AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.405

Ramlager M20B25

Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Hej!

Har nu skruvat isär min b25 (85-86) motor.
Jag ska byta alla lager. Tanken är att renovera motorn.

Nu är de så här att jag har plockat av överfallen till ramlagerna och lagret ser ut så här som på bild.
Kolla länk.
Länk
Länk
Länk

Det står nummer
1265 460
1267 271

Får ingen träff på realoem på dessa siffror så därför undrar jag om någon kan hjälpa mig luska ut vilka lager jag ska ha.

Tänkte sätta dit GLYCO 71-3419/6 .
Undrar om det är rätt lager?

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det här med ram- och vevlager brukar alltid kräva lite grävande i hur det ligger till.

Har hittat följande

1 265 460
ramlager, röd märkning, 60.00 mm
ersatte 1 280 577
ersattes av 1 706 847
dvs 1 280 577 => 1 265 460 => 1 706 847

1 267 271
ramlager, blå märkning, 60.00 mm
ersatte 1 267 281
ersattes av 1 706 848
dvs 1 267 281 => 1 267 271 => 1 706 848

De här färgmarkeringarna är vad jag kunnat förstå för att kunna kompensera för olika tillverkningstoleranser. Eftersom det troligtvis skulle bli för dyrt att producera block och vev med exakt tolerans är det enklare att mäta upp avvikelserna och kompensera det via lagrerna istället.

Det brukar finnas små färgklickar både på block och vevstakar som indikerade vilket lager som monterades original i fabrik.

Här är exempel på detta från min M20B23-motor från årsskiftet 84/85
Länk
Länk

Och från min M30B35-motor från mitten av 88
Länk
Länk

Tillbaka till dina ramlager.
1 265 460 (ramlager röd tolerans, 60.00 mm) motsvaras alltså idag av 1 706 847 (ramlager gul tolerans, 60.00 mm)
1 265 271 (ramlager blå tolerans, 60.00 mm) motsvaras alltså idag av 1 706 848 (ramlager grön tolerans, 60.00 mm)

Hur kan färgerna ha ändrats? Man började med röd/blå färgmarkering och sedan övergick man till vit/gul/grön färgmarkering.

Hur kan ett lager ha två toleranser? Det där känner jag igen från min M30-motor. När jag köpte nya vev- och ramlager så hade dessa också två reservdelsnummer stämplade på sig (både det för röd tolerans och det för blå tolerans). Från BMW var de förpackade så man kunde skilja dem åt, men när du väl öppnat förpackningen så fanns det bara en liten svag färgmarkering på sidan av lagret som sa om lagret hade röd eller blå tolerans. Kort och gott, man stämplade in båda reservdelsnummer i alla lager som tillverkades och därefter sorterade man in dem i toleranser.

För just denna M30-motor så skulle det vara röda ramlager (både i block och överfall) samt blåa lager i staken och röda lager i stakens överfall.

Det viktigaste för dig att tänka på är att de gjorde en ändring angående ramlager från 03/1988 och framåt.

Upp till 03/1988 så var det en låsklack i blocket en i överfallet (samt ett oljespår som gick 360 grader runt).

Från 03/1988 och framåt så var det fortfarande en låsklack i blocket och även ett oljespår. Däremot så fick överfallen två låsklackar (och större delen av oljespåret togs bort).

Så det gäller att du köper rätt. Så dubbelkolla att du har endast en låsklack i blocket och överfallet (för det bör det vara eftersom din motor är från runt mitten av 1985).

Men jag kan se (med 99.9% säkerhet) på dina bilder att ditt block och dina ramlageröverfall har endast en låsklack vardera - men dubbelkolla iallafall för säkerhets skull.

TIPS! På baksidan ska det även stå när lagrerna tillverkades!

Se exempel på mina vevlager från min M30B35-motor, där står det 03-88 på de flesta (det stod antingen 03-88 eller 01-88 på alla mina vev- och ramlager i denna motor)
Länk

Tyder ju på att det definitivt är originallager som satt där - då den bilen tillverkades 1988-07-07.

För om det står tex 04-87 på dina lager så kan ju de omöjligtvis ha använts vid monteringen vid runt mitten/slutet av 1985 - då vet du att de bytts nån gång under motorns livstid.

@Kotchak : Din andra och tredje bild är samma (det är dock olika länkar).
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Tjena!

Återigen! tack för infot!

Jag återkommer inom kort.

Mvh
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Alltså, slangen, dig skulle man ha varit kompis med, shit vad mycket man hade lärt sig av dig.

Uppskattar att du lägger ner stor tid och ork på att förklara allting så grundligt. Inga oneliners här inte hehe.

Stort tack att du hjälper mig.

Tillbaka nu till problemet.

Okej. det där med färgerna, kan jag inte se nånstans, varken på blocket eller lagret. Art numrerna är det enda jag kan gå på.

Så om jag förstår det hela rätt så har jag STD lager? Vad står STD för förresten? Standard?

Gällande årtal så kom vi fram till att min block är från 85, men på lagrerna står ( 9021 )
Se länk.

Länk

Kan vara så att de har blitt bytta nån gång? vem vet..

Vill jävligt gärna att det ska vara rätt, mardrömscenario är att få ihop motorn och lagerna skulle visa sig fel? Eller det kanske man märker när man sätter ihop den, att överfallen nyper för hårt och går ansträngt mot veven?

