|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans! På min e39 -01 har ABS systemet slutat funka sporadiskt. dsc + handbrake +abs lampa lyser, ibland ej abs lampan samtidigt som de övriga. Bilen slår på/av systemet även då jag inte ens rört bromsen. Så fort jag bromsar så systemet går in så lyser dessa konstant och lyser konstant tills efter några omstarter så brukar det släckas. Hastighetsmätare, fartkontroll och sånt funkar. Batteri schysst. Har gjort två utläsningar med Autocom 2013.1. En före en nollställning och sedan kört lite och sedan en ny utläsning och fick följande felmeddelande den andra gången: 51 - Tryckgivare - kabelfel ,Noll avvikelse, 72 - Tryckgivare - kabelfel, Noll avvikelse, 73 - Tryckgivare - kabelfel, Noll avvikelse, 69 - Bromsljuskontakt, felaktig signal, 3B - CAN:data fel Obs, fel 51,72,73 kom vid olika gånger. Jag har även mätt upp varje ABS sensor både vid ABS modul samt vid hjul. Inga felindikationer. Lossade även sensorerna vid hjulen och rengjorde dessa. Drog ur kontakten för givarna vid framhjulen och det såg ok ut, bak sitter de bakom plasten så inte dragit isär dessa (de sitter oxå mer skyddat). Men som sagt, ingen skillnad efter rengöring plus isärmontage av kablage. Felet kvarstår och undrar om någon har tips på vidare felsökning ? | |
|
Hej, På min bil fick jag felkod på bromsljuskontakten. Bromsljuset fungerade visserligen, men kontakten är fyrpolig, så det verkar ju som den har någon ytterligare funktion. Innan jag bytte, kunde jag ibland känna en svag vibration vid normal bromsning, som om ABS grep in? Ingen lampa e d dock. Kontakten är beröringsfri, avstånd 0,6 -0,7 mm. Lätt att byta. Utbudet av dessa kontakter på ebay är stort, vilket tyder på att de ofta dör. Inte så dyra och du skulle kanske kunna bli av med två felkoder (kontakten och CAN) åtminstone. /Lennart |
|
| inte helt hundra på en 01:a men på min 99:a sitter bmw:s skräp abs-modul. vanligt med fel i dem, vad gäller can:data tror jag felet kan ligga i databusen mellan abs-modulen och ecu:n.. smörj kontakter med elektroniksprej. | |
|
Mycket vanligt att ABS/DSC styrdonet går sönder på dessa bilar. Jag har bytt på flera bilar Låter lite som du kan ha det problemet. Om det är det så. Köp ett beg styrdon och koda in med NCS-expert. Styrdon brukar ligga på 1000-1500 på blocket och diagnosverktyg med bra fungerande INPA/NCS finns för 600 kr ca (jäv) Länk Kodningen är en baggis, lathund finns. Med vänlig hälsning Ola Min bil: Länk |
|
|
Jag har nu identifierat felet. Det är styrboxen (även fast det är ännu vanligare fel på äldre bmw, min är en 01) som jag öppnade (Fick skära upp baksidan försiktigt med en stanleykniv) och en av anslutningarna var av. De äldre BMW har Bosch 5.3 och jag har Bosch 5.7 styrdon och jag kan bara säga att detta är förmodligen pga vibrationer som gjort att den gått sönder och "glappade" vilket gjorde att felet kom och gick. Ett tillägg är om man måste byta styrbox så går det även att koda Styrdonet med Autocom (måste inte vara exempelvis Inpa/NCS). Ska nu lämnas till en som håller på med ytmontering då det krävs bättre utrustning än en vanlig lödkolv. Förhoppningsvis går det bra efter den blivit ansluten igen. |
|
|
Kul att du jobbar in dig i enheten istället för att bara byta den! :-) Sådant gillar jag skarpt och hoppas på att du är på rätt spår. Läge för ett mekartips? /Lennart |
|
|
Intressant att det går att koda med Autocom, måste jag prova, har en liggande. Trodde inte den gick på djupet på det viset. Mvh Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.