är lite synd att de har problem att felsöka denna typen av motorer. Sen måste jag förstå att de har ett företag att driva och de måste kontinuerligt utbilda sig på de motorer som de hanterar mest av. Och DÄR börjar det bli väldigt krångligt numera - om man verkligen ska FÖRSTÅ det och kunna felsöka och inte bara läsa felkoder.

Men denna motor är egentligen tokenkel att arbeta med. Det finns liksom bara basic prylar, inget fancy. Inga stratifierade förbränningstekniker, inga variabla kamaxeltider eller variabla ventillyft, inga variabla insugsrör, inga kamaxelsensorer, inga knockgivare, ingen anti-knock hantering, bara en enda upstream syresensor, inga upstream bredbandssyresensorer eller downstreams, inga NOX-sensorer, finns bara liksom det mest basala! Och ingenting gömt under flera lager av plastkåpor och allt lätt tillgängligt! Vad mer kan man önska!?! :-)

Fast nu har du faktiskt kommit ner til någotsånär rimliga värden. Nu är det inte helt way off så att säga. Men det verkar fortfarande vara något som inte är helt 100%.

När det gäller felsökning så bör du egentligen ta ett steg tillbaka. Hur yttrar sig felet?

Ärligt talat så vet vi bara att den ligger nära gränsvärdena vid bilbesiktningen (med 20% inblandning av E85). Vad betyder det?

Jo, det enda vi vet är att den har högt HC vid tomgång och att det *BERÄKNADE* lambdavärdet vid ca 2500 rpm.

That's it... Vi vet inte mer...

Jag skrev beräknande för det beräknas mha Brettschneider-ekvationen utifrån uppmätta värden på CO, CO2, O2 och HC.

Hur ser HC ut vid andra övriga varvtal och engine loads? Vad rapporterar syresensorn vid olika typer av scenarios? Tycker den att vi ligger spot-on på det stökiometriska, eller flaxar han vilt med armarna och säger att vi ligger helt fel och vi behöver mer gas, gas, gas!

Vilka värden har fuel-trim parametrarna? Genom att observera dessa kan man få en hel del information om vad som kan tänkas vara fel.

Tex en vakuumläcka har störst inverkan på låga varv (då vakuumet är som störst i insuget). På höga varv spelar det mindre roll. Om man tex ser att fuel trim parametrarna inte fettar på lika mycket på höga varv så är det en indikation på att man kanske har en vakuumläcka. Det där var bara ett exempel.

Vad jag ville komma till är att vi inte har en klar bild av problemet ens :-) Det är egentligen första steget, att börja samla in mer information kring problemet och få klarare bild av när problemet uppstår, hur det beter sig och hur det yttrar sig.
Gott att den gick igenom. HC 93 är ju på "gränsen" men likväl godkänt. Om jag vore dig skulle jag tanka "ren bensin" (jo det är etanol i "ren bensin"), varmköra i 4-5 mil, med konstanta varvtal kring 4000 rpm, kör ej fortare än 70-80 km/h. Sedan in o mäta avgasvärdena. De värdena du får nu lär vara "så bra de kan bli". Det är detta du skall utgå från. Ditt högre HC-värde o högre lambda värde kan mycket väl bero på de där 4 extra liter med E85. E85 brukar sänka CO värdena, men höja HC & Lambda...
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har faktiskt haft lite höga HC ibland på min M30B35 (innan den renoverades), även lite variationer på det beräknade lambdavärdet. Har dock alltid gått igenom.

Ja, vet i tusan om man inte ska nolla eventuella felkoder (kan ligga en felkod kvar efter att du dragit ut kontakten till LMM), tanka ren ny bensin och köra igenom olika driftscenarios.

