AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.681

Lampa för batteriladdningen lyser, 750 e38 -95

co
45
copco
E38 750i -95
E92 335ia -10
Hej!

Som rubriken lyder så började lampan för batteriladdning lysa en dag när jag var ute och åkte, efter det så lyser den varje gång jag startar bilen.
Min fråga är då vad detta kan bero på, att batteriet inte laddas som det ska, förstår jag. Dels så står det i handboken och dels så har jag mätt upp över batteriet att det tar emot endast 12.47 V.

Men kan detta uppkomma av enkla orsaker som är värt att kolla upp innan jag gör något radikalt som byter generator. Bilen har rullat 12500 mil

Tacksam för alla svar!

Mvh Adrian
co
45
copco
E38 750i -95
E92 335ia -10
Ingen? :(
Nästan till 100% har du fel på generatorn ! Om du mäter med en multimeter på batteriet när motorn är igång, ska du ha mellan 13,8-14,5 volt !
Det kan vara endast laddningsregulatorn med kolhållaren som är dålig,men bäst är nog att antingen låta nån renovera generatorn eller byta ut den !

Jag har låtit en firma i Stockholm( Blixtservice ) renovera ett flertal generatorer+
startmotorer åt mig och andra,och det har alltid blivit perfekt till ett överkomligt pris!

Jag har även köpt generatorer från Tyskland genom Ebay! Tagit hem vattenkylda,nya generatorer till BMW ( M62 ) vid två tillfällen,och det till ett mkt bra pris inkl frakt på 3 dagar ( c:a 2500:-),som BMW tar runt 10000:- för !
Glömde en sak! Kolla så att det inte finns andra grejer som inte fungerar.Jag har en
E38 som plötsligt började varna för dålig laddning (lampan blinkade och lös lite hur som helst),men även ABS+ASC blinkade till och bakrutegardinen gick inte att få ner!
Då var det strömbrytaren till tändningslåset som glappade.

Jag läste av felminnet i bilen och såg att det fanns fel på strömtillförseln i bilen !

Detta är ett väldigt vanligt fel på E38,E39+E46.Jag har säkert bytt ett 15-tal genom åren, och det har varit lite olika felsymtomer,tex radio ur funktion,växellådan går i
nödläge mm

Lycka till o berätta gärna hur det har gått!
co
45
copco
E38 750i -95
E92 335ia -10
Det verkar inte bättre än att det är generatorn...
Intressant det du beskrev! Jag upplevde nämligen exakt det igår, men det berodde förmodligen på att batteriet hade för lite kräm kvar och generatorn är tvärslut, för efter någon kilometer så lade bilen av under ett vackert ljusspel från alla varningslampor, haha.

Tyvärr kommer jag inte åt att mäta direkt över generatorn. Det är lite trångt i vinkel12:an! Men jag får riva loss den vid bästa tillfälle så får vi se. Återkommer längre fram!
Hej ! Du kan ju mäta på + punkten och chassie(-),så får du en hint om generatorn
laddar eller inte ! Säkrast är ju att mäta på utgående från generatorn,där du med "rätt"instrument kan mäta både Volt och Ampere! En generator som är helt paj för du ut endast batterivolt eller lägre när du mäter i motorrummet!
co
45
copco
E38 750i -95
E92 335ia -10
Hej!

Jag vill bara skriva att jag bytte generator på bilen och efter drygt 100 mil så fungerar det fortfarande utan problem. Den Laddar fullt nu och ingen batterisymbol lyser.

Mvh
Adrian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.