|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle behöva hjälp med att tolka en felkod som jag har på min 530ia-01:a. Felkod jag får ut är P0345. Jag har fått fram att det är nåt fel på kamaxelgivare. Det sitter ju två givare, vilken är det? Felet uppkommer bara ibland och därför misstänker jag glapp i kabel eller kontakt, men skulle ju underlätta om jag fick reda på vilken givare jag ska börja undersöka. Kan man mäta upp givaren? | |
|
Hade läst fel!!!! Det var felkoderna P1345 och P1343!!!! Nån som vet vad de står för och vad som måste göras? |
|
|
Här har du en komplett (?) lista på bmw-specifika obdii-koder. Länk /Lennart |
|
|
Tack Lennart! P1343 Misfire Cylinder 1 With Fuel Cut-off P1345 Misfire Cylinder 2 With Fuel Cut-off Detta märks framför allt när motorn är varm. Det kommer inte alltid. Vart ska man börja leta? |
|
|
Jag har iofs. en lambdasensor efter kat. Bank 1 som det är fel på. Den ska bytas idag fredag, misständningsfelen kanske löser sig då med? |
|
|
Hej Lennart ! Kan du ta fram lista till e60 också? IL |
|
|
Den listan var nog inte modell anpassad, samma koder på flera modeller! Listan hade bl.a. Felkoder för V8 men det har inte jag. |
|
|
Hej, Som Patrik5serie skriver, är P1xyz-koderna tillverkar-specifika. D v s BMWs P1-koder gäller endast BMW, Fords P1-koder endast Ford o s v. Så du, IL, bör också kunna få ledning av den ovan länkade listan. Det kanske inte kan uteslutas, att BMW internt någon gång ändrar dessa koders betydelse, men det vore ju i så fall utstuderat dumt och bara ägnat att röra till saker ordentligt (vilket i o f s ibland verkar ingå i strategin mot DIY och icke-märkesverkstäder). Här är f ö en felkodslista, som publicerades i forumet år 2008. Länk Den tråden är ganska lång, så jag har bara läst inledningen. Kanske följande information gömmer sig där i något av inläggen där också: OBDII Struktur Inledande bokstav: B=Body C=Chassi P=Powertrain U=Network Första siffran: 0=Generic 1=Manufacturer specific Andra siffran "identifies the system where the problem is located": 1=Fuel and air metering 2=Fuel and air metering (injector circuit malfunction only) 3=Ignition system or misfire 4=Auxiliary emission control system 5=Vehicle speed control and idle control system 6=Computer output circuits 7=Transmission 8=Transmission Tredje och fjärde siffrorna "identify what section of the system is malfunctioning". (Ovanstående struktur gäller utan undantag, om koden är generisk, d v s börjar med P0.... Om de märkesspecifika koderna, eller övriga som börjar med B, C eller U, följer samma mönster, måste jag låta vara osagt. En del exempel tyder på det, men jag vet inte säkert.) /Lennart |
|
|
Bytte sensor2 bank1 idag. De nollade felkoderna och nu när jag kom hem så läste jag koderna igen och då hade P0140 pending kommit upp!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.