Eftersom syresensorn byttes (och det fanns misstankar om att den var felaktig) och vi har förändrat förutsättningar med bättre tändning och dylikt så kan motorstyrsystemet vilja uppdatera alla sina parametrar. För att den ska göra det behöver man köra varierat både varvtal och last (man kan enkelt säga att för varje kombination av varvtal och last så har motorstyrsystemet en uppsättning parametrar som den använder och vissa av dessa är adaptiva).

När detta är gjort, samt att man varmkör som Dawwe nämner och mäter upp så har vi en baseline som vi kan utgå ifrån. Det är alltså, precis som Dawwe säger, utgångspunkten från allt vi gör hädanefter.

Men tänk på att det inte får finnas felkoder lagrade som hindrar motorstyrsystemet att gå in closed loop, den måste även fått en chans att adaptera och uppdatera alla sina fuel trim styrparametrar. Annars är det ingen mening med att mäta nya avgasvärden.
Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Tack mina herrar för tipsen!! Guld värt!! De är ju märkligt att man får olika värden på HC och CO beroende på E85? Har bara hört hela tiden att...tanka i 25-30% E85 så får du skitfina värden överallt...." Hmmmmm...??

Ok, då ska jag be en god vän och bemerfantast att kolla felkoder och ev släcka ner dom. Han har tydligen sådan apparatur att tillgå, även för gamla stofiler som min E30.... sen häller jag i ny ren soppa, jag brukar köra Shell Power 98 i mina bemers bara för att....förra året spetsade jag E30 me en skvätt Bensin Booster oxå...hoppas inte det ställer till för mycket problem??? Nu är den dock slut så de får bli renat istället....
Jag kollade avgasläckor oxå, pluggade igen båda hålen ordentligt och silvertejåade. Startade och efter ca 3-4 sek så stannade motorn vilket jag tycker tyder på 0 läckor i avgassystemet. Däremot om jag håller handen för luftintaget på tomgång för att höra om de finns läöckor i insuget nånstans, så var det svårare att fådet helt tätt. motorn gick ner i varv betydligt och hostade, men jag tror att min näve inte tätade tillräckligt kring insuget. Så motorn gick men jävligt dåligt. Svårt att då bedöma om det finns nåt läckade vid insugsdelen.

Jaha mina herrar, det här blir ett intressant objekt onekligen. Men tack i alla fall för era positiva uppbackningar. Nu har jag dock inte riktigt fått det där uppgivna draget att kasat in handduken....än..... :O)

BMW -- en vän i nöden?

Haddock
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet med E85 är att etanolen har med sig syre som är bundet i alkoholen - det gör att motorstyrningen får fel värden att jobba med. Moderna system kan kompensera en del men jag är lite osäker på hur så pass gamla motorstyrningar klarar av att göra detta.

Men som redan är föreslaget och som du även verkar ha anammat - tanka ren bensin (helst 98 oktan då den oftast inte har etanolinblandning, som 95 oktaniga bensinen har), så får du se vilka avgasvärden du har i verkligheten.
Det är utifrån det som du kan gå vidare!

När du kört ett tag med de nya stiften, kan du få en del ledning av hur de ser ut genom att "läsa dem".
Dvs. utseendet på elektroder och det andra som exponerats för avgaserna i cylindern.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Bra och tack Johan B! Jag gör så. Sen får jag väl göra som du tidigare påpekat....felsöka, felsöka och felsöka igen....om de nu inte rättar till sig....

Förresten vad är det för skillnad på K-sprit och E85?????? Innehåller det ena något som det andra inte har???

BMW - bara för dig !(?)

Haddock
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E85 = 85% etanol och 15 % bensin (på vintern är det E75, dvs. 25% bensin i "E85" för att öka kallstartsvilligheten vid sträng kyla).

K-Sprit = 100% sprit (oftast etanol, men ibland isopropanol (allt från någon procent upp till 100%))

Men generellt kan man tanka typ en liter E85 istället för att slå i en flaska K-sprit (om man nu tycker att det skulle behövas av någon anledning) = mycket billigare med E85!

