|
|
|
|---|---|
|
Hej. Kort variant: Efter att ägt och älskat en E36 323i 2001-2010 har jag återigen skaffat en E36a, en 323iT. Låt säga att man har en donatorbil med ASC, låter det systemet sig då flyttas över rimligt enkelt? Utöver knapp, någon kabelstam, eventuellt instrumentering och ASC-don och relä... behövs något mer? Samma fråga gäller även för BMW original larm, samt BMW original farthållare. Var tag originalmonterad dragkrok sina spänningar? Den längre varianten: Jag köpte 2001 en BMW323i -96 som hade gått 12000 mil, den körde jag med fram till 2010 och då hade den gått 35000 mil. En bil jag verkligen älskade, men den började bli rejält rostig, ehuru i övrigt mkt fin. Sedan blev jag pappa och bilen fick ge vika för en Honda Accord kombi som var mer barnvagnsvänlig. Nu är dottern äldre, och jag har heller ingen sambo i hushållet som prompt vill ha en automat, så jag har köpt mig en 323iT att ha på somrarna. Den har precis som bilen jag ägde innan gått... just det... 12000 mil. Svensksåld. Tyvärr är den lite halvtaffligt behandlad de sista åren, så det finns ganska gott om yttre skönhetsskavanker, men det känns verkligen när man kör den att den inte har gått långt allt. De första 323:an jag ägde var en av de silverfärgade 4-dörrars som alla verkar vara ungefär likadant utrustade. ECC. ASC. Larm. Dimljus. Löstagbart drag. Farthållare. Airbag på passagerarsidan. Tygklädsel. Den trevliga ljusa instrumentpanelen. 323iT som jag köpte nu är helt annorlunda utrustad, trots att den är svensksåld. Vitt skinn, låter mer smaklöst än det ser ut till grönmetallic lack. Inga dimljus. Inget larm. Ingen ASC. Ingen farthållare. Inget drag. Till min dotters förtjusning ingen airbag på passagerarsidan. Märkligt nog har instrumentpanelen något annan utformning på passagerarsidan också. Jag har tänkt montera original löstagbart drag på den här, min fråga är var originaldraget normalt tar sina spänningar. Finns det rent av något ledigt kontaktstycke någonstans? Bakre diffuser med uttag var överraskande billigt nytt. Låt säga att man kommer över en donatorbil med ASC, farthållare och larm. Är det görbart att transplantera något av dessa system rimligt enkelt? Vänliga hälsningar från han som tänkt behålla bilen lika gubboriginal som den tidigare 323:an var. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. | |
|
Det lilla underverket, och det rostfria underverket (med undantag för lite rost vid en buckla på bakluckan): Länk /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.