|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte ge mig på att byta bromsoket (höger bak) själv, och undrar om någon kan tala om ifall jag behöver köpa några andra delar än själva oket? Några brickor, fjädrar, clips eller annat av engångskaraktär? Det handlar om en 330 XiC -08. "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste | |
|
Bromsvätska kommer du behöva. Är det slang mellan oket och röret så hade jag bytt den oxå. Finns bra nycklar på t.ex biltema som man kan öppna och stänga runt bromsröret/slangen, hor lossat en massa rör/slangar med detta verktyg utan problem. Länk |
|
|
Tack för tipset. Ungefär hur mycket går det åt? Är väl Dot4, om jag inte är felinformerad? "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Verkar vara bromsok av typen ATE på denna modell Länk Då ser det i princip identiskt ut som på min gamla E34. Här i tipset nedanför byter jag beläggen, men att byta bromsok är ju snarlikt (endast momenten att lossa/montera bromsslang och luftning som inte finns med) Länk Till glidskruvarna behövs en 7 mm insex, en lite ovanlig storlek. Så köp en bra hylsa, tex Biltemas 1/2" krafthylsa Länk Om jag minns rätt så sitter det slitagevarnare vänster fram och höger bak. Det bör gå att ta loss inre belägget och trä ut sladden (du får dela den vid kontaktstycket) genom bromsoket. På det andra systemet, Lucas/Girling, vill jag minnas det var lite svårare att göra så. För undvik att ta loss slitagevarnaren från bromsbelägget, de går i princip alltid sönder när man gör det. Yes, DOT4 eller DOT5.1 fungerar alldeles utmärkt. Såvida det inte uttryckligen står något annat, tex i instruktionsboken eller på locket till bromsvätskan. Vissa moderna bromssystem med dess avancerade ventilpaket och styrningar är lite kinkiga på bromsvätskans viskositet. |
|
Så där... Tackar för hjälpen, och kan rapportera att en insex-7-bit funkade bra, men spärrskaftet fick inte plats, så det blev en nyckel direkt på biten. Det gick också bra. Slitagevarnaren var bara att dra ut, jätteenkelt :) Hur den är att sätta dit vet jag inte, för det glömde jag... Om den överlevde provturen ändå så skall den på plats i kväll. "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.