AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.188

Land Rover Disco 3 TDV6, dödssjuk

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ställde följande fråga på SLRK, men det forumet verkar inte vara så väldigt välbesökt, så jag gör ett försök här med :)
Köpte en D3 TDV6 2008 för knappt två månader sedan. Ena (vänster) EGR har sporadiskt felkodat, annars har jag inte haft problem, fram tills idag. Körde i godan ro, 100km/h, när varvräknaren hoppade till och bilen dog. Inga varningstecken innan. Vid startförsök låter det som att motorn har komp, men den tänder inte alls och startmotorn har jobbigt att dra runt, känns som en eller flera kolvar kärvar. Bilen står på allbilsverkstad nu och jag gissar att dom kommer i veckan.
Inga felkoder syns i "dolda menyn", så jag gissar på rent mekaniskt fel. Försökte kolla, kamremmen verkar sitta kvar iaf, och komp verkar som sagt finnas. Någon som skulle vilja gissa eller har erfarenhet? P-bromsen gav felmeddelande i infodispalyen under startförsök, annars inget som indikerar något knas.

Tilläggas kan att jag tyckte det luktade lite "elektronik" i samband med detta. Kan generatorn kärvat ihop så hårt att starten inte orkar driva runt?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag skulle nog rekommendera att du ställer samma fråga på Citroënakuten (www.citroenakuten.com) - motorn i din bil är ju konstruerad av PSA/Ford och är vanlig i Citroën C6. Där finns enormt mycket kunskap!

/Masten
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tackar!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Efter nästan 60 dagar på verkstad är bilen troligen klar på tisdag nästa vecka. Det var ramlagerras och jag har fått allt ersatt via bilfirman jag köpte bilen av. Dock har det dragit ut ruskigt på tiden och jag har inte fått någon lånebil under tiden. De erbjöd en Fiat Punto som jag kunde hämta om jag ville, men att ta mig 25 mil enkel resa för att få en lånebil som knappast kan räknas som likvärdig tackade jag nej till med hänvisning till vad konsumentköplagen säger om ersättningsbil.
Jag förstår naturligtvis att det inte är roligt för handlaren att lägga ut 100k på en bil man räknat som såld, men jag har fått pussla, göra uppoffringar och ha det jävligt struligt under tiden jag varit utan bil. Tycker ni jag ska begära ersättning på något sätt? I så fall vad och vad är rimligt?
Jag köpte bilen mestadels för att den är 7-sitsig, har dragkrok och skulle vara mig behjälplig under den husrenovering som nu är i stort sett avslutad.
Man skall få ersättningar för merkostnader man haft pga att bilen stått på verkstad.
Jag har bl.a fått ersättning för resa fram och tillbaka till verkstaden där bilen stod (25mil hemifrån).
Eftersom de erbjöd lånebil som du tackade nej till så är det nog inte mkt att hämta just där.
Men ring din konsumentombudsman, de kan ge (korrekta) svar och tips på vad man kan begära.
Här kanske det finns lite mer info:
Länk

/MrWIB
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Lånebil ska väl motsvara den bil man är utan? Attributen är just 7-sits och dragkrok med stor lastkapacitet. Därför var fiaten meningslös som ersättningsbil för mig. Jag kommer troligen inte dra det något vidare, men tänkte det kunde vara fint att ha en upp på handlaren om det skulle behövas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.