AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.051

BMW 523i (2011) -vs- BMW 520d (2012)

Sida 1 av 2
Den här frågan antar jag har diskuterats 1000 gånger tidigare men för min del tar jag gärna emot input. Kör idag en liten Mercedes A-klass men familheförållandena har förändrats och behöver en större kombi. Har under lång tid sneglat på BMW 5-serien som jag tycker är en mycket vacker bil.

Jag bor i stan och kör i regel max 1500 mil per år där 90% av körsträckorna understiger 1 mil.

Jag står i valet och kvalet mellan en 523i -2011 och en 520D - 2012.
Det som skiljer bilarna åt är att 523i har skinnklädsel och tonade bakrutor.

Pris på 523i är 214 000 kr, ca 9,000 mil och 520d ca 7000 mil och 225 000kr.

Vilken bil bör vara det bättre köpet för mig? Värt att notera att jag inte äger bilarna mer än 2-3 år innan jag byter igen.
Ja, med det körmönstret är det väl självklart att välja bensin...
Kortkörning, en diesel hinner knappt bli ljummen och så partikelfiltret..

Enda anledningen att köpa diesel är väl om Du spekulerar i att andrahandsvärdet blir bättre, vilket säkert kan vara tveksamt.

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
523i kommer kosta dig mer i bränslekostnad men inte så det motiverar merkostnaden för prispåslaget för 520d.

För min del hade jag inte tvekat att ta 523i om bilarna i övrigt är jämförbara. Om jag inte har fel har 523i MY 2011 dessutom fortfarande den 6-cylindriga motorn vilket gör den till ett ännu mer självklart val.
Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Jag håll med tidigare inlägg. Hade helt klart val en 523i som har en 6:a med sidenmjuk gångkultur gentemot en 520d.

Du får dessutom en betydligt mer unik bil med en 523i än 520d som tillhör Sveriges 10 mest sålda bilar. Skillnaden må inte vara synlig då karossen är samma men "körkänslan" och gången mellan bensin 6:an och diesel 4:an är betydande till 523i absoluta fördel.

Jag har själv lite större diesel, men saknar emellanåt gångkulturen från de tidigare 6:orna som jag haft i mina äldre bilar. Vid stadskörning är dieselns största nackdel i förhållande till bensinmotorn avseende gångkultur med undantag för förbrukningen. Kör man mycket korta sträckor i kombination med lägre hastigheter och mycket tomgång tycker jag att en bensinmotor är absolut är att föredra framför dieseln.

Det var ju den här typen av diskussion jag ville ha, jag funderar på andrahandsvärdet, mitt körmönster för att dieselmotorn sällan blir tillräckligt varm för att påbörja reningsprocessen av partikelfiltret.

Nu kommer bilen troligen ha gått max 10 000 mil när jag säljer den, så nästa ägare borde inte ha något problem med filtret heller förutsatt att den ägaren kör lite mer lånkörningar. Jag har räknat med att 523i drar ca 1,1 liter i stadstrafiken då jag ofta har en kallmotor och kör under 1 mil. 520d har jag räknat skall dra 0,6 är det rimligt?

På 1 år kommer 523i kosta mig 14 850 kr (1,1*1000mil*13,5kr).
På 1 år kommer 520d kosta mig 8100kr (0,6*1000mil*13,5kr)

Jag har räknat med att diesel och bensin kostar lika mycket.

Så redan efter 1 års körning så har jag sparat 6750 kr. Gångrar jag detta med 3 år blir det ca 20 000 kr. Så sett över 3 år borde 520d bli billigare, men jag är tveksam till om bilen kommer må så bra av mitt körmönster och det är därför jag överväger 523i. Sedan att man får en 6 cylinders motor lite extra hästkrafter och så det tänker inte jag på så mycket, jag är en 33 åring med en mental ålder av 55 :).

Dock är det ju kul att få lite extra hästar under huven :), det som skiljer bilarna är som sagt: Skinnklädsel, och dragkrok på 523i, båda är fullservade hos BMW-verkstad och 523i gick igenom besiktningen senast nu i Jan 2015. 520d skall besiktas för första gången nu i Juni, så ja det är väldigt lika bilar i form av körsträcka, ålder, och skick. Det är mest det att jag kan inte själv avgöra vilken bils om passar mig bäst och vilken som kommer ha bäst andrahandsvärde.

Jo
1.160
Joofa
Ska du göra noggranna uträkningar så måste du också ta hänsyn till tex fordonsskatten som väl skiljer sig åt mellan bilarna. Jag tror heller inte du kan räkna med 0,6 för 520d om det mest handlar om korta sträckor i stadstrafik.

