AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.303

Värdering på e39 523i -00?

La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Hej. Går i tankarna att sälja min 523i från 00' då jag köpt mig en ny bil.

Det är som sagt en 523i från 2000 som har gått 36xxx mil.
Vinterdäcken sitter på 17" m-sport fälgar och sommardäcken snurrar på ett par 18" med relativt nya bakdäck.

Original xenon
Xenonkonverterade helljus
M5-front (kopia)
Moddade Depo strålkastare med CCFL (ser och lyser väldigt fräscht för att inte vara Hella original)
Facelift baklyktor
Sportluftfilter
Sportljuddämpare
Invändigt M-paket (ratt, växelspak)
Coilovers från Hova
LED-konverterad interiörbelysning
Kolfiberklädda interiörlister
Original takräcken

Rätt mycket nytt och bytt inom dessa 3 år i min ägo som:
Termostat och vattenpump
Laddningsregulator
Bränslepump
Ventilkåpspackning
Krängningshämmarstag fram båda sidor
Nya multiremmar
Batteri

Säkert glömt en del småsaker också.

Rost och skavanker i lacken finns. Går nog att rädda det mesta för den som vill lägga ner lite tid (inga hål i karossen)

Besiktades idag (27/3 - 2015) med tre stycken anmärkningar:
Bromsrör (rostskadat) båda sidor
Bromsslang (spricka) bak båda sidor
Styrled höger yttre (glapp)

DVS ombesiktning inom 30 dagar.
Ganska enkla saker att byta och kostar runt 1300 kr för nya delar som jag kollat upp.

Bilder finns att se på Länk

Så vad tror folket här man kan få för den? Om jag säljer den obesiktigad och inte åtgärdat felen vad får man då? Om jag väljer att åtgärda felen och besiktar om den, vad kan man tänka sig att få då?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker du ska fixa felen, en obesiktigad 36000 milare ligger väl i 5000kr-klassen.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ska du laga själv eller lämna in?

Lämna in kostar nog runda slängar:
Bromsrör skarva runt 1500 kr
Bromsslang 400 kr
Styrled ink hjulinställning 1000-1500 kr

Du får kanske runt 10.000 kr om den är besiktad
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Lagar den själv i såna fall. Redan kollat upp eventuella delar till det och det är ju ingen stor kostnad.
Antar att det är bättre att laga och ombesikta helt enkelt.

Jag siktar och hoppas på runt 15kkr om lagar den först. Eller är jag helt ute och drömmer? Tjänar jag mer på att sälja allting i delar?
3000-5000kr i nuvarande skick, runt 10 med felen lagade.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att sälja en bil som inte gått igenom besiktningen är lite som att öppet säga att detta är en skitbil. Annars fixar man ju såklart felen och säljer den besiktigad. Säger man att det bara kostar 1000kr att fixa, så tänker ju alla att det är mycket mer det egentligen kostar, annars hade personen redan fixat det.

Prova och gå ut med 15kkr och se hur intresset är, men jag skulle inte vara allt för principfast om någon budar under...

Men hittar du rätt köpare och har tid att vänta, samt är en hyfsad försäljare, så kan inte 15kkr vara helt omöjligt.
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Missförstå mig inte nu, jag är inte trångsynt och jag inser att bilen inte har något direkt "större värde". Men det är ju "enklare" slitage delar som behövs bytas ut, så att dra jämförelsen att kalla det en skitbil pga den inte gått genom besiktningen köper jag ändå inte riktigt till 100%. Men förstår tanken.

Börjar fundera på om man kanske ta och sälja den i delar istället. Då bör jag få upp mot 10k sammanlagt och behöver inte lägga ner pengar och tid på att laga den och sedan sälja.

Har redan köpt en annan bil som sagt så lägger hellre ner dom timmarna på att putsa på den bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skillnaden mellan en besiktad och obesiktad bil i den prisklassen kan lätt vara +50%.

-------
//Lövet
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Okej. Tack för alla era svar, uppskattas verkligen som vanligt med trevligt folk här på Autopower!

Ska ta och fundera på det som sagt. Kanske lutar lite åt att bara sälja allting i delar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lars, jag sa inte att bilen är en skitbil. Jag pratar generellt. När man ser en bil utannonseras och den inte gått igenom besiktning, så tänker man ju lätt att det tydligen är så mycket jobb att fixa att ägaren hellre säljer den.

Om du vill få ut maximalt med pengar så ska du inte skicka sådana signaler till köparen. Köparen ska tro att detta är en fin bil. Alltså, fixa felen och lägg ut de 1300kr som det kostar. Du kommer få minst det dubbla tillbaka på att du fixar det samt besiktigar den.
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Yes förstår vad du menar. Var nog jag som var otydlig i mitt svar. Tack för utförliga svar Grelle :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej?

Hur gick det?

Mvh Janne.
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Hej.

Jag fick sålt bilen för 10tkr utan något tjafs alls faktiskt. Problemen var ej åtgärdade vid sälj och köparen var fullt medveten om allting (fick givetvis pappret på besiktning)
La
100
Lars Almighty
320i Touring -01
Hej.

Jag fick sålt bilen för 10tkr utan något tjafs alls faktiskt. Problemen var ej åtgärdade vid sälj och köparen var fullt medveten om allting (fick givetvis pappret på besiktning)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, tack för svaret..

Alltid kul att veta vad någon annan fått för en E39..betalade själv 10' för mitt senaste inköp nu i Juli, dvs 520 åket med 26000mil rullade :)

Besiktad och skattad inkl vinterhjul i hyfsat skick bl.a.
Visserligen är det ingen superpärla ,men iaf fungerande och utan allvarligare rost..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.