AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.945

Tankar och råd kring cabriolet?

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej!

Står nu inför att köpa en cabriolet inför sommaren!

Bilen skall rymma minst 3 personer varav ett barn.
Jag själv är stor på 100+ kilo och nästan 2 meter så bakom mig lär ingen sitta =)
Vad bilen drar eller kostar att serva är inte av stor vikt.

Vad har ni för tankar kring följande:

BMW E64 (med V8)
BMW E93 (med 6cyl)
Mercedes C209 (med V8)
BMW M3 E46

BMW's problem med E63/64/65 V8 motorn är jag redan familjär med då jag ägt ett gäng 745 & 750's för ett par år sedan!

Fyll gärna på med andra alternativ också!
Om barnet inte sitter bakvänt så skulle en 997 Carrera cab funka fint. Mycket trevligare än BMW/MB cabbar tycker jag, iofs lite partisk :-)

JC på TopGear fällde för ett tag sedan kommentaren "...only Hitler looked good in a four seat convertible". Om man sedan håller med om detta eller ej är en annan sak...
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Jag hade valt E93 M3 eller 335i. Ett prisvärt underskattat alternativ är en 9-3 Aero 2.8T eller Turbo-x Cabriolet men helt omöjlig att få tag i. Men de går gött och låter skönt.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Baksätena i t.ex. E63 är ingen höjdare för alla äldre än 10 år...
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En plåtcab är mitt tips, blir så mycket tystare när taket är uppe.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ta fram kapen och fixa till Panameran annars...? Unik :)

Men seriöst, så handlar ju allt om budget - av de du listade skulle jag välja 6-serie cab, blivande klassiker tror jag! Plåtcab är bara onödig vikt, med tanke på att du har andra bilar om du önskar färdas under tak..
Ja plåtcab är trams, då kan man lika gärna köpa coupe :-)

En viktig detalj som jag uppskattar mycket är att kunna öppna/stänga suffletten under färd. Otroligt skönt!
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej!

Tack för era synpunkter och inlägg!

Eftersom att jag tog med bilar som ligger under 200k på blocket så har jag dessvärre inte budget till mer än det. Möjligen att jag kan sträcka mig något längre vid rätt bil!

Som redan nämnt spelar inte just själva bilen överdrivet stor roll.
Bilen kommer aldrig gå med taket uppe ändå då det blir en ren "nöjes bil"

Sonen är 5år så kanske funkar en 6-serie bra då! (så länge ingen vuxen skall sitta bak) är en E92a större bak?
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hej igen!

Suttit och surfat och drömt mig bort sedan jag skrev förra inlägget för 2 timmar sedan..

Tyskland har bra mycket flera bilar och kollar man tex E92 335i så börjar bilarna bra mycket billigare i pris än vad man betalar här i Sverige.

Om man då anlitar en firma som importbil.se så bör man ju ha en nyckelfärdig bil hemma här i Sverige till ett OK pris. Några synpunkter?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja, E92 är en coupe.. ;) Nä men det är väl ett förnuftigt val, om ej lika "speciellt"!
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Det blev en 335i -07

Tyskimport för ett par år sedan men rullat i Sverige ett par år!

Bilen har riktigt fin spec med mycket utrustning.
Det enda jag faktiskt missade både när jag kikade utrustningslistan på nätet och provkörde bilen var att den saknar farthållare!?

Vem betalar extra för Infällbara speglar, Navi, HiFi, M-sport, 19", Telefon, Ljuspaket och allt möjligt som bilen har men inte ynka 3-5000:- för en farthållare?

Som jag förstår det skall det vara relativt enkelt att utrusta bilen i efterhand med just farthållare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.