AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.478

PPK på en 2,0d automat en blåsning?

Transocean
Har en E90-2011 320dA. BMW vill byta konverter på lådan innan PPK installeras. Dock är det samma konverter enligt Realoem på min bil och på kittet? VTF????
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Konverter? Menar du momentomvandlaren? För den byts ju på PPK om du har automat. Det är därför PPK för automat är dyrare än för manuell.

Jag har för mig att PPK för manuell kostar 11 och för automat 18.

Vilken del menar du?
Transocean
Ja, momentomvandlaren menar jag naturligtvis, så heter det på svenska :-)

Samma delnummer på PPK-momentomvandlaren och originalen på en 320dA.

Länk
Transocean
Ok, är det ingen som vet varför BMW vill byta momentomvandlare i samband med PPK-installation då det är samma delnummer på originalen och PPK-varianten?

Även 123 D med 204 hästar har samma del.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Vet tyvärr inte svaret, men det enkla är väl att fråga BMW?
Transocean
Enligt BMW byts den för att "säkerställa marginer på lådan". Sen att det är samma del nr på dom kunde inte min lokala BMW-verkstad förklara. Verkar som en blåsning. Performancedämparen till en E90 320D är den samma som originaldämparen; dock utan inmat och med dubbla utblås.
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Om du har en 177Hk byts momentomvandlaren men som jag har läst mig till så behövs den inte bytas om du redan har 184Hk då den momentomvandlaren redan är monterad tillsammans med den nyare motorn.

Se: Länk

Eller är det så att de har uppdaterat monteringsanvisningarna så även 184 Hk får en annan momentomvandlare?

Vad fick du för pris?
Transocean
Har "de-tuned" varianten med 163hk, dock med 380nm. En "lågskattversion av 184 hk varianten" för Norge och Belgien. Samma momentomvandlare som fulleffektversionen har då vridet är det samma.Det vill säga S-126. Effekten är reducerat på pappret.

BMW i Krefeld ville ha 2300 € för uppgraderingen med omvandlarbyte, min lokala lite mindre omräknad i norska kronor, dock med byte av momentomvandlaren.
Nu skall det tilläggas att de flesta som jobbar med kundservice hos BMW är tvättäkta idioter. Bara ett exempel.

Mailade fram och tillbaks ca 10 gånger med en BMW-Partner i Innsbruck för service.
Efter diverse mails som senare blev obesvarade pga sjukskrivningar hamnade jag hos en tredje kundmottagare som faktiskt gick att maila med. Och jag skriver flytande tyska. Trots allt visade det sig att priset var fel, och det allra bästa var att när jag levererade bilen som avtalat klockan 08.00 den 25.02.2015 hadde dom glömt mig helt och hållet vilket betydde att jag fick bilen först 17.30 och inte före 10.00 som avtalat. Nollställning av service-indikator var heller icke gjort. Den sista mekanikern som skulle lämna bygget hoppade dock i bilen och nollade allt.

Det räcker för att mata in bilens VIN på datorn för att se vad det är för inmat. Jag kan inte förstå varför en s 126 omvandlare skall bytas mot en s 126 omvandlare; om inte det nu är så att BMW medvetet vill blåsa sina bättre kunder (dom som gärna väljer automat + utrustning för 150 000)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.