|
|
|
|---|---|
|
Jag har just haft mina spjällhus för renovering hos Wokke och det rekommenderas varm. Motorn går stadigare på tomgång nu. Dessutom installerade jag Wokkes chip i styrboxarna, vilket förbättrat gasresponsen avsevärt. Dessutom installerade han en ny belysning i klimatanläggningen och mitten-luftintaget. Ni som har E31 vet att belysningen blir dålig där efter några år. Kostnaden för att renovera spjällhus är 350 Eur per par. Allting funkade som en schweizisk klocka. Rekommenderas varmt som sagt. | |
|
Skickade du dina spjällhus till Tyskland för renovering! Det var väl kärlek i överkant. Fast det är behövligt med den sortens service. Allt fungerar bättre efter en genomgång. Att byta belysningen i instrumenteringen till LED-belysning är ju ett steg uppåt, den sortens belysning håller väsentligt längre än vanliga glödlampor. Det finns en sak med spjällhusen som förundrar mig. Potentiometern, det variabla motståndet, har en släpkontakt som är lite lustigt utformat. Originalet har en anslutning till kolbanan i form av att kontakten är rätvinkligt vikt mot kolbanan och ligger an med kortänden av materialet mot banan. Alltså trycker tre skarpa kanter mot kolbanan, därav spåren som man kan se på många fotografier vid renoveringar av spjällhus. Inom mitt arbete så som ingenjör så har jag sett åtskilliga potentiometrar men aldrig någon med en sådan här kontakt. Kontakten borde ha haft en avslutning i form av en halvcirkel där cirkel-delen ansluter med ett fjädertryck, allt för att eliminera slitage av kolbanan. |
|
|
Jepp, jag skickade dem till Wokke för renovering. För övrigt så har min bil redan fått rätt mycket kärlek i överkant kan jag lova. Ja, just det... en bullformad, halvcirkelformad fjäderbelastad kontakt är väl det brukliga, det vet ju till och med jag, och mina kunskaper i mekanik är i stort sett inte större än att jag vet att en längre stav ger ett större moment. :) |
|
|
Hej Alexander! Det var jag som sålde 850:n till dig(dvs om det är den du har kvar?) Jag hade satt i nya chip i boxarna,i och för sig var det några "Wokke-kopior som jag köpte från USA, men blev det nån större skillnad ? Vad jag minns fick jag även ett chip till styrboxen för gasspjällen(som jag aldrig satte dit,eftersom vad jag hörde var att det enda det gjorde var att hastighetsspärren togs bort). / Thomas |
|
|
Hej Thomas, så lustigt att du skrev. Ja jag minns dig mycket väl. Jag tänkte faktiskt åka bort till Blombergs igår och hälsa på dig och visa upp den och jag ringde faktiskt och frågade men du var sjuk igår, som du kanske vet. :) Jag var nämligen på Lidingö och slängde lite skräp och så kom jag och tänka på dig när jag såg skylten. Jag har faktiskt satt dit wokke-chipen. För övrigt jag har gjort en hel del annat med bilen. :) Wokke-chipen gjorde rejäl skillnad, spjällen rör sig i realtid nu. Idag är den på service hos Bil & Motorteknik. Jag har bland annat; *Renoverat bakvagnen (samtliga bussningar) *Återställt EDC-systemet med originalfälgar och originaldimension på däck *Bytt ventilkåpspackning och insugspackningar (själv+med hjälp) *Monterat en BMW-stereo istället för det där fula Alpine-åbäket. *Renoverat klimatanläggningen (det var inte bara slut på gas kan jag lova) *Fixat takluckan, du vet med gjejdrarna som var trasiga. *Renoverat/ny spoiler och luftkanalerna fram. Ävensom bytt csi-spoiler fram t ill orig, för det är ändå ingen csi. CSI-spoilern bak har jag låtit sitta kvar. *Den där växelindikatorn som växlade fel lyckades jag hitta en på Ebay. *Bytt tillbaka till originalavgassystem med nya kattar. Orig är snyggast. Tyvärr har verkstaden monterat dem så de sticker ut någon cm för långt bak, men orka bråka. *Övrig service och slitage-delar orkar jag inte ens beskriva. Dock börjar pixlarna gå sönder på färddatorn. Funderar på att fixa det, men jag får se. En lustig grej som uppstått är att centrallåset låser upp sig självt EN gång när jag låser, och när jag då låser igen så stannar det låst. Det skall de förhoppningsvis fixa. |
|
| Oj, det var mycket som du gjort på bilen. Hur uppfattar du skillnaden mellan din tidigare bilstereo och den andra BMW originalet. | |
|
Jag har aldrig lyssnat på den originalkassettbandare som hörde till. För mig så är ljudkvaliteten rätt ointressant, faktiskt så länge som den är normal. Största skälet till att jag bytte vara att jag ville ha originalutseende. Dessutom vill jag inte slita på gamla högtalare. :) |
|
|
Instämmer helt om Wokke-chipen. Responsen är direkt! Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Hej Alexander! Ja det var ju synd att vi missade varann ! Hela familjen ligger däckade i en tokförkylning ! Om du märker stor skillnad på Wokke grejerna du köpt så kanske dom jag satte dit inte var ngt vidare! Jag tyckte det gjorde väldigt stor skillnad, men som jag tror att jag sa till dig,kändes det som man la i sportläget direkt och det blev ingen skillnad vilket körprogram som las i !! Jag har hållt mig uppdaterad här på forumet med allt du gjort med bilen !Och det är roligt att bilen fått en seriös entasuiast ! Själv hade jag ju inte bilen så länge,och eftersom familjen växte så insåg jag att varken tid eller plats(för bilen och i bilen ) fanns ! Senast jag pratade med dig(för 2 år sen kanske)så pratade vi om en sportratt med airbag jag (troligen)har kvar! Finns intresse fortfarande kan du ju höra av dig ! Om du har nån polare,eller behöver själv,har jag en uppsättning ventilkåpspackningar+ett nytt värmeelement liggande ! Jag har även nya strålkastarglas + ett nytt baklyse !!! Ha det bra ! /Thomas |
|
| Mm, jag kommer ihåg att vi pratade om ditt chip, men eftersom jag inte visste riktigt vad det var så tänkte jag att det är lika bra att byta till något jag vet vad det är. | |
|
@Mach170. Jag är intresserad av strålkastarglasen. Skicka mig gärna ett pm. |
|
|
Jag är intresserad av csi spoilern som är bortplockad, om den finns kvar? Mvh DuNegro |
|
| CSI-spoilern var lite trasig i något fäste, så den slängde jag, | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.