AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.006

Cab mekanism e46

em
906
em3
M3 cab -03
Hej,

blev lite fundersam idag, vid den regelbundna motioneringen av cabben utanför garaget under vintern. Bland rutinerna är att köra taket hela eller delar av cykeln. På returen, strax före låsning i framruteramen, kom ett hackande, lät lite som överkuggande, ljud från någon motor bakom baksätet. Provade fram o tillbaka, samma resultat. Stängde motor, öppnade bakluckan, checkade vredet för säcken, startade och körde igen, samt drog ner takkanten lite, och då fungerade det!

Har kollat med olika sökord på forumet, utan att hitta mer än att någon hade ett utslitet nylon-kugghjul i en drivmotor, vidare något om nivå i hydraul-aggregat. Hittade inga tekniska detaljer i någon av de trådarna.

Någon som vet/ tror nåt, upplevt liknande? Jag vågade inte öppna igen, tänkte att det gör man om man vet /tror sig veta felet och är beredd med delar.

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Hej,

Först i förrgår, gav jag mig på det tråkiga problemet.

Nu, efter lite demontage och skruvande, samt funderande, har jag full koll på varför taket inte låser i ändlägena! Jag vill dela med mig, för det är "löjligt" lätt att fixa problemet själv!! Jag beskriver lösningen i olika delsteg:

1. Orsak till problemet; det är ett mellan-kugghjul till motor och vajerrulle. De tre kugghjulen sitter direkt under plastlocket till motorenheten, som man kommer åt genom att ta bort kudden mot bakluckan (skid-luckan), samt skinnbiten som hänger på en stång. Man tar sedan bort baksitsen, två ryck i nederkant, och hittills inte en skruv att ta bort!!!!

Problemet med mellankugghjulet är att det reser sig vid hög belastning, plastlocket till motorenheten sviktar med, så att mitt-kugghjulet släpper från vajer-hjulet. Jag tror att det är en säkerhetsdetalj, om någon kommer i kläm ska mitthjulet resa sig och släppa greppet om vajerhjulet, men det är bara en gissning. Plastlocket till motorenheten sitter bara med plastklackar, som glappar en hel del, därför kuggar det över av den normalbelastning som blir vid slutet av öppning och stängning.

2. Åtgärder; enklast, köp en helt ny enhet, håller nog bilen ut, kostar en 1500-1800. det blir lite motage-jobb med vajrar och någon elkontakt, antagligen inte så svårt. Är man som jag, försöker man fixa en nästan fungerande mekanism. Det enda felet är att mitt-kugghjulet reser pga. svikt i plastlocket, och kanske nersliten plastyta i locket....Jag har satt tillbaka allt nu, och provat en jätte-enkel lösning för att hindra hjulet att resa upp. Den funkade direkt, men är nog inte en riktigt bra lösning i längden. Jag tog helt enkelt hjulets bottenring med teflon och satte den ovanpå hjulet istället!!! då kommer hjulet ett par millimeter djupare, och kuggen tar djupare, men hjulet snurrar nu metall mot metall i botten. Min mer permanenta lösning kommer sannolikt att blir två små plåtskruvar genom plastlocket in i motorhuset, då upphör alla överkuggningar, iaf!

Återkommer med mer, och är mycket lättad och nöjd över att ha tagit "kontrollen" över hur mekanismens motorenhet arbetar och ska fungera :)

Jag kommer att köra taket mycket sparsamt i detta testläge, men tror faktiskt att det kommer att fungera, eftersom kuggen är ställda för "uppdriv" av mellanhjulet, och då blir ju metall-metall kontakten minimal i botten!! 8) :P

mvh

em3
Hej.

Tack för uppdateringen! Hörde också ett lite hackande ljud för ett tag sen i min cab men inget efter det. Om det (kanske när) börjar strula så återkommer jag till din post.

Jonas

em
906
em3
M3 cab -03
Hej PJV,

kan ge lite mer detaljer. Under vinterns motionering av cabben, hörde jag ett ganska "dåligt" ljud, för ett ingenjörs-öra. Det som "knakade" lite i slutet av cyklerna, jag har nu förstått att det var mellankugghjulet som var på väg upp, och inte hade mycket överlapp på vajerkugghjulet kvar! Det slutade som sagt med ett riktigt rassel ( går inte att missa, men är inte så farligt, om man inte rassalar på hela tiden....)!!!

Nu, med min "fusk-lösning", låter inte den sista operationen alls, mest som ett litet "slurp"!!! Jag kan också tillägga, att det är bara mellankugghjulet som tagit lite lite stryk, dock mycket litet i i förhållande till det rejäla metallrasslet, anser jag. De två andra hjulen, el-motor och vajer-dragare, ser oförskämt oberörda ut, antar att de är av mer nötnings-beständig legering, och det är nog en avsikt i den konstruktionen ( se tidigare inlägg).

Återkom gärna, om du tror jag kan bidra!!! Jag kommer att köra med denna lösning en tid, och ta isär igen, och jämföra, samt rapportera resultat. Nu, när jag vet vad jag vill åt, kommer det att ta MAX 10 minuter för av resp. påmontering :)

em3

em
906
em3
M3 cab -03
......Min temporära lösning funkar fortfarande, utan den minsta krångel eller missljud, har nästan glömt bort det ursprungliga problemet ( att plasthysan reste lite pga momentkrafter...). Jag har ingen anledning att rota i det mer....
em
906
em3
M3 cab -03
.....nu är jag lite orolig igen för cab-rörelsen....det smackade till vid nercabbning där bak, rörelsen upphörde, jag körde tillbaka och öppnade igen, har inte rört åtgärden som beskrivits tidigare, men tänker nog kosta på mig en service på det mekaniska och hydrauliska systemet under vintern, om jag kan hitta en pålitlig firma i Stockholmstrakten som kan göra det. Någon som har ett bra tips på firma?

em3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.