AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.867

Rimligt pris för 335i 08-11 E92/E93

sx
172
sx3
335i E92 -11
Hejsan,

Jag är helt färsk när det gäller BMW, har googlat en del på senaste och trillat in här på forumet till diverse poster som behandlar 335'an, dessvärre, gällande prisbilderna är trådarna rätt gamla.

Jag har kollat lite på blocket och tycker att priserna flukterar rätt friskt för vad jag uppfattar likvärdiga bilar.

Nåja, jag är ute efter:
- 335 E92, 08-11, taklucka skinn. AUT/MAN spelar ingen roll, gärna paddlar vid AUT. M-sport
- 335 E93, lika ovan.

De försäkringsbolag jag kontaktat har det skiljt 4000kr/helår på Sv-såld och import, så främst är det Sv-såld jag är ute efter. Det verkar dock att döma av blocket att cirka 50% är import.

Jag är ute efter så få mil som möjligt, så otrimmad som möjligt.

Denna t.ex, är importerad. är 280 normalt pris? Med importen inkluderat:
Länk

Sen denna, 2008 för 235, tror den är importerad?
Länk

Är alla automatlådorna dubbelkoppling? Eller är det från 2010-?
Vad menas med LCI?

N54 eller N55, spelar ingen roll för mig, har inga ambitioner att köra 400 WHP+.
Cobb och annat avgassystem för roligare ljud på sin höjd.
Hur mycket skiljer bränsleförbrukningen mellan N54/N55, om något alls?

Känner mig rätt vilsen och inlägget kanske vart lite plottrigt, men skulle verkligen uppskatta lite inputs då jag absolut INTE är hemma på BMW.

Tillsvidare fortsätter jag söka mina svar på google :)

Tack på förhand!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Dubbelkopplingslådorna (DKG) var ett tillval på senare årsmodeller, den vanliga automaten tror jag såldes parallellt också. Syns på växelspaken, Länk har den vanliga automaten.

LCI står för Life Cycle Impulse, eller facelift på "svenska". :) Den kom 2010 på E92 och E93.

Tror inte verklig förbrukning skiljer sig nämnvärt åt på N54/N55, även om N55 troligen drar mindre på papperet.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Priserna på de årsmodeller skiljer ju sig rätt friskt; en 08:a med 19 000 mil och en 2011 med 8500 mil, det är ju skillnad som natt och dag som du förstår. Det är väl bara att titta på bytbil och blocket så ser du ju vad de begär, och dra sen av 5% från handlare, och 10% från privatannonser. :)

I övrigt är det en rätt trevlig bil. De flesta du kommer hitta lära vara privatimport eftersom det är en modell som har privatimporterats rätt friskt.

Personligen blir jag en smula misstänksam när jag hittar bilar med uppenbart låg mätarställning, som den ena av de du hittat. Det innebär att personen som köpte den har kört 7-8-900 mil per år, vilket jag tycker är underligt. Så fantastiskt entusiastiskt är det inte med en coupé, ens om det är en BMW så jag köper inte diverse förklaringar att "den bara skulle vara entusiastkörd".
sx
172
sx3
335i E92 -11
Tack för svaren!

Den förstnämnda bilen, 2011 med 8k på mätaren.. är det ett rimligt pris dom satt, med anledning av att den är importerad och hela faderullan?

Ringt runt och o kollat försäkring, det skiftar mellan 15.000-55.000
Är strax 29, haft körkort i 10,5 år, aldrig någon skada, bor i BRF.
Galet, haha!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Försäkring verkar sjunka en hel del runt 30-strecket, så håll ut! :)

Kan priserna ganska dåligt så kan inte ge något råd, men den är väldigt fint utrustad. 313-fälgarna är så grymt snygga! Och Power kitet är väldigt trevligt, motorn får ett klart bredare register och du behåller garantierna (i några tusen mil till..).
sx
172
sx3
335i E92 -11
Ja, jag hoppas att priserna sjunker, kostar cirka 10K för en passat 2.0 4M 177 på mig.

Utrustningsmässigt håller jag med dig, saknar dock taklucka och helskinn/hel alcantara.