En annan fråga som påverkar kostnaden för bilägandet är däck. Vad är skicken på däcken som sitter på bilarna. En ny uppsättning däck går ju på många tusenlappar. Hur är det med vinterdäck?

Samtidigt - att få en exakt uppfattning om framtida kostnader för bilägande är stört omöjligt med tanke på oväntade kostander som kan komma.
Återstår då att göra det enda rätta - välj den bilen du känner mest för. Jag tror du kommer bli nöjd oavsett vilken du väljer.
Skatt 520d - 2041kr/år.
Skatt 523i 1922kr/år.

Det här med däcken har jag inte alls tänkt på, tack för det skall kolla hur det är.
Vad är rimlig förbrukning för 520d i stadstrafik tror ni då?
Jo
1.160
Joofa
Antar att bilarna har automat? På 520d är automat ett absolut måste. Om båda bilarna skulle varit manuellt växlade så skulle det vara ett tungt argument för att välja 523 skulle jag säga.

Båda är automat det är korrekt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tror du 523i kommer dra 1,1 så räkna 0,75 på 520d.
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Skulle räkna med 0,8-0,9 för dieseln med de körvanorna. Det tar ungefär en mil för att motorn ska bli varm, och innan dess är den ingen sparbössa direkt.
Jo
1.160
Joofa
En ytterligare faktor som påverkar ekonomin är servicen. Kolla med nuvarande ägare när bilarna ska servas nästa gång, står ju i färddatorn.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tjena!

Har en f11 520d aut. Ända fördelen med motorn i stadstrafik är förbrukningen. Men några 0,6 tror jag du har svårt att komma ner till. Vi kör från varmgarage till dagis, ca 1 km, sen till jobbet ca 2 km och samma väg tillbaka i ren stadstrafik och ligger på 0,85. Bilen blir dock varm förvånansvärt snabbt. Nästan driftsvärme framme vid jobbet konstigt nog. Partikelfiltret regenereras en gång på tank ungefär och det sammanfaller med nån helgutflykt. Hade tidigare en e39 525 aut och soppaförbrukningen har halverats sen vi bytte upp oss.

Hade jag köpt idag hade jag tagit merkostnaden i soppa och gått på en benisnare.

På landsväg och motorväg märks dock inte mkt av dieseln annat än massivt vrid.

Tror inte att du kommer ner i 1,1 med 523 heller i och för sig men jag kanske har fel, har ingen egen erfarenhet av den motorn.

Mvh Martin
Kolla också upp möjlighet till att ladda batteriet om du kör så korta sträckor. Har ägt en X5a, den klarade inte av korta resor utan att få batteriladdning. Har nu F11 Diesel som jag också laddar på, även om jag kör iaf en lite längre tripp varje vecka.

Jag gick från bensin till diesel. Sparar 0.5 liter milen blandad körning, men hade definitivt gått på en 523a om jag var dig. Känner en BMW meck som sa att dieslarna som bara går i "stan" får mer problem, bland annat renas inte dieselfiltret som det ska (tempraturen) som troligen kommer behövas bytas tidigare, sen går bilen på tomgång i princip och det är inte heller bra för turbon bland annat. Detta fick jag höra. De brukar rekommendera de med dieslar i city att åka ut på motorvägen med jämna mellanrum och "trycka ur".

Sen slipper du skämmas när du tar ner rutorna också.. haha
Började mäta hur jag kör, de senaste 20 milen har jag haft en snitthastighet på 18km/h. Förväntar mig inte att det kommer öka jättemycket, nu när våren kommer så kommer jag åka till Golfbanan men det blir den enda landsvägskörningen förutom 4-5 gånger per år när jag åker tvärs över landet och hälsar på föräldrarna.
ma
7.450
marin849
Jag snittar 1,05-1,1 med gammal 525i man 6km per körning snittfart 25. Så 1,1 med modern motor med magerdrift samt åttastegade automaten som är snål som en manuell så är det nog fullt möjligt.
520d - är precis servad hos BMW, gått 1 mil från verkstaden till bilhallen. Den har inte gått 8,000 mil än så den går fortfarande på Fri Service - Avtalet, men det går ut nu i April. 523i vet jag inte när den senast servades måste kolla upp det.
Tack marin849 för ditt inlägg då känner jag mig komfortabel med att fortsätta räkna med 1,1l i förbrukning i mitt lilla excelark :)
ma
7.450
marin849
Förresten, när 520d blir äldre borde de tappa mer i värde. Det är ju en dussinbil i allra högsta grad. Ingen kommer betala extra för en 520d i fint skick när det finns tio till art välja på.
Jag får känslan av att de flesta här tycker att jag skall köpa 523i framför 520d?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.