Mvh
Johan B

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Johan B och bmw-slangen och ni andra. Vad har ni för erfarenheter av tex red-line el. liknande. Kan det funka. Eller en t-sked diesel då o då.

/ Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller "spridarrengöring/smörjning" har jag provat några olika preparat och MIN erfarenhet är att det är ett fåtal som faktiskt fungerar.

De som jag har fått positiv effekt av är följande:
Red-Line SI-1
STP Complete fuel system cleaner (stor silverfärgad flaska)
Rislone fuel system cleaner (denna produkt har faktiskt gett märkbart lägre bensinförbrukning i Santa-Fe:n, men inte lika tydlig effekt i BMW:n - har testat ett par gånger med samma resultat i alla fallen).

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag håller med Johan B, har dock inte själv provat några preparat med utslagsgivande tester gjorda före och efter.

Det hänger framförallt på vilken typ av problem spridarna har. Är det mekaniska fel kan inget undermedel i världen hjälpa till.

Är det tex internt läckage i spridarkroppen, dåligt spray pattern pga skadat munstycke eller mekaniska skador på eller kring pintlen så hjälper som sagt inga rengöringsmedel.

Men har du fått lite smuts och skit och det inte gått för långt så kan det definitivt hjälpa.

När jag renoverade min M30B35-motor så lämnade jag in mina spridare för kontroll och rengöring. Var värt det, då visste man att den delen fungerade (för det är faktiskt svårt att avgöra själv). Vad är nyttan med att ha en motor i toppskick men med spridare som levererar bränsle som en kräkande häst?

Någon spridare läckte, någon hade helt knasig spray pattern och de levererade väldigt olika mycket mängd bränsle. Så kontroll och rengöring var väl på sin plats efter sådär 20 år i tjänst :-)
Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Tack mina herrar för svaret på E85! Det blev mycket klarare nu.

Jag har också hällt i den där dyra STP Complete i E30 an. Inbillning är också en slags bildning, men jag tyckte motorn gick jämnare efter ett tag. Men det är nog psykologiskt.... :O)

BMW-slangen...... när du får ett anfall av lust och ork så kan du väl höra av dig via den här länken, så får du mer än gärna renovera min motor i E30 an också....!!! Belöning utlovas......
:O) :O)

Haddock
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-) Hade mer än gärna satt tänderna i den där motorn - riktigt kliar i fingrarna! Men nog bäst jag försöker få lite fart på mitt nuvarande projekt :-)

Keep us updated om det blir någon ändring/förbättring angående motorn och dess värden!
Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
BMW-slangen! Det låter som en framtida plan! Säg bara till när de kliar som fan i fingrarna! :O) :O)

Har nu tankat i fullt me Shell W-power 98 och inga tillsatser. Motorn går som en dröm! Svarar snabbt på gaspådrag och sticker iväg jävligt hyfsat snabbt. Riktigt roligt blir de precis när den börjar varva vid 4000 varv, då vaknar liksom alla 129 hästar till ett jävla bra liv!!

Inga som helst oljeläckage någonstans, den är snustorr överallt! Ingen vit rök vid pådrag eller tomgång, och ingen svart dito vid maximal urvarvning. Men som sagt jag vet inga värden...än....

Testade kärran på motorvägen och var uppe i 180, och hade då kvar på gasen att ge! Tyvärr började det vibrera lite i framvagnen då vilket jag tycker tyder på lite obalans i däcken. Dom måste ändå bytas, dom är från 2002.....men mönstret är 6 mm!

Så just nu är det lugnt. Men de vore intressant att få den testad på avgasvärdena....

Närmaste längre resa blir till Norrköping för ett besök av en entusiast som har Taunus 17m Deluxe från sent 50-tal som favoriter. Sedan blir de Mantorp BMW - träff den 23 maj. Ses vi kanske där??

Ha de bra....

BMW -- bilen du minns

Haddock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.