|
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte nyligen en e46 touring (02) och misstänker att en av bakfjädrarna har gått av. Hade tänkt lämna in bilen på mekonomen och låta dem fixa det åt mig. Jag fundera dock på om det kan vara läge på att sänka bilen och undrar därför vilka alternativ jag har? Köper man bara nya fjädrar eller behöver man köpa coilovers? Jag är inte särskilt intresserad av att få en hårdare dämpning i bilen då det är en brukis och jag premierar komfort. Tacksam för tips och input! | |
|
Jag förstår inte poängen med att sänka om det är en bruksis och du premierar komfort. Köp bara nya delar så blir den ju fräschare. Men om du ska sänka så kan inte coilovers vara ett måste. Kortare fjädrar gör det, men det behövs nog andra dämpare om du inte vill att komforten ska bli för lidande. |
|
| Jag tycker bilen skulle se trevligare ut om man sänkte den. Men du menar alltå att en sänkt bil inte går ihop med komfort? (dvs. sänkt = behov av hårdare dämpning?) | |
| Sänkfjädrar är i regel hårdare för att kompensera för den kortare fjädringsvägen. En hårdare fjäder kräver även anpassade(hårdare) dämpare för att kontrollera fjäderns rörelse, annars blir bilen studsig med allt vad det innebär. | |
|
Alright, Tack för snabbt svar Erik. Då får det bli nya originalfjädrar då det som sagt är en brukis och jag premierar komfort. |
|
| Det låter som ett klokt val. Än vad folk skriver på forumen finns det inget "sportigt" alternativ som på långa vägar kan mäta sig med originalfjädringen vad gäller komfort. | |
|
Kan tipsa om Lowtec från Schmiedmann som behåller komforten men även sänker snyggt. Du kan välja själv från 1,5 cm - 5 cm. Du kommer inte känna någon komfortskillnad, har kört med dessa själv på olika tidigare bilar samt på en del polares bilar, som har velat ha lägre men bibehållen komfort. |
|
|
Alt är H&R Sport de är snäppet sportigare i sättningen, men också ganska komfortinriktade och mjuka. Sedan har du Eibach Pro-Kit de sänker inte speciellt mkt, men behåller också komforten hyggligt, men motverkar krängning och har Anti-Dive funktion, med hjälp av komposit-armerade fjädrar. |
|
|
...jämfört med något gammalt och trasig, är nog vilket alternativ som helst både bättre och bekvämare ;) Orginal kan ju vara lite väl dyt - så kåla upp alternativen. |
|
|
Det blev till slut så att jag beställde fyra nya H&R Sport från ebay.de. Återkommer med hur jag upplever komforten så fort jag installerat dem. Tackar för all input! |
|
|
Lycka till |
|
| Väntar med spänning att få hem mina nya KW V3 :D overkill då det blir mest för gatbruk, jo tack jag vet..men fick sån djäkla deal på dom att det var fånigt att inte ta dom, blev bra mycke billigare än med en uppsättning V1! | |
|
Just det, lovade ju att återkomma. Blev en jävla skillnad med H&R-fjädrarna. Pyntade runt 1400 kr och det var det ju helt klart värt. Avesvärt mycket skönare känsla - blev faktiskt riktigt kul att svänga med bilen. Upplever inte bilen heller som stötig. Rekommenderas! |
|
| Blir så då biltillverkarna lägger ner ninst kostnad för hela utcecklingen av på just stötdämpare/fjädring och chassi, så att det blir en förbättring glasklart;) | |
| H&R säljer ju även hela kit med sänkfjädrar och stötdämpare. Finns bl a ett komfort-kit. Inte så dyrt heller, runt 4000-5000kr för ett helt kit och säkert komfortablare än en Eibach/Bilstein B12-kit som har Bilstein Sprint-dämpare och Eibach Pro-Kit fjädrar (köpte detta till E46:an). | |
| Har hittat ett kit med stötdämpare och fjädrar från MTS-Technik. Någon som vet om det är något att ha? Kostar ca 2200:- för dämpare och fjädrar från MrTuning, se Länk | |
|
Det blev till slut ett coiloverkit från MTS-Technik. Jag monterade först dom i fram och sänkte ca 30mm. Väghållningen kändes mycket bättre, men fortfarande lite sladdrig bak så klart. Nu i helgen monterade jag fjädrarna och dämparna i bak och sänkte endast ca 15mm. Bilen studsar dock en hel del i bakvagnen, speciellt i låga hastigheter. I högre hastigheter märktes inte så mycket. Har sökt lite på forumet och det verkar som att det blir studsigt med coilovers. Men är det något man kan göra för att få det bättre? |
|
| man brukar få vad man betalar för när det gäller komfort-biten tyvärr. | |
| Efter några dagars körning så har det blivit bättre. Grejerna kanske måste sätta sig lite. | |
| :-) | |
|
Andreas, Kan du betätta lite hur du upplever kv 3 kitet ? Har själv ett sånt i kikaren , men vågar inte riktigt slå till då jag läst skräck historier på Amerikanska BMW sidor om dom ... Bl.a. Att dom efter en tid börjar ha en massa oljud , stag går av å sen det värsta att dom ändrar vikt fördelningen på bilen( 50/50 borde det va från BMW ). Sen sätter ju folk kv 3 på sina ferraris å Porsches så crap kan dom ju inte va :) Va betala du ? Ca 1900 eur för ett kv3 till min bimmer från Tyskland . Schmidman tar ca 3000 eur för samma kit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.