|
|
|
|---|---|
|
Har lagt en tråd tidigare om att jag är ute efter en e91 LCI. Är väl egentligen 325i som lockar men jag skulle ändå kunna tänka mig en 318i eller 320i om priset är rätt. Vad jag läst på forumet så hittar man en hel del trådar om just N43 och rekommendationer att hålla sig borta från dom pga bland annat kamkedje ras osv. Är det verkligen så illa med dessa motorer? | |
|
Jag skulle då inte köpa någon 4 för stor risk att det blir väldigt dyrt Både dieslarna å bensinarna har problem finns andra märken med som har problem speciellt audi a6 Oavsett vilken bil du köper byt olja en gång om året eller max 1500 mil så kommer kedjan mycket bättre å motorn men |
|
|
Jag byter olja minst 1 gång om året max 1000mil. Ska det ändå finnas en risk för kedjeras? Man blir dock sugen när man ser att man kan få en LCI för runt 100K, Men det är återigen det där med negativa åsikterna från ägare / tidigare ägare. Någon som äger en som kan dela med sig av sina erfarenheter?? |
|
| Att börja byta olja med täta intervall efter ett tag läker inte tidigare skador :( | |
| Jsn: nej det är iofs sant. Ska man stryka n43 helt och hållet och satsa på en n53 ändå? | |
|
Jag har blivit drabbad av kamkedjebyte som verkar relativt vanligt. Min bil hade garanti från icke auktoriserad firma när bytet av kedja gjordes så jag kan inte svara på om det var nödvändigt eller inte (har inget som helst förtroende för Björkmans bil (BMW-auktoriserad verkstad) i Skövde. Däremot kan jag rekommendera motorn som sådan, väldigt trevlig karaktär. Dock, det ska sägas att ingen bil som har fått sin kedja bytt har återkommit till Björkmans bil i Skövde efter byte. Varken innan eller efter byte av artikelnummer. |
|
| Det är väl inte alla motorer av denna modell som får problem, däremot är den känslig för långa serviceintervaller särskilt kopplat med korta körsträckor? Så hittar du en som har fått extra oljebyten gjorda, eller åtminstone gått som långpendlarbil med varsam körning så bör du bli nöjd med en sådan. Men servicehistoriken blir än viktigare än på andra modeller. | |
| Tack för svar. Min körcykel vardagar till och från jobb är egentligen väldigt kort. På helgerna däremot blir det någon längre tur. Men då ska man alltså kolla upp serviceintervallerna och ägarens körcykel. Har inte Bmw någon aktion /åtgärd på dessa motorer att byta kedjorna till den nyare? | |
|
Är spekulant på en 318 LCI där ägaren jag pratade med har kört bilen som firmabil ca 3000mil per år. Lämnats in på service när lampan tändes vilket jag inte har någon aning om vid vilka intervaller det gör och glömde att fråga. Det postiva är att den gått länga sträckor/varmkörts. Ska servicintervallarna varit kortare för att minimera risken för kedjeras eller är det gott nog att ägaren haft en körcykel som generarat långa sträckor? För övrigt nämnde han att bilen går fint och det inte är några fel på motor eller missljud. |
|
|
oljeintervallet är ca. 3000mil, så då har den fått ny olja 1 gång om året iaf... låter som ett lämpligt exemplar. Jag tror det är extremt svårt att hitta en bil som fått extra oljebyten de först åren. Nybilsköpare bryr sej sällan (aldrig) om sånt... /Jonas |
|
|
Min förra 320i köpte jag pedantskött vid knappt 3000 mil, olja bytt och jag fortsatte med 1500 mils intervall själv. Körde enbart 98 oktan på statoil och gjorde precis ALLT "rätt". Kedjan gav upp efter 6000 mil, fick ny fabriksnymotor men lämnade in den och la en beställning på nuvarande F31. AZKIKR: Denna fick oljan bytt efter inkörning av motorn (150 mil) och sen har jag fortsatt med byten varje 1500 mil, och det är nog fler av oss härinne med nya bilar som byter olja/filter mellan intervallen, så oroa dig inte ;) köpte den fabriksny med avsikt att äga generation ut. minst. Visar sig motorn vara pålitlig lär jag väl ha den tills den faller isär :-p |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.