AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.372

E61 helt död - går inte starta!

Le
13
Lewis
535xd Gran Tourismo -13
530xd Touring -07 LCI
330xi Touring -03
Min E61 (530xd 07 LCI) är helt död!

När jag trycker på startknappen hördes ett klick-klick ljud först, men nu är den helt tyst. Sedan tänds symbol för "preheating" i ett par sekunder.

Misstänkte först att batteriet var dåligt och har testat med dubbla startkablar i 20 min men ingen skillnad.

Antar att det är solenoiden i startmotorn jag hör klicka.

Jag kan ju inte flytta bilen heller för jag får inte neutral på automaten - finns det verkligen inget sätt att få i N utan att starta motorn???

Vad göra - bärgare till verkstad?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att knacka på startmotorn med en lång pinne när en kompis trycker på startknappen. Då brukar de hoppa igång om de är dåliga.

OBS! Använd bara pinne av icke strömförande material som t ex. trä eller glasfiber etc., för det är väldigt lätt att man får kortis om man råkar komma åt de oisolerade anslutningarna på startmotorn och samtidigt jorda mot något (om man använder metallstång)!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Le
13
Lewis
535xd Gran Tourismo -13
530xd Touring -07 LCI
330xi Touring -03
Tack, testat det utan framgång men misstänker att det är startmotorn som inte är kry.

Äntligen fått hem bilen till garaget så att jag kan leta vidare.

För övrigt så är det ju inte så lätt att få i neutralen på automaten, men denna video visar riktigt bra hur man ska göra det!

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
En någolunda enkel sak du kan prova är att koppla bort ditt batteri och helt ersätta med ett annat du vet fungerar, ibland kan batteriet gå sönder så det s a s tar för mkt kraft från det anslutet med startkablar så startmotorn fortfarande får för "lite".

Mvh Thomas

St
1
Styrman
530da Touring 2006
Har samma problem, batteriet nere på 11,8 Volt
Efter nytt batteri kvarstår problemet, allt ser normalt ut men ingen spänning till solenoiden vid startförsök.
Nu blir det bogsering av min 530d Automat i 30 km/h ca 15km,( inga problem enligt instruktionsboken, tillåter 70 km/h 150 km) till verkstad för läsning av felkoder.

Styrman
rsarits
Jag har en startmotor i gott skick som kommer från min 535D -06, den ska passa alla 6-cylindriga dieslar från -04 och framåt
Jag köpte en ny och bytte, då jag trodde att det var fel på den gamla, men det var en kabel som inte satt fast
Den är till salu för 1500:-
Jag bor i Uppsala

Om du vill ha en ny, så tar Generatorservice i Uppsala bara 3000:- för en Denso, exakt samma som original (BMW tar c:a 4500:-, Mekonomen tog samma, men för en no name variant)

maila till mikael.ritscher@tele2.se om du är intresserad

Micke
Le
13
Lewis
535xd Gran Tourismo -13
530xd Touring -07 LCI
330xi Touring -03
För mig var det startmotorn som var död.

Nu är det fördelnimgsdosan (mittdiff) som gett upp på 535 GTn. Alltid ngt med BMW tydligen...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Nu går jag från trådämnet lite...
Lewis: måste hela mittdiff bytas? Kostnad?
Det finns en motor med kugghjul som brukar paja där men då byter man bara den delen som sitter i fördelningslådan.
Le
13
Lewis
535xd Gran Tourismo -13
530xd Touring -07 LCI
330xi Touring -03
Enligt BMW så måste hela bytas för 41KSEK.

Går på försäkring om inte BMW stäppar upp och tar det på Goodwill. Verkar dock svårt efter som jag tagit hem den från Tyskland själv. Otroligt trött på tjatet om privatimport när jag köpt den på BMW i Tyskland som Premium selection.
Le
13
Lewis
535xd Gran Tourismo -13
530xd Touring -07 LCI
330xi Touring -03
Kan tilläggas att jag har en kollega som hade smma fel på sin f11 535 för ett år sedan. Både bilar var mellan 2 och 3 år. Min har gått 6000mil och hans 4000 så det känns ju inte som utslitna bilar.

Synd på en så bra bil annars - Hela familjen älakar GTn, men nu blir det europasemester i hyrbil...
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

WTF ?? 41 tusen...helt sjukt !
Känns int premium direkt ....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.