|
|
|
|---|---|
|
Fick min nya 120dM strax före jul, hade 4 st kromade ventilhattar av metall med BMW-logga liggande ersatte de grå originalmonterade plasthattarna med dessa. Monterade sommardäcken igår, ville flytta med metallhattarna men det visade sig omöjligt. De satt som berget och tyvärr drog jag för hårt på första försöket med resultat att ventilen gick av strax under hatten. De 3 resterande fick jag försiktigt fila ner runt ventilens gänga. När den var lövtunn spräckte jag den försiktigt med ett litet vasst stämjärn och kunde därefter skruva av dem. Det visade sig att mellan metallen i ventilen (aluminium?) och metallen i hatten (rostfritt?) hade det uppstått någon form av reaktion/oxidation som gjort att de näst intill förbundit sig med varandra. Har bild men tyvärr går den ej att bif i detta meddelande. Behåll plasthattarna på! Med vänlig hälsning Bo | |
|
Ja, detta problem har varit uppe förr! Alu-ventilhattar korroderar fast i mässingsgängorna i ventilen. Skall du ha metall-ventilhattar måste de vara av kromad mässing...och det finns sådana med BMW-logga (såldes faktiskt som officiellt BMW-tillbehör i USA). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det finns en anledning till att dessa enbart säljs i USA och inte är med över reservdelar som inte säljs i Europa och det heter vägsalt bland annat. Mvh Asken |
|
|
Kromad mässing är det faktiskt i "standard-ventilhatten" som levereras från fabrik på alla nya BMW (och många andra europeiska tillverkare med), så det fungerar även i vägsalt. Alu-hattar är big no-no oavsett om det är TPS eller utan, särskilt i vinterväglag. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.