AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.049

BMW 523i (2011) -vs- BMW 520d (2012)

Sida 2 av 2
Jag tror du kommer tjäna på att köra dieseln, övertygad om att det högre andrahandsvärdet kommer hålla i sig och i kombination med lägre förbrukning blir det en vinst. Sen misstänker jag att i slutändan är inte det avgörande. Körmönstret är knappast idealiskt för en dieseln (partikelfiltret) men jag det skulle förvåna mig om du får problem med detta på den korta tiden och de få milen så det behöver du nog inte oroa dig för. Provkör, vilken karaktär på motorn du föredrar kommer visa sig ganska snabbt, bottenvrid eller varvvillighet!
Det är oerhört intressant att läsa vad ni tycker då medlemmarna här har oändligt mycket mer kunskap om de här bilarna än vad jag har. Tack för dina påpekanden Keiser hoppas någon radar upp samma saker för 523i så kanske ni som kan det här bättre än mig kan "battle it out" haha och när dammet har lagt sig så vet jag vilken bil jag ska välja. Den ekonomiska biten är rätt så viktig för mig då jag inte är någon finsmakare när det gäller motorer.
En sak som det inte har pratats så mycket om är prislapparna på de olika bilarna.

523i - 2011: 9000 mil med en prislapp på 214000kr.
520d - 2012: 7000 mil med en prislapp på 225 000kr.

Skillnaderna i utrustning är:

523i har skinnklädsel, tonade rutor samt dragkrok. Detta saknar 520d som då har tygklädsel och ingen dragkrok.
Båda har automatlåda.
Be
151
Berta99
520D F11
Har bägge start/stopp? Från 2012 är det standard men på min 2011 även om det är en sen 11:a finns det inte.. Oavsett om du vill ha det eller ej så kan det vara bra att veta att det kan finnas på det ena men saknas på den andra..

Själv tyvker jag jag 520D:n går helt okej på tomgången. Dock har jag haft problem med vibrationer i 80-120 kmh vilket är ett relativt vanligt fel som flera haft. Bilen är dessutom väldigt styv i fjädringen vilket en del inte verkar tycka dock så antingen skiljer bilarna sig åt eller dess förare. Kan vara värt att jämföra dock då jag provkört andra F11:or innan som vart betydligt mjukare i chassi..

Vad du skall välja lägger jag mig dock inte i. Finns fördelar med bägge. Räkna dock med 0,8-0,9 minst för korta sträckor i stadsmiljö. Jag snittar 0,7 med en hel del längre körningar. Det är en tung bil att rulla igång efter varje stopp..

Lycka till med köpet!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Risken för haveri i form av dieselpump partikelfilter samt kamkedja(n47) göt att jag utan tvekan skulle välja 523i.

Tack Berta99, det var mycket bra input.
Hittade lite om kupe-buller på följande hemsida:

Länk

Det som jag anser värt att notera är att bensinaren är tystare i alla farter, men jag har ingen uppfattning om man kan höra skillnaden när det är så små numeriska skillnader, vet att decibel är logaritmisk skala men det gör mig inte mycket klokare.

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Är priserna "färdigprutade"?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har du ingen egen åsikt om val av motor?

Det är ju rätt stort att välja mellan ren rak bensinsexa och en fyrcylindrig diesel tycker jag. Automaten är helt fantastisk, och 520d funkar bra. Problemet är bara att om du först provar 520d, och sedan direkt efter 523i så är skillnaden enorm. Båda har ju automat så växellådan tar ju hand om respektive motorkaraktär på bästa sätt automatiskt.

Priserna är färdigprutade på 520d, på bensinaren kanske jag kan komma ner till 212 000kr men sedan är det stopp där också.

Marin849 - Jag hade inte ens tittat på 523i av den enkla anledningen att jag inte trodde att bensin var ett alternativ idag, när man läser biltidningar o.s.v så skrivs det att 70% av nya bilar är diesel, när man går in på bmw.se och kollar på nya 5-serien så skiljer det i princip inget mellan 520i 184kh ( 394 400 kr ) 520d 190hk (391 400kr) så då tyckte jag det var en no brainer. Men när jag var hos bilhandlaren senast så berättade han om en 523i som han hade och prislappen på den och det var först då jag började räkna på det.

Klart att 523i låter roligare med en rak sexa och lite extra kusar under huven, men det är verkligen inget som avgör för mig, då gillar jag mer att det är skinnklädsel och dragkrok i den bilen även om jag själv aldrig kör släpkärra. Det är därför det är oerhört intressant för mig att höra vad bmw-människor tycker då jag kanske rentav säljer bilen igen om 1 år ifall jag hittar något annat roligt. Går sneglar på kommande hybrider då det passar min körstil som handen i handsken men det är bara Mercedes C350e idag som passar mig där, 3-serien kommer som plugin och det göra nya 5-serien också så med stor sannoliket byter jag bil rätt snabbt igen, därav intressant att höra vad ni tror om andrahandsvärdet.
Granskat bilarna närmare nu, 520d servad enligt anvisningar.

523i, fick först 4100 mil utan service, därefter bytte man olja första gången och andra småsaker, sedan rullade den till 4800 mil där man bytte olja igen, därefter gick den oservad fram till 8391 mil då man bytte olja, micropartikelfilter och lite annat. Är detta en stor plump i protokollet eller är det något man bara kan rycka på axlarna åt?

Jag kan för lite för att bilda mig en egen uppfattning men det känns oerhört slarvigt av föregående ägare att inte serva bilen när det är gratis!
Att byta olja efter 4100 mil är förkastligt. Det finns ingen olja som håller så länge. Det här med longlife är endast för att det ska bli billigare för verkstäderna/göra bilarna mer attraktiva med påstådd längre serviceintervall.

Jag byter olja mellan 1500-2000 mil, aldrig över

Back on topic: Jag står precis som dig i valet och kvalet mellan 520d och 523i. Jag lutar definitivt åt 523i, mest pga att om man ska äga bilen länge så kommer det att kosta betydligt mer med en 520d. Partikelfiltret är en grej men även bränsleinsprutning (om det skulle havererar) är betydligt dyrare att reparera/byra på en diesel.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Nu har jag inte kört så jättemånga 523or av F1x, men jag vill minnas att den F11 med manuell jag körde kändes ganska så trött. 520d känns betydlig piggare, sexan låter förstås trevligare men det är nog allt.
Hej.

Min 520daT -11 som stod ute drog 1,1 - 1,2 vid körning av korta sträckor när det var kallt. Om du mest kör kortare bitar så ta bensin! Dessutom slipper du traktorljudet som är gräsligt vid kallkörning och låg hastighet.

Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.