|
|
|
|---|---|
|
Jag skall köra till Sälen nästa vecka och undrar vilken väg som egentligen är vettigast om man kör via Karlstad. Jag tänker framförallt på den stundtals vackra men lite monotona sträckan Karlstad-Malung. Brukar köra E45 men undrar om 62:an öster om Karlstad är ett vettigt alternativ? Går den snabbare och är den mindre trafikerad? E45 är ju nedlusad med både kameror och mycket trafik... Tacksam för svar! | |
|
Har aldrig kört 62an men Google maps ger bara en tidsskillnad på 1 minut mellan Karlstad och Malung på E45 vs 62an. Något kortare väg via 62an (7 km). Om du väljer 62an får du gärna rapportera resultat, vore bra att ha ett vettigt alternativ att ta till! :) Tycker E45 bättrar på sig lite norr om Karlstad, däremot är sträckan Gbg - Karlstad numera riktigt dödstråkig. |
|
|
Jag kör alltid E45:an just för att Karlstad-Malung är en trevlig upplevelse. Problemet är snarast att ta sig till Karlstad utan att tappa livsgnistan... Alternativet för oss i Skåne är ju att köra över Jönköping, men det är ju också ett sömnpiller utan dess like. Ser gärna fler alternativ till nuvarande Gbg-K-stad-Malung! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag lovar återkoppla...lutar i ren nyfikenhet åt att faktiskt ta 62:an denna gång. En option som några kolleger använder är att köra via Oslo och sedan in i Sverige västerifrån. Fördelen är mycket motorväg men nackdelen är vägtullar och nitiska poliser i vårt västra grannland. |
|
| Jag har väldigt svårt för norska vägnätet så fort motorvägen försvinner, och det är väl i stort sett i Oslo den gör det om man ska norrut. Vill man variera vägen och kan tänka sig lite längre resväg går det väl att köra mellan Vänern och Vättern, men det finns inte många vägar från Gbg som inte är sömnpiller på ett eller annat sätt. 80-sträckor med kameror så långt ögat kan nå. | |
|
Nu åker man ju inte in i Karlstad om man ska till Sälen och kommer söderifrån på E45. Tar man 62:an istället för E45:an så blir det nästan 2 mil längre till Sälen räknat från Grums. Alternativet att åka via Jönköping, Mariestad, Kristinehamn blir ungefär lika långt. Vettig väg men som sagt inte så spännande, då kör man 240 och 62:an mellan Kristinehamn och Stöllet. Passerar Malung och Mora med jämna mellanrum och ibland är det rena lämmeltåg som kommer från Dalafjällen. Kanske lönar sig att åka "bakvägen" från Kristinehamn via 26:an och E16 till Sälen, verkar som att dom flesta tar E45:an när dom ska söderut. 26:an är inte den största vägen men är man ensam så går det tuffa på ganska bra. |
|
| LeBoeuf: Vi kommer att stanna över i Karlstad så vi skall ändå in i staden...så den där omvägen på 2 mil ingår oavsett. Men du har ju helt rätt att avfarten till E45 går en bra bit utanför staden. | |
| Testa 62:an då, är mer natur att se längs älven. Är ingen större tidsskillnad mot E45:an. | |
|
Update: Nyss hemkommen och det blev 62:an hem. Fin, vacker väg på sina ställen och med fördelen att den (ännu) inte har några kameror så det går att köra med moms större delen av sträckan. Dessutom väldigt få 50/60 sträckor. Bitvis bättre standard än E45. Mycket lite trafik dessutom men det kan bero på att hemvändardagen är först imorgon eller måndag. Gjorde dock missen att inte svänga av mot E45 norr om Karlstad vid flygplatsen så det blev några onödiga extramil ändå :-/ Blir 62:an nästa gång med. |
|
| Nä du körde nog rätt, finns ingen direkt genväg till E45:an från 62:an. Några km kortare men man tjänar inget speciellt i tid mot att köra ner till E18 i Karlstad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.