AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.195

Hjälp en okunnig! Trasig fjäder?

Är nästan helt okunnig vad gäller bilar och dess komponeter mm, därav söker jag hjälp här. Köpte min först BMW i somras, en BMW 320D E91 2010 (sep 2009). Idag tankte jag byta från vinterdäck till sommardäck och plockade fram garagedomkraften. Domkraften gick inte under bilen vid bakhjulet (på vänster sida sett framifrån). Testade på andra sidan och den fanns det flera cm spelrum. Såg sedan att det var mer plats mellan däck och hjulhus på höger sida än på vänster sida. Gick åter på vänster sida och lyfte upp bilen för hand vid hjulhuset och då gick domkraften under (var bara ca en cm som gjorde att jag inte fick in domkarften). Började lyfta upp bilen med domkraften då jag hör en ordentlig smäll. Sänkte då ner bilen och ser att vänster hjul har mer spelrum mot hjulhuset. Kunde inte byta hjul då jag inte fick loss en enda bult. Var tvungen att åk iväg och handla och när jag kom hem igen så ser jag att bakhjulet vänster bak (sett framifrån) knappt har något spelrum i hjulhuset igen. Vad problemet? Trasig/dålig fjäder?
Tacksam för hjälp.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Hej!

Bedömt är det så att en av dina fjädrar är av. Hade samma symptom på min e46a (bak)

Här är två snuttar som föredömligt visar hur du går tillväga både fram och bak.

Del 1, framvagn

Del 2, bakvagn

// Jonas

Tack för svar. Får ta mig till Bmw och lämna in den och se vad dom säger. Har 24mån garanti (Bilia MaxiTrygg) så förhoppningsvis fixar dom detta åt mig.
Tack för svar. Får ta mig till Bmw och lämna in den och se vad dom säger. Har 24mån garanti (Bilia MaxiTrygg) så förhoppningsvis fixar dom detta åt mig.
Uppföljning:
Några dagar efter att jag upptäckte att ena sidan var lägre än den andra så såg jag att allt var normalt igen, dvs båda sidorna var lika höga. Valde ändå att lämna in bilen på verkstad då jag hade andra problem. Självklart så var allt normalt enligt BMW, dom såg inget fel. Idag upptäcket jag åter att bilen är lägre på ena sidan!?! Vad kan detta bero på? Att ena sidan är lägre ibland och att BMW inte ser något fel.
Ni
966
Nip
320i-04
Lyfter bara några tankar...

Jämnt underlag, inte grusplan du står på?
Enskilda ojämnheter som gör att ett hjul trycks upp mer.

En del säger att de slänger i en 50 kg säck i bagaget vintertid för att få bättre grepp. Kan 50 kg göra skillnad där, tänker jag full, halvfull eller nästan tom bensintank?
En liten lutning får mer bensin på ena sidan - nästan en person i baksätet.

Annars, några cm hit eller dit är nog inget att hänga upp sig på..kanske 4-5 cm dock. Men fram och tillbaks låter skumt om större...

Har aldrig upplevt att bilen kännts skev, men ibland att däck kan se låga ut på lufttryck, utan att vara det - beroende på hur bilen står och vilket underlag. Att de putar liksom mer än vanligt.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Kör in till verkstan när bilen är lägre på den sidan.. då är det kanske lättare för dom att se var felet sitter.
Står inte på ojämnt underlag, står på stenlagd garageuppfart hemma och nu står den i garaget på jobbet. Har 1/4 tank diesel.
Har nu pratat med BMW och bilen skall in igen till dom i början av maj, om nu bilen är lägre på ena sidan, annars är det ingen mening eftersom dom inte såg något första gången.
Se länk för bilder:
Länk
Ni
966
Nip
320i-04
Det var ju påtagligt, helt klart.

Om inte fjäder, tänker jag trasig dämpare som inte alltid går tillbaks och håller bilen nere.

Tänker, gunga bilen när den är låg eller liknande test.
Inget slamrande på gropig väg eller liknande?

Tänker på din smäll du hörde och hjul som lättar ger fjädern mer kraft att sträcka ut dämparen.

Men kanske långsökt, har aldrig hört talas om den typ av felyttring. Dämpare blir väl bara mer kassa och dämpar mindre och mindre.

Så kanske mer infästning bärarmar hjulupphängning kanske.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.