AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.877

Kamkedjebyte på garanti E91 2008

to
19
tobhund
318d -08
Var inne på BMW för några veckor sedan och skulle kolla upp service. I samband med att nyckeln lästes av fick jag info om att BMW ville göra ett byte av kamkedjespännare och vid behov även kedja och att detta var en kostad BMW stod för då det var ett produktionsfel.

Jag bokade in en tid och lämnade bilen, fick tillbaka den dagen därpå och fick info att de ville ha in den igen för ett byte av den övre kamkedjan. Bokade ny tid, lämnade in bilen, blev uppringd 2 dagar senare och fick info om att de inte fick loss spridarna. Åtgärden var att de skulle få ligga i oljebad och att jag skulle fortsätta att köra med bilen en vecka för att sedan lämna in den igen.

Körde cirka 4 km sedan började den vibrera kraftigt i motorn. Fick saftig rövpuls, stängde av och ringde verkstan. Fick beskedet att köra dit den då det förmodligen hade läckt in olja i cylindrarna vilket gjorde att motorn misstände. Körde den till verkstan ca: 2 km och parkerade lämnade bilen och fick till svars att de skulle kolla på den. Sedan dess har det varit tyst, har jagat verkstan men ingen svarar när jag ringer.....

Det jag undrar över är vilka rättigheter jag egentligen har? Ifall verkstan har haft sönder något så måste väll de stå för lagningen speciellt eftersom det var på BMW's begäran som jag lämnade in den speciellt med hänsyn till att den fungerade problemfritt när jag lämnade in den ?!

Skall åka till fjällen till helgen och har beskrivit min problematik med att jag står utan bil men de säger att de inte har någon lånebil tillgänglig i helgen, vad har jag rätt att kräva?

Tacksam för svar från någon kunnig i ämnet......
Vilken verkstad?
to
19
tobhund
318d -08
Björkmans bil Skövde
Håll dig borta från den verkstaden. De tar inget ansvar för det arbete de gjort. Jag bytte kedja där och efter det uppstod ett missljud som de inte vill veta av. Bilen varnade även för lågt oljetryck och de avböjde starkt från att köra bilen från firman. Efter några dagar utan att de gjort någonting över huvud taget sa de bara att de inte tänkte göra mer på den här bilen. Det låga oljetrycket beror troligen på att oljesilen är igensatt med plastdelar från kamkedjans löpdelar och oljesilen ska de kontrollera vid kamkedjebyte. Bilfirman som jag köpte bilen av och som stod för kostnaderna med kedjan rekommenderade att stämma dem.

Jag hoppas det löser sig för dig, men lämna aldrig in den dit igen.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Detta hörs intressant och över förväntan. Vi letar efter en begagnad BMW, men har då valt bort motorer med tvivelaktig kamkedjespännare. Kan man få en säker lösning på problemet blir det mycket mer att välja på!

Har några frågor kring detta som kanske någon kan svara på:

1: Ersätter man med en förstärkt kamkedjespännare eller är det samma tvivelaktiga kvalitet som original?

2: Vilka motorer och årsmodeller gäller det?

3: Finns det "spärregler" typ att bilen skall vara fullservad på BMW?

MVH Lansman45
to
19
tobhund
318d -08
Uppdatering:

Var i kontakt med verkstan idag, de hade haft sönder en spridare visade sig. Det har nu beställt en ny och skulle byta denna. Har det inte lyckats laga bilen till på torsdag blev jag lovad en kombi lånebil för min fjällsemester.

Får se om de håller vad de lovar....

@Lansman45

Jag har inte svar på dina frågor det jag kan säga är att min bil är en 318d från 2008 med strax över 15 000 på mätaren så jag blev också förvånad när BMW ville ha in den och ta detta på garanti.....jag har själv inte noterat något missljud tidigare....

Min bil är inte servad fullt ut på BMW. I min ägo har den dock endast servats på BMW verkstad.

Tipset är väll att ringa BMW och kolla.....
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Finns en tråd om detta på 1-forumet

Länk
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack för länken Periodaren, den var intressant. Tyvärr verkar förvirringen vara stor både bland ägare och hos BMW.
Det verkar än så länge vara oklart vilka bilar som berörs, hur BMW skall agera, om det är bättre komponenter som sätts in osv.
Slutsatsen för oss blir att undvika N47 vid begagnatköp tills "röken har skingrats".

MVH Lansman45
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.