|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Tänkte ta tag i att byta baklucka då den nuvarande är helt sönderrostad. Har en reserv-lucka liggandes hemma som jag ska få lackerad. Och då är det bara själva stommen och inget annat. Någon som har gjort bytt baklucka själv och kan dela med sig av några tips? Är det bara att demontera den gamla och föra över alla detaljer till den nya? Inga nya delar man måste ha? Specialverktyg? Tänkte kanske passa på att byta gasfjädrarna samtidigt. MVH Naikon | |
|
Täcklisterna av plast har en tendens att gå sönder i clipsen när man plockar av dom. Dessa lister kostar givetvis hur mycket som helst på BMW. Brytverktyg av plast och försiktighet rekommenderas. Luckan är tung, man måste nog vara två när plockar av den. Annars är det bara och köra. |
|
| Kolla kablarna med avseende på brott, när du ändå har luckan borta. | |
|
Tjena, tack för tipset. Ska vara försiktig med clipsen och kolla kablarna. Vilken skulle ni säga är den svåraste delen? Förresten, hur fäster man t.ex nummerplåts-listen med skyltbelysningen? Och tätningslisten mellan shoppingrutan och bakluckan, bara att föra över? |
|
|
Hehe, gav mig på bytet igår. Efter 3 timmars arbete hade jag fått av shoppingrutan samt fått ner alla paneler m.m. Precis alla möjliga clipsen på plastpanelerna gick sönder, så vi får se hur det går att få på dem sen igen ;) Annars var det verkligen dags att byta baklucka. Det kändes som att det var 10 liter vatten i bakluckan som tömdes, och nästan allt var fuktskadat. Vet inte riktigt hur jag ska föra över tätningen från den gamla bakluckan. Det är ju fastklistrat... |
|
|
Någon som har någon koll på hur handtagslisten med reg.belysningen ska sitta fast? Räcker det typ med lite butyltejp eller liknande? Det är omöjligt att se hur den satt fast på gamla luckan. Länk Länk Hur det ser ut på gamla bakluckan Länk Gamla bakluckan Länk |
|
| Jag löste det genom att borra ett hål från belysningslisten till hål i luckans stomme. satte i en vagnsbult med skallen vid belysningslisten. Det blev faktiskt väldigt diskret och snyggt. Trodde inte det först. Testade även med svarta skruvar men det blev inte lika snyggt. Tror det blev två silverfärgade (galvade) M6 * 75. Skallarna syns men ser designmässigt snyggt ut. | |
|
Tack för svaret! Det låter ju definitivt som en möjlig lösning. Vilka hål använde du? Dessa två längst ut? Länk Vad för slags bult använde du? Har du typ nått mått eller vart du köpte den? Har du någon bild så vore det toppen! |
|
|
Först fotat snett underifrån. Jag har tydligen bytt ut vagnsbultarna (som till slut rostade) till andra bultar. Det blev 4 bult för bättre fäste. (Sök på Biltema insexbult RF 6*60 mm tror jag det var. Kostar 40:-) Länk sedan bakifrån där dessa knappt syns. Länk |
|
|
Tack för ett grymt svar! Schysst med bilder. Hittar inte exakt den du nämner på Biltema, är det någon av dessa? Länk Men då ingår det inte någon mutter? Man måste väl ha en mutter på andra sidan som "tar emot" skruven. |
|
|
Valde en rostfri lösning: Länk |
|
| Ah ok. Men vad hade du för mutter på skruven? | |
|
Rostfri M6 vanlig modell. Tappar du ner en i luckans mellanrum är det lite bökigt att få bort den då magnet inte fungerar så bra på rostfritt :0) |
|
|
Tack för tipset, har kört på detta nu. Köpte i för sig vagnbultar för jag trodde det skulle se bättre ut. Tyvärr hamnar dom inte helt platt utan kommer i en konstig vinkel. Men det spelar inte så stor roll, bara den sitter fast. Har ni något tips på tätning man kan använda mellan själva luckan och handtagslisten? Butyltejp är lite för tjockt, och silikon har jag för mig att man ej ska ha i kontakt med lack. Något tunnare letar jag efter. Tips? |
|
|
Varför inte köpa en ny handtagslist? Kostar inte så mycket och packning följer med, klart enklast. /wmt |
|
| Instämmer med wmt. Köp en ny handtagslist i stället. Det blir mkt bättre | |
|
Tack för svaren, körde med gamla listen ändå. Får se om jag kan få dit någon butyltätning istället. Sen undrar jag över denna tätning på luckan: Länk Den går inte direkt att flytta över till nya luckan. Hur viktig är den? Kommer det läcka in utan den? Kan man kanske köra med Länk istället? |
|
|
Lagom rolig syn när man äntligen börjar se ljuset av tunneln och ska sätta på nya luckan. Inget jag märkt för ens nu :( Jaja, den verkar hålla sig uppe på 3 av 4 bultar än så länge! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.