AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.349

Hur ofta ska stiften bytas?+några andra frågor!

Har en E38 (750iA-96)som jag kört c:a 500 mil sedan jag köpte den! Bytt alla oljor + filter på den ganska omgående då jag köpte den, men även fast den går perfekt (drar mkt bensin i o för sig),tänkte jag att det vore läge att byta stift! Vad är det för bytesintervall på tändstift ?

Och är det nåt annat jag bör kolla upp med tanke på den höga ( korta lokala körningar mestadels ligger den på 2,1-2,3L /milen )förbrukningen ?

Dom gånger jag kör längre sträckor drar den enligt FD runt 1,1-1,2L/milen, och jag har en genomsnittlig
förbrukning enligt FD på 1,93 på c:a 500 mil ! Men jag vet att det inte går att lita på vad FD säger,för att
när jag kollat vid tankning och räknat på det måste jag lägga till 0,1-0,2 ungefär !

Jag brukar tanka 98 minst varannan tank, och ibland hälla i antingen Redline bränsletillsats eller Tripak
med en kapsyl 2-takts olja,och det har jag gjort dom senaste 25 åren i olika BMW bilar jag haft, men
nu när den "nya"bensinen E10 kommer införas blir jag osäker ! Jag har haft i detta eftersom jag har fått för mig att den elektriska bensinpumpen smörjs bättre! Jag har säkert haft ett 25-tal BMW bilar och aldrig behövt byta b-pump.Men bandar sig dessa tillsatser+2-taks olja lika bra i E10 ???
Bytesintervallet på stift anges oftast på förpackningen.
Vilken typ av stift står i instruktionsboken.
Kan även stå Bytesintervallet.

Tillsatser ger placebo effekt och 2T vid tankning gällde på 80 talet och Bosse Bildoktorn ;)
98 oktan är ett vettigt val idag som bränsle då andelen etanol inblandningen är lägre i den än 95 oktan.
Etanol är helgbränsle inte motorbränsle !!
ha
60
haramato
740iA-96
Har du inte kollat så kolla om du har felkoder. Min 740 började ta märkbart mer bränsle, det visade sig vara en lamdasond som gett upp (Bilen gick bra ändå). Bytte båda, nu är förbrukningen tillbaka till lite mer anständiga siffror. Enl FD så tar den nu 0,97 i hyfsat jämn 130-fart(enl mätare) i praktiken 1,06, i 110fart är mina siffror 0,89 resp 0,96.
Sen sätter du i NGK v-line30, så har du stift i 10000mil :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror som sagt på vilka stift som monteras...

Om du har/använder NGK BKR6EK (traditionella tvåelektrodsstift), håller de i ca 5000 mil (enligt BMW:s serviceintervall, håller troligen lite längre i verkligheten vid "normal" körning).

Använder du fyrelektrodsstift med mittelektrod i Platina som NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP, håller stiften i 10.000 mil enligt samma resonemang som ovan. Dessa stift rekommenderar BMW att man uppgraderar till pga längre livslängd och bättre självrenande egenskaper.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ha
60
haramato
740iA-96
Vad jag förstår är väl just v-line 30 samma som NGK BKR6EQUP ? (Därav 10000mil) Eller finns det ytterligare något som ingår i v-line30?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
NGK säljer BKR6EQUP i olika kartonger - VL30 = samma stift som de som är märkta "Laser line" BKR6EQUP - själva stiften är identiska med samma märkningar men kartongerna skiljer sig åt.

Dessutom leverar NGK samma stift till BMW men då står det även BMW på porslinet (och BKR6EQUP på sockeln).

Mvh
Johan B

Tack för svar ! Jag ska kolla avgasvärdena, men byter stift nu i veckan !
Hade 12 st liggande som jag köpte ifrån England för några år sedan !
Det är NGK BKR6EQUP ! Jag var lite osäker om dom passade min motor,men jag kollade på Realoem,och där finns dom med,men tydligen ska man kolla i några infopapper gällande detta! Men det är nog bara det som Johan B nämner!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inga konstigheter - det är bara att byta rakt av - samma mått etc. på stiften.

Tekniska informationen som BMW hänvisar till är bara lite info om varför BMW rekommenderar fyrelektrodsstiften med platinamittelektrod.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.