Tittar man på KL racing så ha dem 2 olika variatner, antar att -88 står upp till årsm 88. Men varför står de då (9021) på baksidan av mina lager? Refererar till din förra förklaring med datum stämpel.

* Ramlager M20, M21
STD -88 (Fullspår)

* Ramlager M20, M21
+0,25 -88 (Fullspår)

Länk

Ja precis, jag har bara en låsklack. (som man kan se på bilden)
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Add on.

hehe, bortse från de där med datumen, jag rörde till de, Att det står 9021 på de är bara att de har blivit bytta nån gång, säger ingeting att det skulle vara fel lager.

Vilket stort ämne de blev, bara för lite lager hehe

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
M20- och M30-motorer är ju tokroliga att meka med!

Ok, inte alltid färgerna syns efter så många år (fast ibland måste man tvätta rent blocket grundligt för att man ska se det tydligt).

Inte hela världen om färgerna inte syns. Köper man från BMW så kan man ta de lager som ligger i mitten av toleransskalan. Eftermarknadsdelar brukar bara erbjuda ett alternativ, och de brukar ha toleranser som motsvarar mitten av toleransskalan.

Vill man vara 100% så kan man använda Plastigage för att kolla att spelet är inom toleranser.

Yes, STD står för Standard. De är till för originalvevaxeln. Om vevaxeln blivit skadad eller liknande, kan man slipa om den. Men då tar man bort material och man behöver tjockare lager, så kallade överdimensionerade lager.

Dessa överdimensionerade lager finns ofta i två olika storleka, +0.25 mm och +0.50 mm. Det är alltså något HELT annat än de små toleransvariationer som färgkoderna är till för att hantera.

Inom varje klass (STD, +0.25, +0.50) har du alla tre färgklasser, se även länk längst nedan.
Lager med STD storlek har både gröna, gula, vita toleranser.
Lager med +0.25 storlek har både gröna, gula, vita toleranser.
Lager med +0.50 storlek har både gröna, gula, vita toleranser.
Länk

Toleranser när det gäller färgkoderna är mycket mindre, se exempel nedan taget från Haynes (något osäker om korrektheten men du förstår iallafall skillnaderna)
Vit klass : 59.971 till 59.976
Grön klass : 59.977 till 59.983
Gul klass : 59.984 till 59.990

Nä, 9021 ska inte vara någon datumstämpel. Datumformatet på dessa lager är mm-yy, se min tidigare exempelbild på vevlager från en M30B35 (du ser tydligt 03-88 dvs Mars 1988 på lagret som är näst längst till vänster). Nu är detta exempel ett vevlager, men det såg exakt likadant ut på mina ramlager. Även min M20B23-motor hade samma märkningar.
Länk

9021 är gissningsvis något batchnummer, se mina M30B35 vevlager igen där de har 4730 och 4731 instämplade i sig (som då bör motsvara någon typ av batchnummer).

Tips för att kunna få ihop motorn sen - blanda INTE ihop överfallen! Du MÅSTE sätta tillbaka överfallen på EXAKT samma ställe som de satt innan. Och VÄNDA åt rätt håll. I vissa motorer är det uppenbart åt vilket åt överfallen ska sitta (då behöver man bara tänka på var de satt), i vissa är det inte uppenbart.

Därför gäller fotografering och uppskrivning (eller märkning) av kännetecken som INTE går att tolka på mer än ett sätt!

Jag skrev upp fel och blandade ihop två ramlageröverfall på min M20B23 och jäklar i mina lilla låda, det nöp direkt på två ställen när man roterade vevaxeln. Som tur väl var hade jag fotograferat vartenda överfall innan jag demonterade motorn så jag kunde lista ut och med säkerhet säga att varje överfall hamnade på rätt ställe.

Om du monterar fel och det inte nyper så har du ändå med största sannolikhet ett problem i och med att clearence är antingen för stort eller för litet. Oavsett vad så gör det att smörjningen inte kommer att fungera korrekt och du kommer att ha ett lagerras inom kort.

Så håll ordning på prylarna!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående KL Racing så är det STD du ska ha, eftersom du inte har slipat om din vev. Se min förklaring angående STD, +0.25 och +0.50 ovan.

Stämmer, -88 anger att det gäller till -88. Se min förklaring tidigare där jag förklarar de olika typerna (med en och två låsklackar). Brytdatumet är faktiskt 03/1988 vilket är mitt i produktionen av 88-års modell (brukade börja 09/87 och sluta 08/88) vilket betyder att det satt båda varianter på -88 års modell (så att man har -88 säger ingenting).

I ditt fall är det enkelt, du har den tidiga modellen. Det som KL Racing kallar "-88 fullspår". Vilket är en bra beskrivning när man tänker på hur skillnaden är, se bild nedan.

Här är en bild på gammal vs ny variant av ramlager. Här ser man tydligt varför den äldre varianten kan kallas fullspår.
Länk

Aha, ser nu även att KL Racing skrivit ut vilka mått på vevaxeln som dessa ramlager är avsedda för. Och det är precis som jag nämnde innan att eftermarknadslager kör på en toleransstorlek.

KL Racing uppger "Mått vevaxel: 59,971-59,990mm" och det är ju precis toleransomfånget är mellan lägsta (vit 59.971) och högsta (gul 59.990) klass är.

Vit klass : 59.971 till 59.976
Grön klass : 59.977 till 59.983
Gul klass : 59.984 till 59.990
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.