|
|
|
|---|---|
|
Tjena bimmer bröder! Jag är en kille på 18 bast och äger en bmw av ovanstående modell, som sagt så funderar jag på att byta till ett öppet sportluftsfilter och jag undrar om man måste höja/sänka insprutet något snäpp? tänkte mig något billigt från biltema som den här Länk men jag är alltid öppen på förslag till andra varianter! | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det behövs inte. Motorstyrsystemet mäter ju luften som sugs in och vet därigenom hur mycket bränsle som skall tillsättas. Skulle nu den vara en aningens effektivare att suga in luft så kommer den också att märka detta och tillsätta en gnutta mer bränsle. Mätningen görs via luftmassamätaren, dvs den mäter hur mycket luften väger som sugs in, för det är egentligen vikten (dvs antalet syremolekyler) som är det intressanta. Luftmassamätaren är en en lite större tub som sitter mellan luftfiltret och gasspjället. Så allt som händer innan luftmassamätaren är inte så intressant, från mätsynpunkt. Luften kan passera partysugrör om den så vill, luftamassamätaren skulle inte bry sig det minsta :-) Det skulle fortfarande bara mäta hur mycket luft som sugs in. På den typ av motorstyrsystem du har på din bil finns inga (enkla) justeringsmöjligheter. Går naturligtvis att ändra i mappen, men det är inget man bara gör genom att öppna Notepad på datorn och skriver in en ny siffra :-) Nu brukar det generellt sett inte finnas så mycket restriktion för motorn på insugssidan på modernare motorer, så vinsten är troligtvis minimal (men insugsljudet förbättras iallafall). Sen vill jag minnas att det är en pågående debatt huruvida oljan som används till många öppna luffilter kan skada den känslia luftmassamätaren eller inte. Luftmassamätaren är oftast en tunn tråd eller en tunn film, på din motor vill jag minnas det är i form av en tunn film. |
|
Tack för ett hjälpsamt svar! skulle inte påstå att jag är den smartaste mekaren på planeten men det är väll värt ett försök? Jag har läst om det som du säger att luftmassemätaren kan ta skada av ett öppet filter men åt ena sidan så är jag egentligen bara ute efter ett lite "goare" ljud om man säger så ;-) i värsta fall så får man väll bara skaffa en ny LMM för e större peng... |
|
Ett härligare insugsljud ska minsann inte underskattas! Jo, en sak till. Originalinsugssystemet tar (kall) luft utifrån. Det är alltid kallare luft utanför motorutrymmet än inuti. Det kan faktiskt bli ganska varmt där under huven. Kall luft har högre densitet, den innehåller mer syremolekyler helt enkelt. Och då kan man tillsätta mer bränsle. Och man får en större smäll i cylindern - kort och gott mer effekt. Monterar du ett öppet luftfilter kommer du (om du inte gör något åt det) att suga in den varma luften inuti motorutrymmet. Så den lilla vinst du eventuellt får med friare insugsvägar förloras omedelbart genom att du suger in varm luft. Man kan göra en ganska grov mätning på detta. Sätt en vanlig billig utomhustermometer (en sån där med en sladd och sensor i slutet) och fäst den vid det öppna luftfiltret med ett buntband och kör en längre runda och kolla vad lufttemperaturen är. Den temperatur du läser av är ju ganska nära den temperatur som det öppna luftfiltret suger in. Och utomhustemperaturen vet man ju om. Därefter kan man ganska enkelt räkna på hur mycket effekt man förlorar pga temperaturökningen (man ska inte underskatta hur mycket mindre syremolekyler det finns i varm luft). Luftmassamätaren tar som sagt aldrig någon skada av ett öppet lufftilter. Fungerar finfint med ett sådant. Det är just oljan som används till dessa öppna luftfilter (för att de ska fungera som de var designade). Vet inte om just ALLA öppna luftfilter använda olja eller om det finns olika typer här. Eller det kanske är bara de luftfilter som man kan rengöra och återanvända som brukar använda olja. Som sagt, här saknar jag en del kunskap om vilka olika typer av filter som finns. Vad är det Biltema har för typ? EDIT: Tog en snabb flukt i katalogen och till den typ av filter du länkar till nämns inget om tvättbart, så det *verkar* som att dessa är engångsfilter utan någon olja. Sen finns det art.nr 32-331, 332 och 333 och där står det att just dessa är tvättbara och sedan finns ett rengöringskit (art.nr 32-330) som jag antar är till dessa tre. Men som sagt, är inte säker. |
|
Jag ska minsann gå in och läsa lite själv på de olika filter som biltema har att erbjuda. Tack så mycket för hjälpen! |
|
Ska också nämnas att jag inte har någon info som supportar vare sig den ena eller den andra teorin (huruvida oljan är skadlig eller inte). Vet bara att detta brukar diskuteras livligt. I ärlighetens namn så har det sålts massvis av tvättbara filter, och de flesta motorer från typ sekelskiftet använder ju någon typ av luftmassamätare. Så det används ju ganska flitigt om vi säger så. Kanske denna info har uppstått av att man fullständigt dränkt luftfiltret i olja (ju mer desto bättre - principen) dvs inte följt anvisningarna och på så sätt skadat den känsliga sensorn? Som sagt, har ingen info/kunskap att säga det ena eller det andra om just detta. |
Tog mig en snabb titt på K&N hemsida och de är tydliga med att den lilla mängd olja som används inte kan skada några sensorer (ok nu är detta företag extremt biased men de har iallafall inte ignorerat myten utan tar upp en diskussion/undersökning om den iallafall) Länk Min personliga åsikt är att så länge man håller sig till tillverkarens skötselråd och inte dränker filtret i olja så är det inga som helst problem. Här är lite info från K&N angående oljning av deras filter Länk |
En notering kring effektförlust pga ökad insugsluftstemperatur: En tumregel från de böcker jag läst är man förlorar ca 1% effekt för varje 7 grader C ökning. Vi antar att temperaturen på insugsluften ökar från 15 grader C till 50 grader C när man monterar ett öppet sportluftsfilter (ett fullt rimligt antagande). Du kommer således att förlora runt (50-15)/7/100*150 = 7.5 hk i toppeffekt (eller ca 5% effekt över hela registret). Har du tur så kommer bilen andas en aningens bättre, men förlusterna pga den varmare insugsluften kommer att vara mycket större. Så räkna med typ 5 hk förlorad toppeffekt och ca 4% förlorad effekt över hela registret. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.