AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.648

orkeslös 520d e61 -07

su
34
sunkann
525i -92
Min 520d med m47 motor på 163 hk kan bli orkeslös hux flux.
känns som turbon inte laddar eller liknande för den orkar ingenting men går jämnt och hackar inte.
Känns som det händer när jag ligger på jämn hastighet en stund. vissa gånger kommer den igång själv efter man tryckt ner gasen en stund. Ibland får man stänga av motorn en kort stund och starta igen.
Nyligen gjort service med nytt bränsle filter Luft filter och olja.
kände i samband med servicen på turbon som inte känns ovanligt glapp eller seg..
Motor lampa eller andra varningar kommer inte upp när detta inträffar.

Hej ! Du bör nog åka och kolla om det finns nåt i felminnet,men troligen är det kärvande reglerstag till turbon. Ett vanligt förkommande fel som kan avhjälpas med att smörja/leda upp staget och sen smörja det med ett temperaturtåligt fett!
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Låter troligt att det är VNT regleringen av turbon. Tycker att det borde tända motorlampan men det ska iaf ge felkoder om den inte får upp laddtrycket.

Är du hemma på datorer så går det t.ex via DIS (säkert många andra program också) att köra VNT regleringen manuellt med motorn avstängd. Har man inte koll på hur det funkar så har man det efter att ha kikat på denna video. Får be om ursäkt för att det var VAG i filmen, lite som att svära i kyrkan ;)
Länk
På min 535d var det en trycktransformator som var kass. tänder inga motorlampor men finns felkod om du läser ut isf. Blev också samma fenomen när en vakuumslang lossnat till Trycktransformatorn, så det går ju kolla ganska lätt.
fi
8
firebeard
528ia Touring -99
jag skulle tippa camaxelsensorn, elektroniksprej i kontakten kanske, den spöka på min bil vilket gjorde bilen extremt seg men ändå jämn gång
mp
18
mpe17
535D M Sport F11 2014 LCI
Min 535d var i somras döseg under 2700rpm. Googlade som en galning under några dagar och hittade att det troligtvis berodde på vacuum-slangarna som är dragna lite dumt förbi varma ställen runt motorn. Meckarn bytte de han kom åt utan att behöva riva halva bilen och efter det går den som en raket igen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Är det ens VNT turbo på 163 hästarn?
Utan att läsa felkoder vet du ingenting. Att sitta här och häva ur sig gissningar hejvilt baserat på den lilla infon du lämnat känns tämligen oprofessionellt men varför ska jag vara sämre än alla andra :)

Därför gissar på igensatt/för högt mottryck i partikelfiltret.
Kolla både felminnet och skuggminnet (i bland finns bara koden i skuggminnet)

sunkann
525i -92
Dykte upp idag igen på lång turen men hade en mer gungande gång liksom , uppför backe ville ligga i 110 men bilen orkade bara 90, men liksom gungade lite lätt fram som att man pendlade med gasen. Slö sedan lite ork slö igen lite ork slö igen pendlade med sekund intervaller precis som man pendlade lite med gasen. (Full gaspådrag användes)
Var som problemet aldrig funnits efter en snabb omstart av bilen

Tänkte göra nytt försök att installera inpa igen och se om man kan få fram nånting den vägen
su
34
sunkann
525i -92
Nu skall felsökningen tas upp igen då jag äntligen fått inpa att fungera på datorn.
Skall läsa ut felkoder ikväll är det tänkt.
Finns det några tester man kan göra för att utesluta/lokalisera fel?
su
34
sunkann
525i -92
Har nu läst ut felkoder och fått följande:
3F57
3EC0
4521
4530
4C03
4191

49F2
3FF0
4B90
4677

Har haft lite problem med att bilen gått i stöldläge vid batteritorsk ena gången och visade andra problem vid ett annat tillfälle så raderade dom nu och ser vilka som kommer tillbaka när problemet uppstår igen.

Tänkte ladda upp protokollen men vet inte hur man gör tyvärr
su
34
sunkann
525i -92
Felkoden 3EC0 är återkommande trots upprepade raderingar, vilket tyder på fel på kamaxelgivare,

Översätte ett stycke från inpa med google translate:

Ingen signal testförhållanden ännu inte uppfyllts fel har inte uppstått fel skulle inte tända en varningslampa orsakar fel som inte är inskrivna i skugga
Miljö Villkor 1. Block giltiga ( fel inträffade endast en gång ) miljöförhållanden 2. Block giltiga ( fel redan inträffat flera gånger )

kein Signal Testbedingungen noch nicht erfüllt Fehler bisher nicht aufgetreten Fehler würde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen Fehler nicht im Shadow eingetragen Umweltbedingungen 1. Block gültig (Fehler nur einmal aufgetreten) Umweltbedingungen 2. Block gültig (Fehler bereits mehrmals aufgetreten)

Skall börja med att se så alla kablar är anslutna och inte skavda eller så.
Är det något mer man kan göra innan jag beställer två nya givare och byter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.