|
|
|
|---|---|
|
Har försökt hitta svar på min fråga lite överallt, men inte lyckats helt och blev rekommenderat att kontakta BMW Sverige som kan få fram det genom BMW Tyskland. I väntan på svar tänkte jag ställa samma fråga här på forumet i fall någon som kan klura upp detta. Frågan är nämligen enkel men svaret.....? Vad har jag för radio system i min bil Professionell eller Business? I vin utrusnings lista står inget om radio system men bilen har Professionell navigation med HiFi högtallar system. Bilen det handlar om är en X3 från 2012 | |
| Radio Professional/Business är endast aktuellt på bilar utan navigation. Du har således ingendera av det i din bil. | |
|
Jag är inte insatt ett dugg på nyare bmw stereo system men misstänkte att det är så som du seger WGN. Men sånt rakt svar fick jag aldrig av dom som borde veta det. Tack! |
|
|
Radio Business finns väl f ö inte till nyare (F-serie) BMW. Hackordningen är: Radio BMW Professional (standard) Navigation Business ($$$) Navigation Professional ($$$$$) + ev HiFi eller H/K högtalarsystem |
|
|
Det stämmer ju naturligtvis också, Weiman. Tänkte inte jag på. De har ju alla iDrive och därmed även gamla "professionals" funktioner, antar jag. Således inget du behöver fundera på öht, Palikovich! |
|
|
Har också haft en X3 och det stämmer att det är samma grundenhet för radio/CD oavsett vilken Navi man har. Så begreppet business/professional för CD/radioenheten finns inte på F-serierna. Alltså ger inte Navi Pro en bättre förstärkare än en bil utan. HIFI innebär bara något bättre högtalare, går man däremot upp på HK eller den tidigare Professional stereon får man kraftigare förstärkare och ännu bättre högtalare. |
|
| Det där är ju inte riktigt sant, med navi pro har du en helt annan grundenhet med både DVD och hårddisk. Däremot är det mycket möjligt att själva förstärkardelen är identisk. | |
|
Anledning att jag vill ta reda på vilken radio system jag har är att jag köpte fiscon blåtand. På hem sida vad jag köpte enheten står det så här: Kompatibel med: Professionell Navigation Business Navigation Professionell radio Ej kompatibel med: Business radio system Dom har ju också varsin kod beteckning för professionell AL2652 och för business AL2651. I kontakt med dom fick jag veta att bilens utrusning motsvarar enhetens krav, men vid installation vill den inte hoppa i gång. Därav mitt undran om mitt radio system. Idag fick jag svar från BMW Sverige: Tack för ditt mejl. Er bil med regnr MSM029 har radio system Professional. Enligt detta svar ska det då inte vara någon problem med kompatibilitet men ändå hoppar den inte i gång. |
|
|
Till slut är allt ok. Efter ett bra tag fick igång allt och fungerar klanderfritt. Fick programmera om bilen som är tydligen ett måste för f-serie bilar att den ska fungera, som är inte fallet med e-serie. Tycker att installations manual som man fick med är så fattig på information. Men till slut är riktigt nöjd med funktion och allt ser ut som original. Stor nackdel är enhetens pris plus kodnings pris. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.