|
|
|
|---|---|
|
Hej. Vi har en F11 N47 -12 i familjen som nu rullat 6000 mil. Motorn är riktigt skitit och jag undrar om man ska göra en motortvätt på den. Vilja nackdelar finns det me det? | |
|
Inte riskfritt, med motortvätt + högtryck, men det är det enda utvägen för att få det helt rent. Köp CRC motortvätt alt avfettning av bättre sort, spruta på och låt verka i ca 3-5 min. Spruta aldrig länge på samma ställe, utan svep över hela motorrummet, men börja med insida av motorhuven, och arbeta dig neråt och kör motorrummet och avsluta lite snabbt med motorn, men undvik elkablarnas anslutningar från direkt högtryck i den mån det går. Kapsla dessa om det är några synliga och utsatta isf. Tag sedan en svamp och en hink med shampo samt spruta lite avfettning direkt på svampen och kör på alla nåbara och synliga ytor. Svep av det med högtrycket. Vänta några minuter och kör en runda tills motorn blivit varm och vattnet i mottorrummet torkat. |
|
|
Började fundera på det samma med min. Motorn var väl inte direkt skitig, men väldigt dammig. Men till min överraskning så såg jag häromdagen att motorn plötsligt blivit ren... Dom hade visst gjort en motortvätt sist den var på service. Vet inte om det ingår i servicen, men riktigt nöjd blev jag:) |
|
|
... det finns i princip bara nackdelar med motortvätt. Nu har BMW varit duktiga och gömt mycket elektronik bakom plasten, men likväl... det är lite som att leka med elden. Jag brukar använda svamp och schampoo. Är det så att den blivit riktigt skitig så kan man som Beolab skriver använda speciellt medel för motortvätt (men diskmedel brukar gå bra till det mesta). Högtryck använder jag aldrig i motorrummet, men gärna högtryckstvätten fast på lägsta nivå. Och sedan, kör en lååång runda för att varar säker på att fukten dunstat. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Brukar ta kompressorn och blåsa bort den värsta skiten. | |
|
Jag har motortvättat åtskilliga bilar utan några som helst bekymmer. Mina C5or kör jag över ett par gånger om året, alltid med högtryck. Det gäller att gå över med långa, svepande drag och inte stanna till på någon punkt. Har aldrig haft något som helst bekymmer - trots att franska bilar ju är ökända för elfel... ;) Gör för övrigt samma sak med Z3an. Avfettningsmedlet som jag använder är i regel Surfex HD. /Masten |
|
| Torkar av motorn vid varannan tvätt, så blir den aldrig riktig skitig. Vågar inte att använda för mycket vatten. | |
|
BMW har som bekant tyg i innerskärmarnarna nuförtiden. Tog "luftfilterspray" som jag sprayade från hjulhuset. Sedan dess dammar det inte alls på samma vis. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.