AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.440

Lossa drivaxelns centrum-mutter E39...

Måste lossa den förbannade centrummuttern på drivaxeln (skall byta "lite grejer" bland annat hjullager...). Iaf har ett T-handag 3/4" ca 50 cm, passande 36mm tolvkantshylsa samt en förlängare på 250mm så T-handtaget kommer utanför hjulhuset...Har stått på T-handtaget med mina 85kg o "gungat" lite lätt, nix inte en chans. Jag har givetvis tagit bort mutterns två "låsklackar". Har ett ca 2 m långt stålrör (tänk sånt där grönt "staketstolp-rör", det är ju såklart inte helt stumt men ordentligt kraftigt). Har testat liiite med röret men vet inte hur mycket jag vågar dra på? Vill inte att skiten flyger all världens väg. Skall tillägga att jag stöttar förlängningen med en pelardomkraft underifrån så det inte blir några större brytkrafter på hylsan.
Frågorna är: Om jag demonterar drivaxel/hjullager komplett, kan då en verkstad med lämplig mutterknack slå loss muttern utan att kunna hålla emot mer än via att blockera bromsskivan mot okhållarna (jag blockerade med en 6-7 mm tjock Chrome-Vanadium stav, den gick av när jag gungade...).
Andra frågan är vågar man dra på "fullt" med 2 m röret? När jag gungade på T-handtaget så borde det ha varit ett moment runt 400 Nm iaf (min tyngd * hävarmen), bulten dragen med 300 Nm påstås det o så lägg till "lite bindande rost". Ställer jag mig 1 m ut på röret så får jag runt 800 Nm, men jag är INTE sugen på att ha sönder nåt, tex dra av själva axeln, det är ju viss skillnad på 800 Nm via slag kontra 800 Nm via "segdragning"...
Du har inte tillgång till värme?, helst gas svets, men gasol kan vara tillräckligt
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag har inte gjort jobbet på e39 men på lite andra vagnar så jag kan mest bara spekulera lite.
-Drar du åt rätt håll? (man tänker fel ibland)
-Testat att hålla emot med bromsarna med motorn igång för att få servoverkan? Polare bromsar, du hoppar på röret.
-Rostlösarolja som fått verka timmar eller dagar?
-Värme? Ta det lugnt så du inte kokar allt men lite kan man nog gå på med svets eller gasol.
-Hoppa på långa röret? Självklart :-) eller sätt en domkraft under det och lyft om det känns tryggare.

// Magnus

944: Jo jag drar åt rätt håll:). Rostlösare har fått verka i minst 1 vecka... Som sagt blockera skiten från att rotera är det minsta bekymret, efter att den där 6-7mm tjocka staven gick av så blockerar jag med två "så tjocka som möjligt" stavar i "ventileringen" av skivan. En sak som skall fixas är att stödja bärarmen underifrån med metall så det är stumt (stödde med träklossar, men det är mjukt/flexar). Kommer dra iväg o köpa lite gasol, brännmunstycke som man skruvar fast på tuben har jag men jag är tveksam till att jag kan få tillräckligt med värme i grejerna, det är en hel del massa att värma...
Det där med domkraft var ingen dum ide, det blir rätt "kontrollerat", bra ide!
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Inget konstigt att dessa muttrar vara svåra att lossa. Jag fick ta i som bara f-n och då använde jag ett järnrör på cirka 1.20. Använde hela min tyngd och tog i allt jag kunde. Blev nästan brunt i brallan när muttern lossnade. Att blockera bromsskivan funkade inte för mig iaf för mycket svaj. Röret som jag använde är hel stumt och böjer sig inte .Jag lossade muttern med bilen på backen, funkar mycket bättre. Oavsett om det är en E60 eller e39 så är det lika att byta hjullager bak.

Det värsta som kan hända är att man sabbar axeln men jag tror att det krävs väldigt mycket för det.
Så...Röret som visade sig vara ca 150 cm räckte gott o väl, tog bara lite mod till mig o tog i lite, tippar på att jag drog med "runt 40kg" så runt 600 Nm för att lossa muttern. Blockerade bromsskivan med två drivdorn (5 resp 6 mm diameter), funkade fint. Fick även loss alla bultar vid hjulsidorna, nu är det bara drivaxelbultarna mot diffen samt bärarmsbultarn kvar, först därefter börja det gå i rätt riktning, dvs bilen byggs snart ihop :). Lite smolk i bägaren är att de övre bultarna till integrallänken vilka gängas i "alu" frestade på gängorna rätt "bra", beroende på att gänggodset (alu!) hade "fastnat" i de två yttersta gängvarven på bulten. Men det är ingen fara, det finns gängor kvar, o visar de sig vara för dåliga blir det uppgraderat med insatsgänga, Wurth TimeSert, bra mycket starkare än original :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.