I väntan på prisexperterna droppar jag ett par frågor om växellådor.
Är det värt med DKG, dvs är växlingarna såpass rappa kontra den vanliga automaten?

Hur mycket effekt står dom olika lådorna pall för? Manuell/automat/DKG.
Är DKG'n samma som sitter i M3? Har alla DKG paddlar, eller var det tillval?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är absolut ingen DKG- eller prisexpert, men denna verkar bra och hyfsat prissatt: Länk

Annars tycker jag att den från 2011 verkar fin, men ett ISPA utdrag från BMW innan köp är att föredra. En nyare BMW kan vara skruvad utan att det går att ana, och att googla chassinumret är inte heller fel. Nu säger jag absolut inte att just den bilen är skruvad, men försiktighet är ett måste - och inte bara när det gäller importerade bilar.

Mvh
sx
172
sx3
335i E92 -11
Tackar,

Kikat på den också, det som talar emot den är att den är pre-LCI och utan M-sport paketet.

Det som talar för den är N54 med DKG, den kombon fanns nog bara 2009, kanske 2010, om jag inte är ute och cyklar?

Tycker dock den kändes lite dyr, man får ju LCI'n för 60 kakor mer, med M-sport och 313 fälgarna.

decisions decision......
sx
172
sx3
335i E92 -11
Den fina -11'an vart reserverad i fredags, igår fick mail om att den är såld..
Så troligtvis låg den rätt i pris.. bra fingervisning för mitt framtida letande..

Kul notis är att jag ej hittat en motsvarande bil som den 11'an på mobile.de för billigare eller samma pengar, speciellt inte om det skall vara en Premium selection, då ligger dom runt 32-35.000 €, denna gick för 279"

Gäller att få tag i en 11'a om man vill köra COBB vad jag läst mig till, så det begränsar ju urvalet lite.
sx
172
sx3
335i E92 -11
Måste bara säga att det är fantastiskt hur 335'an E92 håller sig i pris.. När jag söker upp gamla tråder så förefaller det att värdet på 2 år gamla bilar då tråden skrevs är likvärdigt med värdet på en 4 år gammal idag. Dom vettiga -11 jag hittar på mobile ligger ute för 35.000 €, 5000 mil, både privat och från handlare, viket motsvarar 327.000+10.000 för importen.

Utrustningsmässigt ligger dom i klass med den gråa importen som såldes, som jag länkade till här ovan. den gick för 279K utan taklucka.

Då känns det nästan som att man kan köpa den röda F30'n för 320.000 som ligger på blocket.

Värderar man bilarna på bilpriser.se så är man ju inte i närheten av vad bilarna går för, rätt missvisande siffror.. Vad kostade egentligen en 335 E92 ny för några år sen?
sx
172
sx3
335i E92 -11
Vad tror man om denna då? Tycker fortfarande dom verkar ligga lite högt i pris? 4,5 år gammal.. vad kostade den ny måtro?
4 brukare på 4 år dessutom. Verkar dock ha all utrustning jag letar efter förutom innovationspaketet.

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan du länka till den röda F30 som fanns för 320? Om den nu finns kvar.

Mvh
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Fint utrustad den där! Men jag håller med om att det känns rätt dyrt, borde sjunka mer än sådär på drygt 4 år. Den är ju inte tokutrustad på något sätt, gissar på nypris runt 600'?
sx
172
sx3
335i E92 -11
Här är den röda F30'n

Länk

Ja, det är väl ändå marknadspriset som styr, den är ju likvärdig med importen jag länkade tidigare som vart såld för listpriset
- import
- 2000 mil mer
- ingen taklucka

Vore kul att se originalkvittot på en sån bil
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Spontant känns den F30:an väldigt prisvärd!
sx
172
sx3
335i E92 -11
Japp, legat ute snart en månad, så antagligen är den väl såld, men annonsen ligger kvar för att dra folk?
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bilen är inte såld. Ägs fortfarande av Riddermark.

-------
//Lövet
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Fin bil den F30n men Riddermark Bil är värt att undvika, vet av egen erfarenhet.
Finns många som sa samma sak innan Riddermark Bil valde att ta bort omdömen på Eniro. På Reco förekommer det misstänkt många positiva omdömen i skurar, skriver de där själva?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.